Mercedes Benz Unimog U25





Mercedes Benz Unimog U25

Rok výroby 1948 - 1951

Model: Unimog (1948 - ...)

První model U25

Mnoho automobilových legend leží v zapomnění. I mnoho s naší hvězdou pro štěstí na chladiči, některé zná řada fanoušků, ale jen některé se ve více či méně změněné podobě dožily současnosti. To lze říci i o UNIMOGu, jehož nezdolná vytrvalost, všestrannost a schopnost dopravit lidi i techniku tam, kam třeba, dělá i dnes této legendě terénu to nejlepší jméno.

Historie Unimogu se začala psát už koncem druhé světové války. V létech 1942 až 1944 se objevily první myšlenky změnit poválečné Německo v zemědělsky orientovaný stát. V tomto duchu se odehrávaly i poválečné odsuny technologií i celých továren, doslova v bednách putoval jako reparace či kořist, veškerý alespoň trochu zachovalý průmyslový materiál za hranice. Tváří v tvář tomuto plánu, dle autora zvaném Morgenthauův, se rozhodl Albert Friedrich navrhnout zvláštní zemědělské vozidlo. Předtím pracoval na pozici šéfkonstruktéra ve vývojovém oddělení leteckých motorů Daimler-Benz. Tím byly dané prvotní požadavky: náhon na všechna kola, samosvorné diferenciály, vysoká světlost, vyvedené hnací hřídele pro pohon nářadí na obou koncích a krátké převody. Práce na projektu odstartovaly úspěšně u malé firmy Erhard & Söhne v prosinci 1945. A to i přesto, že jejich továrnička v Švábském Gmündu neměla se zemědělskou a natož automobilní technikou žádné zkušenosti!

Prototyp zahájil testování s čtyřválcovým benzínovým motorem o obsahu 1,7 litru, původem ze sedanů řady 170V , vznětový agregát stále nebyl připraven k instalaci. Také nebylo k dispozici žádné jméno či označení. Problém vyřešil inženýr Hans Zabel, navrhl akronym UNIMOG, jak prosté, UNIversal Motor Gerät. Český překlad ?univerzální motorový stroj? i dnes plně vystihuje koncept a jeho možnosti využití. Intenzivní testy probíhající během roku 1947 potvrdily správnost návrhu. Rok na to byl k dispozici ?předváděcí vzorek? s instalovaným vznětovým motorem OM636 (původem ze stejné řady vozidel jako jeho zážehový předchůdce, konkrétně model 170D ). Agregát byl seřízen na výkon pouhých 25 koní, ale plánovanému účelu měl vyhovovat. Vozítko bylo vřele přijato veřejností ve Frankfurtu nad Mohanem a automobilka se tedy odhodlala k výrobě.

Jelikož mateřská továrna nedisponovala vhodnou výrobní kapacitou, opět bylo nutné se porozhlédnout, nicméně už na podzim 1948 odjížděly první hotové automobily z výrobních hal firmy Boehringer. U25, jak byl model označen dle instalovaného výkonu, měl rozvor 1760mm a rozchod pouhých 1270mm, jeho hmotnost se pohybovala od pohotovostních 1780kg až k celkovým 3150kg. Šestistupňová převodovka a redukce umožňovaly na silnici i v terénu využívat rozsah rychlostí 0,5 až 52km/hod. Relativně úzká stavba sledovala požadavky zemědělců, konkrétně typickou rozteč dvou řádků bramborového pole! Ti také nejspíše využili i přední a zadní vývodový hřídel. Nicméně od počátku sledovala úspěchy vozidla u farmářů a lesníků i armáda. Francouzské okupační síly zakoupily z této první série 400 kusů. Celkově bylo vyrobeno přibližně 600 vozidel v průběhu let 1948 až 1951. Na masce ale pořád scházela třícípá hvězda, jakoby se k dítku mateřská značka bála přihlásit. Odbyt i současnost dokazuje, že tato opatrnost byla zbytečná. Po přesunu výroby do Gaggenau, konečně pod křídla hrdé třícípé hvězdy, se ocitl firemní znak i na masce Unimogu.

Text použit z : Mb-gcz

Inzerce / Bazar Vložit nový inzerát

Foto galerie Mercedes Benz Unimog U25

Mercedes Benz Unimog U25
1280 x 960 ... 124 KB
2010-06-06  ajfi
Mercedes Benz Unimog U25
1280 x 960 ... 208 KB
2010-06-06  ajfi
Mercedes Benz Unimog U25
1280 x 960 ... 119 KB
2010-06-06  ajfi

Poradna Vložit otázku

Naše vozidla Přidat vozidlo