Mercedes Benz Unimog S404





Mercedes Benz Unimog S404

Rok výroby 1955 - 1980

Model: Unimog (1948 - ...)

Armádnií speciály

Přesunem od Boehringera z Goppingenu do vlastní továrny v Gaggenau se dočkal U25 přeznačení. Třetího června 1951 naběhla výroba ještě s logem původního výrobce. Pouze 3,5 metru dlouhý vozík s geniálně jednoduchou konstrukcí měl díky úspěchům na výstavách a několika oceněním zajištěn stabilní odbyt. Přesun produkce do lépe vybavené a modernější továrny se postaral o vzestup produktivity výroby.

Model nesl označení U401 nebo U402 a to dle délky šasi. Rokem 1953 se začaly objevovat i uzavřené kabiny Westfalia a konečně se mohly pyšnit hvězdou na masce. Po roce 1956 jim už zůstala definitivně. Vozů těchto řad bylo vyrobeno celkem 16 250 kusů. Několik kusů si stihly objednat speciální horské jednotky čerstvě zrozeného Bundeswehru, Gebirgsjäger. Tím skončila éra motoru o výkonu 25 koní, nestačil možnostem jenž skýtala neustále rozvíjená konstrukce vozidla. Nástupce nesl označení U411, měl rozvor 1760mm a od roku 1958 také U412 s rozvorem 2120mm. Vozidla se nejdříve dodávaly s identickým motorem, ale seřízeným na 30 koní, tato hodnota se o rok posunula na 32. To se do nabídky dostala pro dlouhé provedení nová uzavřená kabina a mezičasem také plně synchronizovaná převodovka, dva roky na to, v roce 1959 už v základní výbavě. Automobilka tehdy začala určovat trendy i na trhu se zemědělskými stroji a traktory. V květnu 1961 sjel z montážních linek už 50 000 Unimog. Počínaje rokem 1966 stoupl instalovaný výkon základního modelu až na 34 koní.

Vraťme se nyní o pár let zpět, vznikl tehdy zajímavý model. Bundeswehr vznikl v roce 1955 po uznání samostatného státu Západního Německa. To byl i počátek vojenské kariéry Unimogu. Model U404 S ( později pouze S404 ) byl vyvíjen přímo s důrazem na taktické a strategické požadavky kladené armádou. Automobil patřil do 1 ½ tunové třídy vozidel a měl dále prodloužené šasi, rozvor startoval na 2700mm později 2900mm. Nová kabina nesla masku a světla v provedení typickém pro tehdejší užitková vozidla Mercedes-Benz. Celkově se jednalo o větší automobil a tak i pohon dostal na starosti větší a silnější agregát. Zážehový šestiválcový motor o objemu 2,2 litru pocházel z luxusních sedanů modelové řady 220 a doznal několik změn. Maximální dosahovaný výkon se snížil na 82 koní, změn doznala křivka průběhu kroutícího momentu a motor díky snížení kompresního poměru mohl spalovat i méně kvalitní benzín, dokonce Regular s oktanovým číslem pouze 80. Takovýto motor bohužel nepatří k nejúspornějším a spolu s ?krátkými? převody znamená pro dnešní fandy staré vojenské techniky spotřebu v desítkách litrů na 100km. Ta dle způsobu použití a stavu toho kterého auta osciluje mezi 20 až 50 litry benzínu s přísadou pro mazání ventilových sedel. Vůz se mohl na silnici pohybovat až 95-ti kilometrovou rychlostí. Specialitou byla také palubní síť s napětím 24V. Portálové nápravy převzal od civilních předků, spolu s předním a zadním závěrem nápravových diferenciálů zůstala zachována i převodovka s šesti stupni vpřed a dvěma vzad. Udávaný nájezdový úhel 46 stupňů působí až nereálně, i přes vysokou stavbu není jednoduché Unimog převrátit. Relativně ?malý? zážehový motor má rád otáčky a jeho činnost doprovází velice působivá zvuková kulisa. Problémem je špatný přístup k němu i převodovce, budka se nedá sklopit a krátká kapota původně ukrývala menší vznětový čtyřválec. Motor byl zanedlouho nahrazen modernějším, který po stejných úpravách jaké podstoupil předchůdce, nabízel z objemu 2,8 litru výkon 110 koní a nabízel větší pružnost v celém rozsahu otáček.

Vozy se stavěly ve třech provedeních, otevřená kabina s plátěnou střechou, uzavřená kovová kabina a konečně modelem 406 z roku 1963 v modernějším uzavřeném provedení. Prvních 1 100 vozů vojenského speciálu si opět odvezli Francouzi, kdo by to do hrdých nacionalistů řekl. Ani Bundeswehr počtem 36 000 odebraných vozidel rozhodně nedělal ostudu. Valník s celkovou hmotností 4400 kg odvezl 1500kg, provedení s prodlouženou kabinou zase až 5 mužů osádky. Skříňové provedení a jejich variace není možné v tak krátkém článku vyjmenovat. Armádě dodávala řada externích firem zajímavé tankové provedení, jednalo se o různé lehké tanky či transportéry i o prosté atrapy či cvičné cíle. Výhod rychlého nasazení a vysoké terénní dostupnosti využívaly s oblibou i protipožární jednotky a speciální zásahové jednotky armády ( chemické, dekontaminační, letištní ). Dalšímu rozšíření relativně drahých speciálů Unimog zabránily škrty v armádním rozpočtu počátkem sedmdesátých let. Kde to šlo, nahradily je velké transportéry, například L 508D ( Düsseldorfer ). Přesto se řada S udržela ve výrobě až do konce roku 1980!

Text použit z : Mb-gcz

Inzerce / Bazar Vložit nový inzerát

Foto galerie Mercedes Benz Unimog S404

Mercedes Benz Unimog S404
567 x 471 ... 47 KB
2008-05-29  ABCON

Manuály Mercedes Benz Unimog S404  |  Unimog Vložit nový manuál

Manuály uživatelské (2) Přidat

Rok Dokument Jazyk Velikost Stran
unimog404 guide d entretien.pdf Francouzsky 13.5 MB 132
1957 unimog 404 all.pdf Německy 60.9 MB 262

Poradna Vložit otázku

Naše vozidla Mercedes Benz Unimog S404 Přidat vozidlo

1957 Mercedes Benz Unimog S404 2.2

7 fotek

Výkon motoru 60 kW (82 PS) při 4800 ot./min. Maximální rychlost 95 km/h. Hmotnost 2 810 kg. Palivo benzín. 6-rychlostní Manuální převodovka. Motor 2 171 ccm (132 cui), 6-válec, M180/II-U.

1963 Mercedes Benz Unimog S404

Palivo benzín. 6-rychlostní Manuální převodovka.