Mercedes Benz W126 Kupé, C126





Mercedes Benz W126 Kupé

Rok výroby 1981 - 1992

Model: W126 (1979 - 1991)

Wikipedia (W126): http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W126

C126 Kupé

Dva roky po sedanech se příznivci sportovní elegance s patřičně tučnými konty dočkali i druhé karosářské verze série W126: kupé C126.

Mercedes Benz W126 Kupé

Název „coupé“ pochází z melodické francouzštiny a ještě z dob kočárů tažených koňmi. V té době ovšem představoval čtyřmístný uzavřený vůz se sedadly proti sobě. Vozka seděl pochopitelně venku na kozlíku. V historii firmy Daimler byste dokonce takové „automobily“ našli, pochopitelně už poháněné spalovacími motory. Vyráběly, či spíše stavěly se v poslední dekádě 19. století. Ke klasickým kupé, jak je vnímáme dnes, tedy dvoudveřovým dvoumístným vozům s menším či větším sportovním nádechem, vývoj došel až o nějakých třicet let později.

Elegance a luxus

Dva roky po debutu původních sedanů série W126, v září 1981 na IAA ve Frankfurtu, řadu rozšířilo luxusní kupé s logickým továrním kódem C126. Nahradilo předchozí sérii C107 SLC na bázi SL R107. K mání bylo zpočátku ve dvou verzích: 380 SEC a 500 SEC. Předsériové exempláře bylo možné potkat v Německu již od srpna 1980.

Dvoudveřový elegán se vůbec nenabízel se šestiválci, nebyly pro něj totiž dostatečně prestižní. Zdědil ale bezpečnostní prvky po limuzínách třídy S: tedy příplatkový airbag řidiče, od roku 1985 také pro spolujezdce, předpínač bezpečnostních pásů, uzávěrku diferenciálu a protismykovou kontrolu ASR. Mimochodem, pásy byly standardně nastavitelné elektricky a daly se pomocí tlačítka vysunout a přiblížit směrem k posádce, aby se nemusela tolik nahýbat a otáčet. Jejich klasické umístění na středním sloupku nepřicházelo v úvahu, protože ten zde zcela chyběl.

Bez středních sloupků

Karoserie se mohla pochlubit součinitelem odporu vzduchu 0,34, jen nejvýkonnější 560 SEC vyráběné od poloviny 80. let jej mělo o setinku vyšší kvůli širším pneumatikám. Zmíněná absence B-sloupků si vynutila vyztužení těch zbývajících navařením ocelových trubek o vysoké pevnosti, zesílena byla také střecha.
Vizuálně se od limuzín lišila kupé hlavně zepředu: sportovnější nižší masce zůstal coby dědictví po C107 chromovaný rámeček a dva střední vodorovné pásy propojující velkou trojcípou hvězdu. Zpočátku vroubkované boční ochranné plasty i nárazníky byly takřka shodné se sedany W126, jen vpředu dole bychom našli navíc mlhovky. Vnější kliky dveří byly ovšem odlišné, prošly aerodynamickou optimalizací a lépe odolávaly znečištění. Kupé C126 bylo bezesporu jedním z nejelegantnějších a nejhezčích poválečných vozů, a to zdaleka nemluvíme jen o mercedesech!

S kratším rozvorem

Ještě k technice: podlahová plošina byla zkrácena o 85 mm, ale pořád byly tyto vozy považovány za plně čtyřmístné. Mimochodem, ve srovnání s C107 rozvor naopak narostl o 30 mm. Podvozek vycházel samozřejmě ze sedanů. Vpředu bychom našli dvojitá příčná ramena, vzadu vlečená s kontrolou proti poklesu. Přední kotoučové brzdy byly vybaveny plovoucími třmeny a brzdové válce byly umístěny na vnitřních stranách kol, což prospělo jejich účinnějšímu chlazení.
V rámci uvedení kupé prošly osmiválce z limuzín W126 vylepšením, spojeným s úpornými snahami o redukci značné spotřeby benzinu. Vidlicová srdce se dočkala zvýšení komprese, vačkových hřídelů s upraveným časováním ventilů, ty vstřikovací ofukoval vzduch. Volnoběžné otáčky nově řídila elektronika. Křivka točivého momentu byla plošší a u motoru 3,8 l se dokonce zvýšil. To samé platilo i o zdvihovém objemu, protože bylo zmenšeno vrtání a zvětšen zdvih. Došlo k mírnému poklesu výkonu, ale nijak závažnému. Byl upraven také stálý převod u obou motorických verzí, který se prodloužil.

Mercedes Benz W126 Kupé

Modernizace

Čtyři roky po premiéře se na frankfurtské IAA 1985 objevila spolu s čtyřdveřovými klasiky W126 také modernizovaná kupé C126. Dostalo vylepšenou aerodynamiku: nové nárazníky, zahlazené boční lišty a jiná větší kola, u 560 SEC i litá s pneumatikami 215/65 VR15. K ostatním se dodávaly tyto ráfky za příplatek. Nejvýkonnější verze měly také větší výřezy v blatnících. Zvětšily se brzdy a zadní náprava prošla modifikací nastavení pro větší komfort. Modernizace se ale neomezila jen na diskrétní facelift a podvozek, ale i na agregáty. Původní motor V8 3,8 l byl nahrazen jednotkou stejné konfigurace o objemu 4,2 l. Pětilitr pokračoval dále, dostal elektronické zapalování a vstřikování KE-Jetronic od Bosche a od té doby poskytoval 180 kW.

Největší novinkou byl ovšem agregát objemu 5,6 l v již lehce vzpomenutém 560 SEC, který byl vlastně také pětilitrem, jen s prodlouženým zdvihem. Dával 200 kW a ve verzi s vyšší kompresí, kterou ovšem nebylo možné kombinovat a katalyzátorem, dokonce 221 kW. V té době šlo o vůbec nejvýkonnější modely značky v celé její historii. A klidně do ní můžeme započítat i samostatné (a konkurenční!) firmy Benz a Daimler, v tomto případě to platí též.

Třícestný katalyzátor s kyslíkovým senzorem byl tehdy dodáván na přání a všechny modely kromě ECE verzí byly vybaveny přípravou pro jeho dodatečnou montáž včetně patřičně modifikovaného zapalování. Pevnou součástí výfukového systému se stal až v září 1986, ale ještě do srpna 1989 si mohl zákazník vybrat, zda jej chce, či nikoliv. Takže nakonec dostal jen zmíněnou montážní sadu pro případné dovybavení. To už měly za sebou motory modernizaci ze září 1987, kdy byla komprese zvýšena na 10:1, čímž se decentně zvedl výkon o šest až deset procent. To také znamenalo konec pro 560 SEC v provedení ECE bez katalyzátoru, protože varianta s ním dosáhla jejich dřívějších 221 kW.

Celá dekáda

Modely SEC se vyráběly celých deset let. Jejich produkce byla zastavena v na přelomu září a října roku 1991. Vzhledem k luxusnímu pojetí i době výroby je celkový počet kusů 74.060 poměrně vysoký. Nejpopulárnější variantou se stal logicky model 500 SEC, který jako jediný vznikal po celou dobu. Těch se rozjelo do světa 30.184. Jen o málo méně, 28.929, bylo nejdražších 560 SEC, a to včetně ECE verzí. Následovala nejslabší 380 SEC s počtem 11.267 exemplářů a konečně nejvzácnější byla 420 SEC, kterých vzniklo jen 3.680. Majitelé přeživších kusů dnes nemusí mít obavy o nedostatek náhradních dílů, pokud by je nemohli sehnat, je tu ještě možná pomoc samotné automobilky, byť za patřičně tučný obnos.


Mercedes Benz W126 Kupé

Série C126 v dobovém tisku

Na závěr tradiční citace, tentokrát ovšem nejen z dobového odborného tisku, ale i propagačních materiálů:

„Dle tradice Mercedes-Benz vždy vyráběl speciální typ vozu, který se odlišoval od ostatních modelových řad svou vysokou úrovní individuality: kupé. Kupé Mercedes ztělesňuje vzácný druh rafinovaného sportovního automobilu. Jeho charakter ovšem neznamená, že se vůz musí obejít bez komfortu a bezpečnosti. Naopak, kombinace všech jeho vlastností činí z nového kupé auto, ve kterém můžete prožít větší část své cesty životem sofistikovaně v nejmodernějším stylu.“

Firemní brožura z roku 1985 tvrdila: „Tento koncept vozu vždy ztělesňoval vhodnou kombinaci dokonalé techniky a neobyčejného estetického stylu. Je vzorem vytříbeného sportovního automobilu, protože se může pochlubit všemi vlastnostmi, které odlišují vozy Mercedes.” Možná marketingové fráze, na které jsme zvyklí i ze současnosti. Ale neměly před takřka třiceti lety i pravdu?

Německý Auto, Motor und Sport, Německo ve vydání č. 26/1981 napsal o sérii C126 toto: „Pocit prostoru v novém kupé a jasné uspořádání interiéru jsou vynikající, zejména v porovnání s přímým předchůdcem SLC. Neméně působivá je ovladatelnost 1.634 kg vážícího auta, které má na délku skoro pět metrů. Chová se totiž jako dynamický středně velký vůz a díky přesnému posilovači jej lze řídit velmi snadno.“

Americký Road & Track v dubnu 1982 v testu verze 380 SEC uvedl: „Nové kupé Mercedes je stylovým osobním automobilem, který dělá spoustu věcí velmi dobře. Má hodně výkonu a jízdní způsoby zdravého silničního GT, eleganci a luxus limuzíny a prestiž trojcípé hvězdy. Tu nenajdete klasicky na kapotě, ale coby velký emblém na masce. Kritici poukazují na vysokou cenu, jeho dokonalost je ovšem nesporná. “

V září 1985 napsal stejný časopis po zkoušce novotou vonící 560 SEC toto: "Musíte vyvinout značnou sílu, abyste udrželi pedál plynu přilepený k podlaze po delší dobu, je to docela těžké. Auto je ale v maximálních rychlostech neuvěřitelně tiché a pohodlné. Řízení je také v pořádku, jen při poryvech větru na rovině potřebujete drobné korekce volantem, abyste jej udrželi v přímém směru. Sedadla jsou německy tvrdší, avšak pohodlná. Své rozměry neskrývá, je to velké auto, umí ovšem jet velmi rychle. A absence hluku uvnitř je pozoruhodná!“ 

Autor: Aleš Dragoun

Fórum W126 Nové téma

Inzerce / Bazar Mercedes Benz W126 Kupé Vložit nový inzerát


Koupím na W126 coupé střešní šíbr nebo jeho části....

Koupím na W126 coupé střešní šíbr nebo jeho části.

Děkuji za nabídky.

Foto galerie Mercedes Benz W126 Kupé

Mercedes Benz W126 Kupé
800 x 521 ... 66 KB
2014-10-06  Skyair
Mercedes Benz W126 Kupé
800 x 600 ... 90 KB
2014-10-06  Skyair
Mercedes Benz W126 Kupé
800 x 296 ... 42 KB
2014-10-06  Skyair
Mercedes Benz W126 Kupé
639 x 425 ... 30 KB
2008-05-26  ABCON

Poradna Vložit otázku

W126 - Vstřikovací hlava   Prokapavajici vstřikovací hlava:kdo může zrepasovat. Existuje prý opravna sada

Naše vozidla Mercedes Benz W126 Kupé Přidat vozidlo

1991 Mercedes Benz W126 Kupé 5.5 V8

1 fotek

Výkon motoru 220 kW (299 PS) při 5000 ot./min. Točivý moment: 455 Nm (336 ft/lb) při 3750 ot./min. Maximální rychlost 250 km/h. Zrychlení 6.8 s ~ 0-100 km/h. Hmotnost 1 760 kg. Palivo benzín. 4-rychlostní Automatická převodovka. Motor 5 547 ccm (339 cui), 8-válec, Vidlicový, 16-ventil, M117.968.

Splněný sen, majitel na stará 75ti letá kolena rozprodával udržovanou sbírku, která čítala dvě ameriky z 70. let a 5 MERCEDESů, z nichž jeden byl můj SEC.

1986 Mercedes Benz W126 Kupé 5.5 V8

8 fotek

Výkon motoru 220 kW (299 PS) při 5000 ot./min. Točivý moment: 455 Nm (336 ft/lb) při 3750 ot./min. Palivo benzín. 4-rychlostní Automatická převodovka. Motor 5 547 ccm (339 cui), 8-válec, Vidlicový, M117.968.

Koupeno jako projekt na budoucího veterána, auto je kompletni víceméně, jen 13 let stálo po dovozu z Itálie v různých místech a během té doby přišlo k úhoně na el. soustavě. V interiéru jsou vystříhané některé kable a jiné zase pozřela myší rodinka c...

1985 Mercedes Benz W126 Kupé 5.5 V8

6 fotek

Výkon motoru 220 kW (299 PS) . Palivo benzín. 4-rychlostní Automatická převodovka. Motor 5 547 ccm (339 cui), 8-válec, Vidlicový, 16-ventil, M117.968.

Vozidlo je originál AMG a je kamarádovo.

1983 Mercedes Benz W126 Kupé 3.0

1 fotek

Výkon motoru 130 kW (177 PS) při 4600 ot./min. Točivý moment: 273 Nm (201 ft/lb) při 2400 ot./min. Palivo diesel. 4-rychlostní Automatická převodovka. Motor 2 996 ccm (183 cui), 6-válec, Řadový, 24-ventil.

1991 Mercedes Benz W126 Kupé 5.5 V8

1 fotek

Výkon motoru 205 kW (279 PS) při 5200 ot./min. Točivý moment: 430 Nm (317 ft/lb) při 3750 ot./min. Palivo benzín. 4-rychlostní Automatická převodovka. Motor 5 547 ccm (339 cui), 8-válec, Vidlicový, 16-ventil, M117.968.

Varianta motoru M117.968: 1987–91 KAT 205kW@5200 / 430Nm@3750