Mercedes Benz W120/W121 190





Mercedes Benz W120/W121 190

Rok výroby 1956 - 1961

Model: W120/W121 (1953 - 1962)

Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W120

 

Větší model čtyřválcové řady Pontonů 190, dostal kód W121 a na výrobních linkách se objevil v březnu 1956. Jeho základ byl pochopitelně stejný s menší stoosmdesátkou, ale pod přední kapotou se nacházel silnější motor objemu 1,9 litru, který pocházel z roadsteru 190 SL. Pohonná jednotka dávala v malém eseslku výkon 105 koní, což bylo pro rodinný sedan v druhé polovině padesátých let příliš, doba vysokovýkonných automobilů s tříprostorovou karoserií byla v ještě nedohlednu. Konstruktéři tedy snížili kompresní poměr, upravili klikový hřídel a palivo plnil do válců pouze jeden karburátor. Zadní část motoru s výkonem 55 kW (75 k), který byl přece jen těžší, než základní osmnáctistovka, dostala ještě další dva silentbloky.

V září 1958 pak měl premiéru větší diesel 190 D. Vznětový motor typu OM 621 s objemem 1,9 litru odvodili konstruktéři ze zážehového agregátu modelu 190. Naftová stodevadesátka měla oproti menší pohonné jednotce větší výkon a hladší a plynulejší běh s méně vibracemi. Zákazníci to náležitě ocenili a okamžitě po uvedení na trh kupovali nové vznětové Pontony jako čerstvé pečivo.

Rok 1959 přinesl další změny. Model 180 a obě dieselové varianty se konečně dočkaly brzdové soustavy ze zážehové stodevadesátky s lepším chlazením a většími brzdiči vpředu. Ve Stuttgartu si s nimi dávali poněkud načas, vždyť to trvalo celé tři roky. Zatímco v minulosti se kompresní poměr u benzínových devatenáctistovek snižoval, na konci páté dekády 20. století došlo k jeho zvýšení – pochopitelně stoupl i výkon, a to na 50 kW (68 k) u modelu 180, model 190 se pak mohl pochlubit rovnými osmi desítkami koní, tedy 59 kW. Aby toho nebylo málo, příď i záď celé řady byly v létě 1959 výrazně osvěženy.

Po faceliftu, jak bychom řekli dnes, se začalo používat i nové označení - 180 b, 180 Db, 190 b a 190 Db. Designéři provedli několik změn – kapota motoru byla plošší, přídi pak dominovala širší a nižší mřížka chladiče, inspirovaná novou šestiválcovou řadou W111/112. Nárazníky zmohutněly a ztratily svislé rohy, vzadu se objevila nová sdružená světla. Dražší typy 190 b a 190 Db se zvenku lišily od svých levnějších protějšků chromovanými pásy na bocích. Již v té době konstruktéři dbali i na pasivní bezpečnost. Většina ovladačů na čalouněné (!) přístrojové desce byla zapuštěna, měkké polstrování dostal i střed volantu. Posílen byl i brzdový systém, vpředu bychom našli větší brzdiče a žebrované brzdové bubny. Stylistické změny oproti obyčejnějším sourozencům představovala větrací okénka v předních dveřích a více chromu na bocích. Maska chladiče byla širší s podélnými žebry, ani na nich se chromem nešetřilo. Na obou stranách masky se objevily otvory pro přívod vzduchu, ty našly své místo také v discích kol, zde pochopitelně chladily brzdy. Klasické lakované středy chromovaných krytů kol, které Mercedes-Benz používal až do konce sedmdesátých let, dostaly větší třícípou hvězdu. I světla na zádi vozu trochu narostla.

Mercedesy 190 a 190 D sjížděly z výrobních linek do srpna 1961, kdy byly nahrazeny řadou W110 s ploutvemi na zádi. Vždyť jí také říkali Fintail, Tailfin nebo německy Heckflosse. Produkce obou modelů 180 pokračovala ještě více než rok, do října 1962. Vznětová varianta se ještě dočkala upraveného motoru OM 621, jehož objem vzrostl na 2 litry a výkon dosáhl 35 kW, tedy 48 koní.

Celkem vzniklo 442.963 vozů. Sedanů bylo 437.310, dalších 5.653 automobilů opustilo stuttgartskou továrnu jako samostatné podvozky k dalšímu karosování. Z technického hlediska si i další generace předchůdců třídy E zachovaly tříprostorovou karoserii, ale přezdívka Ponton zůstala pouze vozům, vyráběným v letech 1953-1962.

V září 1958 pak měl premiéru větší diesel 190 D. Vznětový motor typu OM 621 s objemem 1,9 litru odvodili konstruktéři ze zážehového agregátu modelu 190. Naftová stodevadesátka měla oproti menší pohonné jednotce větší výkon a hladší a plynulejší běh s méně vibracemi. Zákazníci to náležitě ocenili a okamžitě po uvedení na trh kupovali nové vznětové Pontony jako čerstvé pečivo.

Rok 1959 přinesl další změny. Model 180 a obě dieselové varianty se konečně dočkaly brzdové soustavy ze zážehové stodevadesátky s lepším chlazením a většími brzdiči vpředu. Ve Stuttgartu si s nimi dávali poněkud načas, vždyť to trvalo celé tři roky. Zatímco v minulosti se kompresní poměr u benzínových devatenáctistovek snižoval, na konci páté dekády 20. století došlo k jeho zvýšení – pochopitelně stoupl i výkon, a to na 50 kW (68 k) u modelu 180, model 190 se pak mohl pochlubit rovnými osmi desítkami koní, tedy 59 kW. Aby toho nebylo málo, příď i záď celé řady byly v létě 1959 výrazně osvěženy.
Poslední modernizace

Po faceliftu, jak bychom řekli dnes, se začalo používat i nové označení - 180 b, 180 Db, 190 b a 190 Db

Více na http://www.auto.cz/mercedes-benz-tridy-e-hvezdna-evoluce-2-dil-rada-w120-121-ponton-1881?utm_source=auto.cz&utm_medium=copy
Výkonnější diesel

V září 1958 pak měl premiéru větší diesel 190 D. Vznětový motor typu OM 621 s objemem 1,9 litru odvodili konstruktéři ze zážehového agregátu modelu 190. Naftová stodevadesátka měla oproti menší pohonné jednotce větší výkon a hladší a plynulejší běh s méně vibracemi. Zákazníci to náležitě ocenili a okamžitě po uvedení na trh kupovali nové vznětové Pontony jako čerstvé pečivo.

Rok 1959 přinesl další změny. Model 180 a obě dieselové varianty se konečně dočkaly brzdové soustavy ze zážehové stodevadesátky s lepším chlazením a většími brzdiči vpředu. Ve Stuttgartu si s nimi dávali poněkud načas, vždyť to trvalo celé tři roky. Zatímco v minulosti se kompresní poměr u benzínových devatenáctistovek snižoval, na konci páté dekády 20. století došlo k jeho zvýšení – pochopitelně stoupl i výkon, a to na 50 kW (68 k) u modelu 180, model 190 se pak mohl pochlubit rovnými osmi desítkami koní, tedy 59 kW. Aby toho nebylo málo, příď i záď celé řady byly v létě 1959 výrazně osvěženy.
Poslední modernizace

Po faceliftu, jak bychom řekli dnes, se začalo používat i nové označení - 180 b, 180 Db, 190 b a 190 Db. Designéři provedli několik změn – kapota motoru byla plošší, přídi pak dominovala širší a nižší mřížka chladiče, inspirovaná novou šestiválcovou řadou W111/112. Nárazníky zmohutněly a ztratily svislé rohy, vzadu se objevila nová sdružená světla. Dražší typy 190 b a 190 Db se zvenku lišily od svých levnějších protějšků chromovanými pásy na bocích.

Již v té době konstruktéři dbali i na pasivní bezpečnost. Většina ovladačů na čalouněné (!) přístrojové desce byla zapuštěna, měkké polstrování dostal i střed volantu.
Odzvoněno

Mercedesy 190 a 190 D sjížděly z výrobních linek do srpna 1961, kdy byly nahrazeny řadou W110 s ploutvemi na zádi. Vždyť jí také říkali Fintail, Tailfin nebo německy Heckflosse. Produkce obou modelů 180 pokračovala ještě více než rok, do října 1962. Vznětová varianta se ještě dočkala upraveného motoru OM 621, jehož objem vzrostl na 2 litry a výkon dosáhl 35 kW, tedy 48 koní.

Celkem vzniklo 442.963 vozů. Sedanů bylo 437.310, dalších 5.653 automobilů opustilo stuttgartskou továrnu jako samostatné podvozky k dalšímu karosování. Z technického hlediska si i další generace předchůdců třídy E zachovaly tříprostorovou karoserii, ale přezdívka Ponton zůstala pouze vozům, vyráběným v letech 1953-1962.

Více na http://www.auto.cz/mercedes-benz-tridy-e-hvezdna-evoluce-2-dil-rada-w120-121-ponton-1881?utm_source=auto.cz&utm_medium=copy

Inzerce / Bazar Vložit nový inzerát

Foto galerie Mercedes Benz W120/W121 190

1959 Mercedes Benz W120/W121 190
800 x 555 ... 111 KB
2015-10-31  Skyair

Manuály Mercedes Benz W120/W121 190  |  W120/W121 Vložit nový manuál

Manuály servisní (1) Přidat

Rok Dokument Jazyk Velikost Stran
1959 - 1967 mb service manual.pdf Anglicky 35.9 MB 441

Poradna Vložit otázku

Naše vozidla Přidat vozidlo