Mercedes Benz W29 500 K





Mercedes Benz W29 500 K

Rok výroby 1932 - 1936

Model: W29 (1932 - 1939)

Berlínská premiéra

Mercedes-Benz Typ 500 K (tovární označení W 29) byl poprvé vystaven (společně s typem 130) na berlínské automobilové výstavě v únoru 1934 jako nástupce modelu 380, představenému jen o rok dříve. Pod dlouhou kapotou se nacházel vodou chlazený řadový osmiválec Daimler-Benz M 24 I s objemem válců 5018 cm3 (vrtání/zdvih: 86/108 mm) a výkonem 100 koní bez kompresoru a 160 koní se zapnutým kompresorem. Devítiložiskový motor měl rozvod s postranními ventily (SV) a dvojitý karburátor. Výkon motoru se přenášel na 17palcová zadní kola přes čtyřstupňovou nebo pětistupňovou převodovku se synchronizací všech stupňů kromě prvního.

I poměrně výkonný motor měl s Mercedesem 500 K s pohotovostní hmotností kolem 2300 kg (samotný podvozek vážil 1700 kg) co dělat. Maximální rychlost 160 km/h se dala dosáhnout jen při plně sešlápnutém plynovém pedálu, kdy už byl aktivován kompresor. Při průměrné spotřebě 27 l/100 km musela být vzadu umístěná benzinová nádrž dostatečně dimenzovaná. I tak stačilo 110 litrů benzinu na dojezd jen kolem 400 km.

Moderní podvozky

Z předcházejícího typu 380 převzala „pětistovka“ moderní podvozek s nezávislým zavěšením předních kol odpérovaných vinutými pružinami a kyvnou zadní nápravou s dvojitými vinutými pružinami a hydraulickými tlumiči. Pro různé typy karoserií vznikly tři typy podvozku:

• Pro čtyřmístné a 2+2 verze byl určen „normální“ podvozek s rozvorem 3290 mm, u kterého byl chladič umístěn nad přední osou.
• Pro dvoumístné a 2/3 (dvoumístné s pomocným vyklápěcím sedadlem v zádi) verze se dodával podvozek se stejným rozvorem 3290 mm, u kterého byl chladič (i motor a kabina) posunut o 185 mm za přední osu, což vyvolávalo dojem mimořádně dlouhé přední části vozu.
• Třetí typ podvozku měl rozvor zkrácený na 2980 mm a chladič umístěný nad přední osou. Tento podvozek byl určen pro plánovaný typ 580 K a byl vyroben jen v počtu několika kusů pro dvoumístné speciály.

Karoserie na zakázku

Na uvedených podvozcích vznikla celá řada unikátních vozů s karoseriemi různých typů, zhotovených podle požadavků jednotlivých zákazníků. Kromě karoserií z karosárny Sindelfingen oblékala Typ 500 K několik dalších malých dílen. Z nich to byla především berlínská karosárna Erdmann & Rossi (E&R). Nejextravagantnější z kreací této karosárny byl proudnicový roadster Typ 500 K (foto), dodaný koncem roku 1935 tehdejšímu iráckému králi. Dnes je tento vůz vystavený v technickém museu ve Speyeru. Prakticky stejnou karoserii měl i Typ 290, vystavený na berlínském autosalonu 1935.

Čtyřmístné kabriolety se stahovací plátěnou střechou, stavěné na „normálním“ podvozku typu 500 K (rozvor 3290 mm) se označovaly písmenem B (typy se čtyřmi bočními okny, vyrobeno 106 kusů) nebo písmenem C (se dvěma bočními okny, 90 kusů). Jejich vnější rozměry byly 5250 x 1880 x1635 mm. Normální podvozek dostaly i čtyřdveřové limuzíny (19 kusů), jedna dvoudveřová limuzína a také velký otevřený Tourenwagen (19 kusů).

Na podvozku se stejným rozvorem ale dozadu posunutým motorem se dodávaly kabriolety typu A (33 kusů), Roadstery (4 kusy) a speciální aerodynamické čtyřmístné kupé, nazvané Autobahn-Kurier (foto, vyrobeny 4 kusy) s rozměry 5170 x 1820 x 1520 mm. Jeho název naznačoval, že je určený především k jízdě po nových německých dálnicích. Tento skvost byl mimo jiné pozoruhodný tím, že jako první na světě měl zaoblená skla bočních oken. Po jednom kabrioletu C postavily na podvozku 500 K i anglické firmy Windover a Corsica. Podvozek 500 K s dozadu posunutým motorem používaly i tovární vozy Sport-Roadster a Sport-Limousine (kupé), které se v roce 1934 zúčastnily 2000 km dlouhého závodu napříč Německem. Stejný podvozek dostalo i kupé Sport-Limousine z roku 1935 a speciál Sport-Coupé (1936)

Vyvrcholením řady 500 K se v roce 1936 stal nádherný Spezial-Roadster, jehož jedinečné tvary navrhl Hermann Ahrens. Karrosserie Sindelfingen, jež patřila do společnosti Daimler-Benz, dodala celkem 25 kusů dvoumístných karoserií s třetím nouzovým sedadlem pod výklopným víkem na dlouhé zádi. Eleganci vozu dokreslovaly chromované lišty na blatnících, na bocích a na kapotě. Po stranách šípového chladiče byly na příčné konsole umístěny tři světlomety (dva velké a jeden menší) a dva klaksony. Další dva hledáčkové světlomety byly umístěny po stranách šípového čelního okna.

Mercedes-Benz 500 K patří po technické stránce i designem mezi nejzajímavější automobily historie a je vyhledávaným objektem bohatých sběratelů. Spezial-Roadster se dnes na aukcích nabízí za cenu kolem 4 milionů liber. Celkem bylo vyrobeno 342 automobilů Mercedes-Benz 500K, včetně 41 podvozků, z nichž bylo karosárně Erdmann & Rossi dodáno 18 kusů.

Text použit z: http://veteran.auto.cz/auta/mercedes-benz-500540-k-%E2%80%93-osm-valcu-s-kompresorem-1-cast/

Inzerce / Bazar Vložit nový inzerát

Foto galerie Mercedes Benz W29 500 K

Mercedes Benz W29 500 K
800 x 513 ... 58 KB
2011-06-28  hejmy
Mercedes Benz W29 500 K
800 x 527 ... 60 KB
2011-06-28  hejmy
Mercedes Benz W29 500 K
800 x 489 ... 40 KB
2011-06-28  hejmy
Mercedes Benz W29 500 K
800 x 468 ... 50 KB
2011-06-28  hejmy

Poradna Vložit otázku

Naše vozidla Přidat vozidlo