Mercedes Benz W123 Kombi





Mercedes Benz W123 Kombi

Rok výroby 1978 - 1986

Model: W123 (1976 - 1986)

Wikipedia (W123): http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes_Benz_W123

Kombi od MB

Automobily typu station wagon byly v padesátých a šedesátých letech minulého století vlastně jakousi kombinací osobního automobilu a dodávky, zaměřenou spíše na užitkovost, než na styl. To samozřejmě prestiži značky Mercedes-Benz příliš neodpovídalo. Přesto byly kombíky s hvězdou na kapotě k mání, a to po několik generací. Nicméně, tyto automobily nevyráběl přímo výrobce, v pobočném závodě Sindelfingen vznikala pouze částečně karosovaná šasi, která pak oblékali specialisté. Od roku 1953 stavěl Lueg v Bochumi tyto praktické karosérie na podvozku typu 170 V . Později se jejich výrobě věnovala slavná karosárna Binz v Lorchu, tam vzniklo dokonce i několik kusů kombi prestižní řady W186 , tedy na podvozku slavného typu 300 Adenauer! Firmy Binz a Miesen stavěly na zakázku praktické varianty Pontonů, křídláků i žraloků Například řada W115 měla i v této verzi shodný i sloupek C, což sice ušetřilo náklady na přestavbu, ale designově to nebylo právě příliš šťastné řešení.

Myšlenka na továrně postavené kombi ovšem nebyla úplně nová. Připomeňme epizodu s malým křídlákem W110 Universal, který sice vznikal v Belgii u společnosti IMA, ale objevil se u prodejců Mercedesu. Existovaly i prototypy žraloků, i když se do sérové výroby nakonec nedostaly. Praktická verze karoserie s velkým zavazadlovým prostorem byla vyvíjena také v řadě W123. Sice se stále objevovaly hlasy, že nákladní mercedesy nebudou právoplatnými zástupci střední a vyšší střední třídy a kritici poukazovali na to, že automobil skutečně příliš připomíná dodávku a hodí se tak maximálně do továren nebo k rozvážce zboží. To bylo s oblastí trhu, na kterou se orientovaly osobní vozy Mercedes-Benz, poněkud neslučitelné. Důvodem pro tento negativní postoj byla pověst kombi v té době, jednalo se skutečně spíše o hranaté krabice, které sice odvezly spoustu osob i nákladu, ale příliš krásy zrovna nepobraly.

Na druhou stranu průzkum trhu provedený během vývoje řady W123 ukázal, že by sportovně luxusní automobil pro volný čas oslovil určitou specifickou klientelu, zejména dobře situované rodiny, které tráví volný čas aktivně. Vyvstal ale další problém – jak novou karosářskou variantu nazvat. Původní návrh Kombi (v němčině je stejně jako v češtině s písmenem k) byl zamítnut, automobilka se nevrátila ani k názvu Universal. Odpovědní činitelé si nějak nedokázali představit, že by automobily nesly na zádi označení 250 K nebo 250 U, navíc pokud by zvítězila první varianta, výrobce by byl zřejmě nucen použít na různých trzích odlišné názvy. Nakonec bylo rozhodnuto – kombi se bude jmenovat St z německého Stationswagen (proto s malým t). Tu měly na zádi předsériové kombíky s nejslabším šestiválcem. Jenže ani to dlouho nevydrželo, na autosalonu ve Frankfurtu 1977 byla nová karosářská varianta oficiálně představena jako T-Modell. Písmeno T symbolizovalo slova turistika a doprava, tedy transport. Zájem veřejnosti o novinku byl nezvykle vysoký hned při premiéře na IAA a poptávka předčila veškerá očekávání, takže se později v propagačních materiálech objevil další výklad písmene T – trend. Pouze interní označení čtvrté varianty série 123 připomínalo původně zvolené jméno Stationswagen: kombi neslo interní kód S123. V literatuře je také možné se setkat s kombinací obou, tedy S123T, toto označení však stuttgartská automobilka nikdy oficiálně nepoužívala.

propozice

Sériová výroba kombi byla zahájena v závodě v Brémách v dubnu 1978. Po technické stránce odpovídalo sedanu: brzdový systém i zavěšení byly shodné, příliš se nelišily ani vnější rozměry (délka, šířka a rozvor byly naprosto stejné). Záď byla pochopitelně jiná, navíc disponovala nízkou nákladovou hranou. I když byl vůz obsazen pěticí cestujících, stále nabízel 523 litrů prostoru pro náklad (měřeno po spodní okraj oken). Pokud se zadní lavice sklopila, objem se zvětšil na 879 l, opět po spodní hranu bočních skel. Koncepce karoserie dále nabízela velmi variabilní interiér, zákazníci mohli například dále získat za příplatek asymetricky dělené zadní sedadlo. U dnešních vozů celkem běžná součást výbavy nebyla před třemi desetiletími zdaleka standardem. Jen dodejme, že sklopit se dalo pouze opěradlo. Potřeboval-li ovšem novopečený majitel převézt v interiéru až sedm pasažérů, připlatil si ještě za sklopné sedačky, které byly umístěny proti směru jízdy. Pokud nebyly zrovna využity, mohl je složit a umístit do zavazadlového prostoru, nebo zcela vyjmout. Samozřejmě byly určeny hlavně pro děti.

Automatická hydropneumaticky ovládaná regulace světlé výšky zajišťovala vysoký stupeň pohodlí i při plně naloženém voze, jeho záď neklesala. Pohotovostní hmotnost ležela na hranici 1500 kg, automobil pak dokázal pojmout dalších 560 kg osob a nákladu. Za příplatek bylo možno zvýšit užitečnou hmotnost až na 700 kg. Zákazník dostal navíc patnáctipalcová kola, silnější zadní pružiny a také účinnější posilovač brzd. Další možností byly chromované střešní nosiče, které se ovšem hned záhy, v létě 1978, staly součástí standardní výbavy. Všechny vozy s karosérií kombi měly zadní část čalouněnou stejnou látkou jako zbytek interiéru, což v té době nebylo vůbec obvyklé, ba naopak, většina konkurence používala v kufru levnější látky, případně gumu nebo nechávala jen holé plechy.

Nová varianta byla zpočátku nabízena v benzinových verzích 230 T, 250 T a 280 TE, diesely zastupovaly 240 TD a 300 TD. Pro všechny modely byla k dispozici také litá kola jako příplatková výbava. Pouze špičkový šestiválec 280 TE měl obdélníkové světlomety. Jak již bylo řečeno, kombi se vyrábělo v severoněmeckých Brémách. Pouze první výstavní frankfurtské vozy vznikly v Sindelfingenu, dále zde spatřila světlo světa i stokusová série, na které se právě zaučovalo sedm desítek brémských dělníků. Naopak čtyřicet specialistů z mateřského závodu pracovalo na severu Německa, aby připravili výrobní zařízení pro produkci kombi. Stejně jako u ostatních karosářských variant se i u kombi podařilo bez problémů zachovat příslovečnou kvalitu a preciznost zpracování.

Fórum W123 Nové téma

Inzerce / Bazar Mercedes Benz W123 Kombi Vložit nový inzerát


Prodám W123 kombi, 2.4D Stál dlouho ve stodole, s...

Prodám W123 kombi, 2.4D

Stál dlouho ve stodole, startuje nádherně, papíry v depozitu, zelená barva, vše funkční, koženkový interier, koroze se najde,+ náhradní díly + zimní pneumatiky (nejsou v ceně), více info po telefonu.

Cena: 35000Kč

Foto galerie Mercedes Benz W123 Kombi

Mercedes Benz W123 Kombi
800 x 445 ... 57 KB
2009-02-10  hejmy
Mercedes Benz W123 Kombi
800 x 347 ... 67 KB
2009-02-10  hejmy
Mercedes Benz W123 Kombi
800 x 533 ... 58 KB
2008-12-31  ABCON
Mercedes Benz W123 Kombi
800 x 533 ... 56 KB
2008-12-31  ABCON

Poradna Vložit otázku

Naše vozidla Mercedes Benz W123 Kombi Přidat vozidlo

1985 Mercedes Benz W123 Kombi

2 fotek

Palivo diesel. 5-rychlostní Manuální převodovka.

Moje první MB

1981 Mercedes Benz W123 Kombi 2.3

Palivo benzín. 4-rychlostní Manuální převodovka. Motor 2 300 ccm (140 cui).

1979 Mercedes Benz W123 Kombi

Palivo benzín. 4-rychlostní Manuální převodovka.

1986 Mercedes Benz W123 Kombi 2.4

Palivo diesel. 4-rychlostní Manuální převodovka. Motor 2 400 ccm (146 cui), 4-válec, Řadový.

1981 Mercedes Benz W123 Kombi

Palivo diesel. 4-rychlostní Automatická převodovka.

TDT