Mercedes Benz - *KARL BENZ* - Benz & Cie VELO





Mercedes Benz - *KARL BENZ* - Benz & Cie VELO

Rok výroby 1894 - 1905

Model: - *KARL BENZ* - Benz & Cie (1883 - 1926)

Wikipedia (- *KARL BENZ* - Benz & Cie): http://de.wikipedia.org/wiki/Benz_&_Cie.

Benz "Velo"

Jednalo se o první sériově vyráběné auto Karla Benze. Do roku 1894 jich bylo vyrobeno 134 kusů.

V tuto dobu se již také vyráběl menší model Benz Victoria.

Vývoj agregátu

Daimler se s Maybachem v zahradním domku vedle rodinné vily v Bad Cannstattu u Stuttgartu pustil do vývoje nového agregátu. Oba si byli dobře vědomi toho, že Ottův patent DRP 532 je stále platný. Ovšem Ottův motor měl tzv. vrstvené plnění válce a pomalé spalování směsi při velmi nízkých otáčkách, zatímco výše jmenovaní pracovali na jednotce s s výbušným vznícením a rychlým spalováním směsi, tedy rychloběžném motoru. Problém se zapalováním Maybach vyřešil pomocí žárové trubičky, vynálezu Angličana Watsona. První verze s objemem pouhých 100 cm3 a výkonem jen 0,25 k (0,184 kW) byla sice slabá, ale bez problémů fungovala a točila až 600 min-1, trojnásobek původního Ottova agregátu! Pánové si samozřejmě svůj vynález nechali patentovat, a to 16. prosince 1883 pod číslem DRP 28022.

Na vavřínech však neusnuli a začali pracovat na ještě dokonalejším stroji. Za ten 3. dubna 1885 obdrželi německý císařský patent číslo DRP 34926. Jednalo se vzduchem chlazený svislý jednoválec, který dostal přezdívku Dědečkovy hodiny. Byl opět o něco menší než původní motor a byl tedy dokonale vhodný k použití ve vozidlech. Poprvé se u něj objevil plovákový karburátor, který navrhl Maybach. Sací ventil byl ovládán automaticky, sání pístu otevíralo vstup směsi do válce, mechanické ovládání výfukového ventilu bylo Daimlerovým vynálezem. První skutečně rychloběžný motor s maximálně sedmi sty otáčkami za minutu dával z objemu 264 cm3 výkon celé poloviny koně. Daimler jej ještě téhož roku zamontoval do dřevěného dvoukolového kostitřasu s pomocnými kolečky po stranách. První motocykl byl na světě. Průkopnickými motorkáři se stali Daimlerovi synové Adolf a Paul. První z nich ujel 3 kilometry, druhý 10. listopadu 1885 dokonce 9,5 kilometru bez jakýchkoli problémů.

"První vůz"

Zdokonalený motor, vzduchem chlazený svislý jednoválec 0,46 litru o výkonu asi 1,5 k (1,1 kW) zabudoval Daimler v létě roku 1886 do samohybného kočáru, a tak vznikl jeho první automobil VELO, který se pohyboval rychlostí až 16 km/h. Byl zároveň prvním čtyřkolovým vozidlem na světě poháněným benzinovým motorem. Nutno ovšem dodat, že oproti Benzově tříkolce byl jen motorizovaným kočárem.

Agregát byl umístěn ve středu vozidla před zadním sedadlem, o rok později byl překonstruován na vodní chlazení. Jednou ze zásadních novinek v automobilové konstrukci obecně bylo převodné ústrojí tohoto vozu. V závislosti na zvoleném převodu ovládala řemenice motoru disky různých velikostí na hřídeli. Síla motoru byla přenášena na převody zadních kolech pomocí ozubených koleček na obou stranách. Kočár postrádal diferenciál, ten nahrazovaly kluzné spojky po stranách hřídele. Tento vůz poháněný neviditelným zdrojem energie bezesporu znamenal počátek revoluce v dopravě. Světlo světa pochopitelně spatřil pouze v jediném exempláři. Tmavě modrý kočár s červeným linkováním a čalouněním černou kůží vyrobila firma Wilhelm Wimpff & syn ve Stuttgartu. Úřední povolení k jízdě na veřejných komunikacích, tedy jakýsi řidičský průkaz, dostal Daimler 17. července 1888.

Svůj malý motor zamontovali oba konstruktéři v roce 1886 i do člunu. To bezesporu svědčí o univerzálnosti jejich vynálezu. O rok později koupil Daimler opuštěné tovární budovy a pozemky na vrchu Seelberg a s 23 zaměstnanci rozjíždí sériovou výrobu. V roce 1889 vzniká Stahlradwagen, tedy vůz s ocelovými koly a s vidlicovým dvouválcem s úhlem rozevření 17 stupňů. Ten dával zhruba 1,5 kW (2 k) při 600 min-1 a existoval ve dvou variantách – s objemy 565 a 920 cm3. Podvozek tvořil rám z ocelových trubek, které současně sloužily jako chladič. Ten vyrobila firma Neckarsulmer Fahrrad Werke, pozdější NSU. Kola nebyla odpružena a byla opatřena plnopryžovými obručemi.

Vůz byl veřejnosti poprvé představen na výstavě v Paříži v roce 1889. Zůstal poté ve Francii, kde jeho motor zaujal jak Armanda Peugeota, tak i René Panharda a Emile Levassora. Jejich automobilky později zahájily licenční výrobu těchto pohonných jednotek pro své vozy. Na počátku francouzské mise stál ovšem jiný muž, Edouard Sarrazin, pařížský právník, se kterým se znal Daimler z dob působení u Deutze. Ten požádal o zastoupení pro Francii již v roce 1887. Záhy však zemřel a iniciativu převzala vdova Louisa. Známé přísloví Za vším hledej ženu platí i pro rozmach automobilismu v Evropě, nebýt madame Sarrazin, která si v roce 1890 vzala Emile Levassora, vývoj by zajisté nebyl tak překotný. Německé motory pak vítězily ve francouzských vozech v prvních závodech mezi městy.

Inzerce / Bazar Vložit nový inzerát

Foto galerie Mercedes Benz - *KARL BENZ* - Benz & Cie VELO

1900 Mercedes Benz - *KARL BENZ* - Benz & Cie VELO
768 x 514 ... 71 KB
2013-03-09  hejmy
1894 Mercedes Benz - *KARL BENZ* - Benz & Cie VELO
742 x 576 ... 59 KB
2013-03-09  hejmy
Mercedes Benz - *KARL BENZ* - Benz & Cie VELO
1280 x 1034 ... 176 KB
2009-10-19  hejmy

Poradna Vložit otázku

Naše vozidla Přidat vozidlo