Album "Oprava vyhřívání opěradla" (hacker)





Oprava vyhřívání opěradla

Včera se mi povedlo svépomocí opravit výhřev sedačky. Celý proces jsem nafotil a sepsal do návodu. Fotky jsou focené mobilem v noci, takže prosím omluvte kvalitu..

Fotky

Nejdříve vyndáme sedačku z auta. Tento krok nebudu popisovat, na internetu je návodů dost.

1280x960, 213 KB

Zespoda je na sedačce konektor vyhřívání, na kterém si proměříme odpor obou okruhů - sedáku a opěradla.

1280x1075, 182 KB

Piny jsou čtyři a jsou rozdělené na dvě dvojice - "nahoře" je okruh vyhřívání sedáku a dole okruh opěradla. V mém případě ukazuje okruh opěradla nekonečný odpor, tzn. že je někde přerušený.

1280x1707, 414 KB

Přerušený obvod vyhřvání sedáku znamená, že je některé místo propálené. Abychom ho našli, musíme ze sedadla sundat kožený potah. Začneme pohledem na opěradlo zezadu - pod plastovou částí je část textilní, kterou bude potřeba vyndat jako první.

1280x960, 235 KB

Takhle vypadají kovové příchytky na kterých kůže po celém obvodu drží. Zoubky jsou zvenku zakousnuté do plastového žlábku a zevnitř do kůže/látky.

1280x1549, 306 KB

Nejdřív teda kůži uvolníme vzadu, opatrně, abychom si ji nepoškodili. Ideální je pomoci si třeba tenkým šroubovákem a příchytky po jednom uvolnit a vysunout.

1280x960, 216 KB

Zadní část kůže pak prostrčíme na druhou stranu sedačky mezi opěradlem a sedákem. Jde to dost blbě.

1280x960, 253 KB

Nyní odepneme kůži na zadní straně obou bočnic. Opět drží na kovových příchytkách.

1280x1707, 244 KB

Když je kůže dole, hledáme pod ní propálené místo. Naštěstí bývá dobře vidět. U mě bylo na levé bočnici, která je při nastupování (německého důchodce) mechanicky namáhaná.

1280x1707, 401 KB

Zajímavé je, že kabílek samotný je neporušený, pouze je odbarvená izolace. Ta by se pravděpodobně propálila až jako poslední - nejdříve shoří kovové jádro a výplň sedačky kolem.

1280x1707, 400 KB

Trocha teorie: Když je bočnice mechanicky namáhaná v jednom místě, drátek se ohýbá. Častým ohýbáním se ztenčuje a tím se zvyšuje jeho odpor v daném místě. Toto místo se pak zahřívá, až se propálí. Proto se na vyhřívanou sedačku nesmí kleknout kolenem.

1280x1707, 227 KB

Když drátek rozstříhneme a oba konce zkusmo spojíme, odpor v okruhu klesne, z čehož vyplývá, že jinde přerušený není. Výsledný odpor je v mém případě 2 ohmy, na fotce ještě automatický multimetr nestihl zareagovat :)

1280x1707, 268 KB

Přes drátek si připravíme smršťovačku a oba konce spájíme dohromady. Má práce není ideální - v garáži na zemi se nepájí zrovna pohodlně- ale bude funkční.

1280x960, 214 KB

Smršťovačku smrštíme fénem, nebo horkovzdušnou pistolí - pozor, aby horký vzduch nepoškodil a výplň sedačky.

1280x960, 265 KB
1280x960, 214 KB

Opravený drátek uklidíme na původní místo

1280x1707, 448 KB
1280x1707, 418 KB

Při montáži koženého potahu zpět na sedačku nejprve nasadíme všechny kovové příchytky na potah a poté je po jednom zacvakáme do plastového žlábku.

1280x1707, 386 KB

Po zacvakání všech příchytek se kůže kupodivu opět krásně napnula a oprava není poznat.

1280x960, 244 KB

Nakonec prostrčíme spodní část zpátky mezi opěradlo a sedák, na lem dáme zbývající kovové příchytky a zasuneme do plastového žlábku.

1280x960, 196 KB

A to je vše, přátelé. Sedačka vyhřívá jako nová.

1600x1200, 191 KB
2016-04-07 Jambicz .... super práce, díky za fotografickou dokumentaci, snad ji nikdy nebudu potřebovat