Vozidlo Mercedes Benz W639 Vito 2.1





Model Mercedes Benz W639 Vito 2.1
Majitel Nojgi
Rok 2006 (11 let)
Motor OM646.980 , diesel
Řadový 4-válec, 2 148 ccm
16-ventil, komprese 18 : 1
Vrtání x zdvih 88 mm x 88.3 mm
Výkon motoru 70 kW (95 PS) při 3800 ot./min
Točivý moment 250 Nm při 1400 ot./min
Převodovka Manuální 6-rychlostní
VIN (výr. č. karoserie) WDF63970313305967  |  Prověřit historii  |  Náhradní díly

Nejen o autě ale i jak jsem vybíral

V první části recenze najdete jak jsem auto vybíral a jaké jsem měl zkušenosti s prodejci a ve druhé pár postřehů z něj. První část je více méně omáčka která mě v ostatních recenzích moc nezajímala. Proto i vy ji klidně přeskočte.

Část první:

Potřeboval jsem něco, co mě má bezpečně, rychle a aby to trochu vypadalo přepravit z místa na místo. Důležitým parametrem pro mne bylo to že potřebuji opravdu prostorné auto (nejlépe dodávku), na druhou stranu jsem nechtěl jezdit stále dodávkou i když mě to až na vyjímky vyhovovalo.

Vozík za auto znám jen z autoškoly a nerad bych s ním měl nějaké dočinění. Ideální by tedy bylo něco čemu se dnes říká MPV. Nesmím také zapomenout na finance! Patřím bohužel k té chudší části obyvatel a živit či koupit si dvě auta nepřipadá v úvahu.

Trafic - Vito - Transporter

Běžně jsem se setkával s Trafikem od Renaltu a Transporterem od VW ale nejvíce se mi líbilo Vito-Viano. T-T mají blíže k dodávce, kdežto Mercedesy k dynamičtějším MPV.

Všechno se zdálo úplně jednoduché až na pohled do ceníku. Téměř okamžitě mi bylo jasné že Mercedes nebude a budu nucen se mrknout po něčem stejně praktickém, mé představy splňujícím a hlavně levnějším. Nikde to však nebylo o moc lepší. Při srovnání ceníků jednotlivých značek nejsou Mercedesy vůbec drahá auta. Také nechápu kde v reklamách berou ty: "ceny od". Levnější byl snad jen Lublin...

Na mém.autu.cz jsem ještě pročetl nějaké recenze a navštívil "mirastra" s Trafikem. Renault Boháč byl za rohem... .

Trafik téměř podle mých představ stál u silnice se solidní cenovkou. Řítím do prosklených dveří se slovy co ten Trafik venku a už to začalo.: Ta cena platí, ALE: Máte tam tenhle čudlík, tamten motor, tuhle klimatizaci a cena byla proti té za okýnkem téměř o dvěstě tisíc bez DPH vyšší. S úsměvem se zvedám z křesílka a mizím ve dveřích. Částka se blížila ceně nového Superbu.

Prodejce se mě ještě snažil zastavit máváním leasingové smlouvy se splátkou 15tis. měsíčně. Vtipálek. Už jsem věděl že nové auto určitě nebude. A vzhledem k tomu že najezdím tak 1000km měsíčně jsem se začal chlácholit že nějaká pěkná ojetina stačí a hledal na internetu dál. Prioritně MB Vito.

Solidní nabídka byla v bazaru s vysokou kartou v názvu a tak jsme se vydal na Prahu. Finančně zajímavá Vita z internetových stránek působící téměř jako nové vozy byla pěkná ještě z několika metrů. Z bezprostřední blízkosti se dojem značně horšil. Vykvetlé lívance na dveřích, zarosená světla, podlaha řidiče prošlapaná až na plech, zarezlé šroubky v interiéru... se rovnaly jednomu velkému zklamání . Ihned pochybnosti o najetých km i když se prodavač dušoval že podle "Cebia" km platí a velice ochotně označoval jiné vozy které mají pravděpodobně stočené km apod. Se slovy že popřemýšlím jsem opouštěl autobazar.

Na pěkná jsem narazil na stránkách na které jsem se bál podívat: Stránky Mercedesu - TruckStore Praha. Pěkná až na cenu. I tak jsem poslal nezávazný dotaz ohledně nesrovnalostí najetých km a cenách. Místo vysvětlení přišel email že Vita budou nezávazně připravena k prohlídce i zkušební jízdě. Inu když mě pozvali - nezávazně. Tak proč bych se nejel podívat do pořádného kšeftu. Než sem dorazil jedno z Vit bylo pryč. Bylo za nejnižší cenu s nejméně najetými km. Nj. co se dá dělat, předstíraje zájem o právě prodané Vito.. .

K odprodeji zůstala 70kW a 111kW devítimístná verze s km lehce nad sto tisíc. Prodejce vzhledem k mým financím doporučil Vito 70kW které bylo nejlevnější ale i přesto o nehezkých pár desítek tisíc dražší než můj chudý rozpočet. S napětím jsem očekával příjemnou slevu ale ouha.: "Auto je majetkem MB Bohemia který auta provozuje pro plnění služeb zákazníkům značky. Odprodej firemních vozů je řízen dle nějakých odpisových tabulek pod jejichž cenu nemůžeme jít." Pochopitelně nezapomněl naznačit i těžko uvěřitelnou zprávu že má i dalšího zájemce. No jo no. Tak co teď rychle. Z milosti nám dal přes víkend na rozmyšlenou.

NEKUPTE TO

Auto vypadalo fakt parádně (3 roky). Proti bazarovým jak nové. Ale stálo téměř jednou tolik. Což už tak hezké nebylo. Prodejce který mě měl na starosti přesvědčoval do roztrhání těla. Avšak nic co by mě obtěžovalo. Po dohodě o financování (mimochodem přesně podle mých požadavků) a mimo všech pěněz co jsem měl, jsem ještě sáhl pro echt gold a echt Gottwald.

Na autě udělali kompletní servis, řemeny, řetězy oleje, téměř nové gumy, půlka nádrže, dálniční známka. Pak už jen rychlá předávačka, společná projížďka a jelo se domů.

Část druhá:

A teď k autu a pár postřehů z prvních asi 10000km za volantem. A to platí i teď po 50tis. km. Po přečtení mi přišlo že jsem sepsal spíše kritiku. Nezaměřil jsem se na nedostatky které by neměli zájemce o tento vůz odradit, ale např. pomoci zvolit jinou konfiguraci která by jim mohla více vyhovovat. Většina recenzentů se věnuje tomu co se jim líbí a hlavně každý chválí co má.

Exteriér:

Subjektivní záležitost. Mě osobně se líbí moc. Autu přidávají nárazníky lakované v barvě karoserie. Téměř ideálnímu dynamickému vzhledu dodávají šmrnc černě zatmavená okna. Ale je pravda že dnes se hraje spíše na ostřejší hrany.

Černá zrcátka a kliky mi k bílému autu sedí více než bílé. I když jsem měl možnost je "láknout", nechal jsem je černé. Bylo to ale náročné rozhodování :)

Interiér:

Co vás jako řidiče první zaujme je palubní deska. Podle mne je hezky tvarovaná, masivní, dodávající pocit bezpečí. Konkurence schopná osobním vozům Mercedes. Vládnou jí sice jen dva odstíny vrzajicích(!) laciných šedivých plastů, ale její nudnost jsem "rozstřelil" stříbrným dekorem charakterističtějším spíše pro Viano. Vše z ní ale sjíždí a nepříjemně odráží v čelním skle. Výdechy ventilace směřují směrem vzhůru. Hned první Ambipur vytekl a rozežral plast u výdechu. Za jízdy si ráda povrzává což mě pěkně vytáčí. V tomto případě u mě MB body ztrácí. Všechny spáry jsem pročistil, promazal ale moc se to nezlepšilo. Plasty mají povrch že každý škrábaneček a ťukaneček na nich zůstává na věky. Není problém nehtem udělat čárku které se již nikdy nezbavíte.

"Hluk v interiéru - "Osobák to pochopitelně nění"

Velký prostor se nechá slyšet typickou tunelovou ozvěnou. Motor a turbodmychadlo se přeslechnout rovněž nedá. Jsou ale povrchy kde bych ho na dodávku označil za slušný. Ale takových není po Čechách mnoho. Je jasné že s izolací se u Vita moc nepřehánělo a pod plasty jsou hned plechy. Vito moc nedokáže tlumit nerovnosti a jízda po dlažebních kostkách či záplatovaných silnicích je jeden velký zvukový masakr. S tím možná souvisí i výběr vhodnějších pneumatik. Ty moje Fulda jsou podle mě moc hrubé a tím i trochu hlučnější. Ale nejlevnější!

Dvousedadlo spolujezdce je nepohodlné a pro prostředního pasažéra použitelné jen v nouzi. Lepší určitě budou vpředu dvě samostatné sedačky s loketními opěrkami. Sedadlo řidiče taky není žádná sláva. Aspoň nějaké vedení by mít mohlo.

Prostřední opěrku hlavy jsem už vyhodil aby byl z druhé řady lepší výhled vpřed. Škoda i nepolohovatelných "dělnických" zadních lavic. Delší cestování by bylo hned komfortnější. Bohužel v tomto směru je právě toto Vito zaměřeno více pro práci než rodinu.

Autorádio respektive zvukový projev je špatný. Výměna repro bude více než nutná. Rádio je však v ideální výšce a vzdálenosti od řadící páky. Ovládání na volantě by snad v tomto případě pro mě ztrácelo význam.

Pokoušel jsem se ho vyměnit za 2DIN rádio z Viana ale kvůli propojení stávajícího s ŘJ jsem neuspěl. Viaňácký ale nemělo "AUX in" na který mám připojený DVD přehrávač.

U volantu bych uvítal silnější věnec. Trochu mi utíká z rukou. Podlaha vozu je až extrémně měkká. Už chápu ty prošlapané díry v bazarových autech. Bez koberečků ji prošlapete či poškodíte asi vážně za chvilku. Při koupi auta vás to může mást v poměru opotřebení interiéru a najetých km. Vyndávání zadních těžkých sedadel lehce způsobí její protržení. Sedadla je nutné vyndávat alespoň ve dvou lidech.

Výbava:

podmínku jsem měl alespoň manuální klimatizaci. Nejezdím sice moc kilometrů ale klimoška je už standart a auto bez klimatizace je dnes spíše trapas. Vše ostatní mi bylo celkem jedno. Nic mimořádného jsem v autě zatím nenašel. U některých tlačítek ale pořád nevím na co vlastně jsou a jak fungují. I ovládání ventilace mi přišlo ze začátku docela složité. Všelijaká vysoušení interiéru, využívání zbytkového tepla motoru, polohování vypínačů do správných poloh aby to dělalo co potřebuji bylo ze začátku na palici. Pochválit ale musím jejich umístění na vrcholu palubní desky. Zvlášt v zimě kdy pořád něco odmražujete a odvlhčujete mi to přijde daleko bezpečnější.

Nechválím ale vůbec již zmiňovaná tlačítka odemykání dveří, rozsvěcení interiéru apod. Ani po třech letech jsem nepochopil systém jakým fungují a co se stane když nějaké z nich stisknu. Pokaždé se totiž stane něco jiného.

Palubní počítač Vito nemá. Nikdy jsem sice auto s počítačem nevlastnil takže by mi neměl chybět ale vím jak je to praktická věcička a určitě by potěšil. Považoval bych ho i ve Vitu za standart. Tempomat jak bys met. Škoda. Asi se počítá s tím že u 70kW verze budete neustále držet plyn až u podlahy.

Nějaké ty asistenty ABS, BAS, ASR, ESP ABCDEFGH… by to mělo mít také.

"Stovka za hodinu - stovkou v hodině"

Jízda:

Výkon 70kW (96PS) je na dvě tuny těžké auto málo. Nelze od něj očekávat extra zrychlování které vás příjemně zatlačí do sedaček. Poměrně často musíte tisknout pedál až k podlaze. Nesmím zapomenout že to je spíše dodávka než MPV. Ale větší možnost akcelerace i maximální rychlost by nebyla na škodu.

Jeho rozumné cestovní maximum je tachometrových 110km/h kdy motor točí lehce nad 2500ot. Při potřebě akcelerace (např. předjíždění) je využitelné pole otáček velmi úzké a po dosažení maxima zátah rychle uvadá. Proto je nutné u předjíždění přeřadit! Předjíždění musí probíhat stylem rozjetí se za předjížděným vozem, směrovka a "šup". Poprvé jsem docela zpanikařil. Nevěděl jsem, kam mám rychle přeřadit ani jakou rychlost tam vlastně mám. Nepříjemné. Zrychlování ze stejné rychlosti např. 90km a předjetí je na dlouho. V každém případě bych každému doporučil motor s výkonem někde nad 100kW který udělá z Vita většího čiperu, protože při přechodu ze silnějšího auta ale zcela jistě zešílíte.

Se spotřebou budu asi na 8 - 8,5 litrech při slušnějším stylu jízdy.

Řízení mi přijde přeposilované, bez výraznější odezvy od kol. Je málo strmé, takže i na menší změny směru je potřeba více hýbat volantem. Na našich hrbolatých cestách mám občas obavy že mi volant zůstane v ruce a Vito se rozpadne. Díky velkému rejdu se otočíte na pár metrech. Zdá se mi však, že se u toho hodně rvou gumy a řízení to také zrovna moc neprozpívá.

Vitu rozhodně více vyhovuje jízda po pěkných rovných silnicích než záplatovaných okreskách kterých je u nás většina. Komfort cestování na hrubé drkotavé silnici je horší. Větší hluk od pneumatik, drkotání spolu se skřípěním interiéru není zrovna to co bych chtěl v Mercedesu slyšet i když se jedná o dodávku. Pěkná silnice auto uklidní až přestanete vnímat skutečnou rychlost.

Převodovku jsem neřešil. Nemám větší zkušenosti s automatem, tak nehrála ve výběru žádnou roli. Věřím ale že automat je pohodlnější a kdybych si měl kupovat příště nějaké auto, automatu bych se nebránil. Manuální převodovka je i vzhledem k dnešnímu provozu víceméně obtěžujicí přežitek.

Převodových stupňů je na tak slabý výkon motoru s minimem využitelných otáček moc. Člověk řadí jak šílenej ale s každým stupněm jede jen o malinko rychleji. Ze čtyřky řadím rovnou šestku. Šestka je při necelé stovce hlučná jako v jiném autě čtyřka. Už kolikrát jsem chtěl ze šestky řadit dále "nahoru", snad na sedm, osm... (a nenachytávám se jen já)

Brzdy vynikající. Brzdový asistent funguje špičkově. Vím že nedokáži v praxi využít během extrémní situace plný brzdný účinek úplným sešlápnutím brzdového pedálu. Teď vím že BAS to za mě zvládne na jedničku.

Trochu mi vadí že nevidím na konec přední kapoty a mám trochu problém odhadovat kde končí čumáček auta. Mate mě daleko vpředu posazené čelní sklo, kterého kdybych se chtěl dotknout, musel bych hodně natáhnout ruku a určitě se i předklonit. Podobný problém zmiňuje Auto.cz i u nového Sharanu od Volkswagenu.

Šílená "páčka na vše" alá Mercedes je pakárna. Na druhé straně volantu se ruka nudí. Ovládání zadního stěrače a ostřikovače na středovém panelu palubní desky je taky trochu crazy ale budiž. Stejně tak i zamykání a odemykání interiéru v předu či vzadu tlačítkem na palubce je zvláštní. Nikdy nepoznám kdy co jsem vlastně otevřel a jestli vůbec. Prvního stopaře jsem pěkně potrápil. V nové generaci by mělo toto být vyřešeno lépe.

Zajímavé je že po několika tisíci najetých kilometrech jsem sedl do Mercedesu s klasickými páčkami jak je známe z většiny aut a hrozně sem se pohoršoval nad tím proč nemůže být vše pěkně v jedné páčce ale je třeba kroutit všude možně vším možným. :)

.

ZÁVĚR:

Po třech letech užívání hodnotím auto jako za relativně spolehlivé. Servis si žádá zatím opravdu výjmečně.

Nedávno mne zde pobavila recenze kolegy na Viano. Úsměv na líci ve mne vzbudilo konstatování o tom, že: "díly na Vito-Viano jsou levné." Hodnota všech dílů odpovídá cenové politice Mercedes-Benz; Vito ani Viano nevyjímaje. Raději počítejte s tím, že "když už si pořizujete opičku, musíte mít na banány." A nemění na tom nic ani druhovýroba nebo fakt že Vito je (nejen) užitkové.

Nějak hluboce hodnotit nebo srovnávat Vito s konkurencí nemohu. Zklamalo mne pouze v pár detailech. Doufám že zvýšení výkonu pomůže zlepšit jízdní dynamiku a pak snad budu spokojen.

Pokud nebudete používat Vito hlavně pro práci ale bude sloužit i jako velké rodinné MPV a máte nějakou tu kačku navíc, doporučil bych spíše Viano. Přidává často v základu samozřejmosti jako palubní počítač, tempomat, přední komfortní vyhřívané sedačky, polohovatelné zadní lavice nebo samostatná křesla, výkonnější ventilaci (nezávislé topení) . Ale pak už jsou to jen prkotinky a ozdůbky které seženete po vrakáčích a dolepíte si na vašeho mazlíka sami.

DOKOUPENO - VYLEPŠENO

Přední sedadlo z MB Viano - žádný zázrak to ale také není, 3M fólie na okna, dekor interiéru silver, chromové lišty na mřížku chladiče, zadní reproduktory, podsvítil jsem prostor pod nohy dle moderních trendů, lišta nad zadní SPZ, konzole na mobilní telefon, litá kola 16", vyklápěcí držák nápojů Viano pro spolujezdce, LCD monitor a DVD přehrávač, velká odkládací schránka pod řadicí páku,velký box mezi přední sedačky, chip na 90kW.

Tím jsem už konečně vyčerpal vše co jsem chtěl vylepšit. Chybí mi snad už jen hagusy.

Jeden pražský bazar/vrakoviště mi je asi před dvěma lety slíbil za 2tis. Zdálo se mi to asi moc a tak jsem pro ně nejel. Dnes několik známějších vrakovišť na mercedes za ně chce 5-6 tis. Tak nevím jestli mám ťukat na hlavu jim nebo sobě.

Děkuji jestli jste dočetli moji recenzi až do konce. Budu rád když mi zde necháte komentář nebo vzkaz. Uvítám výměnu zkušeností, rady jak něco vylepšit apod.

Jsem z Chrudimska, poslední dobou zde vidím hodně "Viťáků", tak můžeme udělat třeba i srázek. ;)

Registrován 2013-11-27 (3 let, 11 měsíců)
Shlédnutí 1 113x
Informace o modelu W639 Vito
Manuály Nahrát manuál 3Manuály uživatelské, 4Manuály servisní, 1Převodovka & Diferenciál, 3Elektrika & Elektronika, 1Podvozek & Brzdy, 4Katalogy a prospekty, 2Vito
Fórum Vito/Viano W639 Položit dotaz
Inzerce 11 inzerátů Vložit inzerát
Servis a údržba Vložit servis Co na W639 opravujeme .. a kolik to stálo peněz

Foto alba

Fotky nezařazené v albech

274x206, 11 KB

Fórum Vito/Viano W639

Nové téma
Naše auta