Mercedes Benz W124 500E





Mercedes Benz W124 500E

Rok výroby 1991 - 1995

Model: W124 (1984 - 1996)

Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_500E

500E

Pařížský autosalon v říjnu 1990 byl svědkem premiéry nové špičkové varianty 500 E. Tahle raketa na kolech se vyráběla jen něco málo přes čtyři roky (od léta roku 1993 jako E 500) a dnes je pro většinu fanoušků W124 nesplněným snem, modlou a navzdory svému mládí i sběratelsky ceněným unikátem.

Mercedes Benz W124 500E
W124 E500

Vpředu trůnil pětilitrový vidlicový osmiválec se čtyřmi ventily, který dával na tehdejší dobu impozantních 240 kW (326 k) a stejně jako jeho menší třílitrový kolega měl základ v tehdy nové řadě SL. Ve velkém roadsteru měl ovšem jen dvouventilovou techniku a mechanicko-elektronické vstřikování Bosch KE-Jetronic, v 500 E dodávala palivo do válců elektronika LH-Jetronic s měřením průtoku vzduchu, samozřejmě také od Bosche. Točivý moment vrcholil hodnotou 480 Nm. Úpravami prošel i blok motoru a kliková skříň, agregát měl díky nim prakticky stejné rozměry jako menší sourozenec s objemem 4,2 litru. Ten se montoval do varianty 400 E, která byla určena v té době pouze pro americký a japonský trh. Pozornost konstruktéři věnovali také emisím – ve výfukovém systému byl nainstalován větší dvojitý katalyzátor, modernizací prošla i recirkulace výfukových plynů.

Impozantní byly výkony – z klidu na stovku dokázal tento vůz zrychlit za 5,9 s a po německých dálnicích jste jej mohli prohánět maximálně elektronicky omezenou dvěstěpadesátkou. Síla výkonného srdce a jeho točivý moment byly přenášeny na zadní kola pomocí čtyřstupňového automatu. Standardně se montoval protiprokluzový systém ASR, takže si majitel mohl užívat potenciálu automobilu bez ztráty trakce. Samozřejmostí byly kotoučové brzdy na všech kolech, ty přední byly čtyřpístkové s průměrem 300 mm, zadní měly 277 mm. Po faceliftu se na předních kolech objevily větší s průměrem 320 mm z modelu 600 SL, zadní se nezměnily, jejich dárcem byl také roadster SL, ale v pětilitrové verzi.

Zvenčí bylo možné 500E odlišit od svých pomalejších bratříčků na první pohled. V předním nárazníku byly integrovány mlhové světlomety, na víku zavazadlového prostoru bychom našli decentní křídlo. Šestnáctipalcová osmipaprsková litá kola byla obuta do pneumatik 225/55 ZR 16. Limuzína s výkony, které se blížily tehdejším supersportům, byla také o 23 mm blíže k zemi. Vzhledem ke kratším pružinám bděla nad světlou výškou zadní části vozu hydropneumatika. Automobil vyjížděl z bran továrny v Zuffenhausenu. V této městské části Mercedes samozřejmě žádnou továrnu nemá, je naopak sídlem úplně jiného výrobce automobilů. Jednoho z nejslavnějších producentů sportovních vozů na světě – Porsche. Právě tato automobilka spolupracovala na vývoji E 500 a u ní také probíhala výroba karoserií a finální montáž, která zabrala 18 dní. Závod Daimler-Benz v Sindelfingenu se pak staral o lakování již vyrobených vozů a jejich distribuci. Zákazníci za luxus a výkony zaplatili nemalých 135.000 DM.

Mercedes Benz W124 500E
W124

Do roku 1995 bylo vyrobeno 10.479 kusů, vyvážely se i do Spojených států, tam jich nové majitele našlo ovšem jen 1.505. Američané však měli své vozy takřka v plné výbavě, za příplatek byl k mání pouze CD měnič a integrovaný telefon. Všechny vozy E 500/500 E byly jen čtyřmístné, sedadla dodalo Recaro, ta přední byla vyhřívaná. Mimochodem, za Velkou louží byla dle metodiky EPA udávána spotřeba ve městě 16,8 a na dálnici 13,8 litru. Odborný tisk překřtil tuto verzi na vlka v rouše beránčím, sama automobilka ji nazývala sametovým kladivem. Obě přirovnání byla velice trefná, ostrý sedan se například od nezničitelných, ale přece jen poněkud dýchavičných dvoulitrových atmosférických dieselů zdánlivě nijak nelišil. Laik jej klidně mohl pokládat za decentní tuning – a v tom je jeho síla.

V dubnu 1993 přišel facelift označený jako model roku 04. Představil se jako E 500 - kdy se písmeno "E" dostalo před číslice a zahájilo novou třídu E. Facelift se projevil několika změnami. Výkon motoru klesl z 326  na 320 koní díky řízenému dvojitému katalyzátoru. Maska chladiče prošla decentní úpravou, aby odpovídala aktuální třídě S – zejména chromované lišty byly zúženy. Na první pohled ovšem lze faceliftované modely odlišit podle předních a zadních směrových světel – jejich krycí plast už nebyl oranžový, ale bílý, vzadu pak navíc zatmavený. Změny se odehrály i na víku zavazadlového prostoru, které bylo aerodynamicky optimalizováno a místo širokého plastového pásu dostalo menší chromované madlo. Otěrové lišty na náraznících byly nově lakovány v barvě, shodné s ostatními plastovými panely, ty zadní byly prodlouženy až k výřezům pro kola. Podvozek byl vybaven většími a účinějšími brzdami.

Červen 1993 znamenal v životopisu řady W124 zásadní zlom. Na řadu přišla druhá optická modernizace. Maska chladiče prošla decentní úpravou, aby odpovídala té v aktuální třídě S – zejména chromované lišty byly zúženy. Na první pohled ovšem lze faceliftované modely odlišit podle předních a zadních směrových světel – jejich krycí plast už nebyl oranžový, ale bílý, vzadu pak navíc zatmavený. Změny se odehrály i na víku zavazadlového prostoru, které bylo aerodynamicky optimalizováno a místo širokého plastového pásu dostalo menší chromované madlo. Otěrové lišty na náraznících byly nově lakovány v barvě, shodné s ostatními plastovými panely, ty zadní byly prodlouženy až k výřezům pro kola. Změnil se i design standardních ocelových ráfků, které dostaly šest otvorů.

Více na: http://www.mercedesclub.cz/model/mercedes-benz-w124-78
Maska chladiče prošla decentní úpravou, aby odpovídala té v aktuální třídě S – zejména chromované lišty byly zúženy. Na první pohled ovšem lze faceliftované modely odlišit podle předních a zadních směrových světel – jejich krycí plast už nebyl oranžový, ale bílý, vzadu pak navíc zatmavený. Změny se odehrály i na víku zavazadlového prostoru, které bylo aerodynamicky optimalizováno a místo širokého plastového pásu dostalo menší chromované madlo. Otěrové lišty na náraznících byly nově lakovány v barvě, shodné s ostatními plastovými panely, ty zadní byly prodlouženy až k výřezům pro kola. Změnil se i design standardních ocelových ráfků, které dostaly šest otvorů.

Více na: http://www.mercedesclub.cz/model/mercedes-benz-w124-78

Fórum W124 Nové téma

Inzerce / Bazar Vložit nový inzerát

Foto galerie Mercedes Benz W124 500E

Mercedes Benz W124 500E
800 x 537 ... 69 KB
2008-06-19  ABCON
Mercedes Benz W124 500E
768 x 539 ... 56 KB
2007-03-19  udm
1990 Mercedes Benz W124 500E
1024 x 768 ... 98 KB
2007-03-19  udm
1990 Mercedes Benz W124 500E
1024 x 768 ... 144 KB
2007-03-19  udm

Manuály Mercedes Benz W124 500E  |  W124 Vložit nový manuál

Manuály servisní (1) Přidat

Rok Dokument Jazyk Velikost Stran
1992 w124 introduction to service 400e 500e.pdf Anglicky 11.2 MB 72

Poradna Vložit otázku

Motory


Rok od-do Kód motoru Palivo [ccm] Válce [kW] [Nm] Počet
ventilů
1991 1992 M119.974 benzín 4 973 8 / Vidlicový 235 470 32
1992 1995 M119 500E benzín 4 870 8 / Vidlicový 240 480 32

Naše vozidla Mercedes Benz W124 500E Přidat vozidlo

1992 Mercedes Benz W124 500E 5.0 V8

27 fotek

Výkon motoru 240 kW (326 PS) při 5700 ot./min. Točivý moment: 480 Nm (354 ft/lb) při 3900 ot./min. Maximální rychlost 250 km/h. Zrychlení 6.1 s ~ 0-100 km/h. Palivo benzín. 4-rychlostní Automatická převodovka. Motor 4 973 ccm (303 cui), 8-válec, Vidlicový, 32-ventil, M119 500E.

W124 E500 AMG

1991 Mercedes Benz W124 500E 5.0 V8

Výkon motoru 240 kW (326 PS) při 5700 ot./min. Točivý moment: 480 Nm (354 ft/lb) . Hmotnost 1 750 kg. Palivo benzín. 4-rychlostní Automatická převodovka. Motor 4 973 ccm (303 cui), 8-válec, Vidlicový, 32-ventil, M119 500E.