Mercedes Benz W31




Mercedes Benz W31

Rok výroby 1934 - 1939

Kategorie: Oldtimery 1926-1945

W31 Typ G4

Historie:

Typ G4 byl následníkem terénního speciálu Dernberg 4 x 4 (1907).  Mercedes do stejné řeky vkročil až v roce 1926. Do armádního tendru tehdy poslal třínápravový model G1 (interní označení W 103). Je určitým dějinným paradoxem, že jej tehdy porazil Horch 8, vyráběný ve stejné cvikovské továrně jako pozdější trabanty a zkonstruovaný Paulem Daimlerem. Tento talentovaný syn zakladatele stuttgartské značky se s ní totiž rozešel ve zlém.

Po určitém váhání Mercedes-Benz ve vývoji pokračoval. Pozapomenuté prototypy G3 a G3a (1928/1929) s prodlouženým rozvorem a lepší světlou výškou zachovávaly původní schéma pohonu kol dvou zadních náprav. Na zpevněných, byť bahnitých cestách uspěly, ale do skutečného terénu se kvůli malému přechodovému úhlu odvážit nemohly.

G4 na scéně

V roce 1934 vstoupil do historie slavný šestikolý G4 (W 31). Německo se pod nacistickým vedením právě pustilo do čtyřletého plánu zbrojního rozvoje, otevřeně směřujícího k válce. Vznikal tedy jako velitelský vůz pro nejvyšší vojenské velitele a vrcholné představitele státu a strany NSDAP. Během následujících pěti let továrnu opustilo pouze 57 kusů, dodnes přežily jen tři víceméně autentické kusy.

Základ tvořil masivní žebřinový rám podvozku s tuhými nápravami (rozvor 3100+950 mm), dvě zadní poháněné disponovaly samosvornými diferenciály. To v té době patřilo k výjimkám, stejně jako dvoukruhová brzdová soustava. Čtyřstupňové přímo řazené převodovce sekundovala redukce. Řidič se mohl spolehnout na pomoc podtlakového posilovače brzd. O důrazu kladeném na maximální provozní spolehlivost svědčí použití dvou elektrických a navíc ještě jednoho mechanického palivového čerpadla.

Pohon dostal na starost zážehový řadový osmiválec, z původního objemu 5018 cm3 převrtaný kvůli zhoršující se kvalitě paliv na 5401 cm3, aby bylo možné udržet výkon 74-81 kW při 3400/min. Mohutný automobil vnějších rozměrů 5360-5720 x 1870 x 1900 mm měl světlou výšku 233 mm a sedmnáctimetrový poloměr otáčení. To nevadilo na přehlídkách, ale překáželo v terénu.

V „gé-čtyřce“ se rád předváděl Adolf Hitler, používal ji především při svých triumfálních jízdách do území nově přičleněných k německé Říši. Stuttgartská G 4 tak vedla průvod obsazující v březnu 1938 Vídeň, v říjnu překonala bývalé československé hranice, zamířila do Chebu a západočeských lázní.

 

 

Jak wehrmacht postupoval na východ, došlo také na přestěhování Hitlerova hlavního stanu. V dnešním Polsku se třínápravový mercedes-benz neosvědčil, do hlubokého a lepkavého bahna ukrajinských černozemí si v něm netroufali. Zapadl totiž už v Polsku a „vůdce“ musel potupně čekat, až vojáci vyprostí jeho kolos s pohotovostní/celkovou hmotností 3700/4400 kg. Traduje se, že po této zkušenosti byl na milost vzat i malý, ale lehký a obratný KdF, armádní předchůdce „brouka“.

Text použit z článku: veteran.auto.cz/G4

 

Fórum Technický koutek Nové téma

Inzerce / Bazar Vložit nový inzerát

Foto galerie Mercedes Benz W31

Mercedes Benz W31
800 x 429 ... 67 KB
2009-10-07  hejmy
Mercedes Benz W31
800 x 952 ... 150 KB
2009-10-07  hejmy
Mercedes Benz W31
800 x 600 ... 82 KB
2009-10-07  hejmy
Mercedes Benz W31
680 x 486 ... 37 KB
2009-02-13  hejmy


Poradna Vložit otázku

Videa Mercedes Benz W31

Mercedes-Benz G4 Offroader 1939 by 3D model store Humster3D.com Adolf Hitler and Mussolini Mercedes Benz G4 / W31 RAY SKILLMAN 1962 MERCEDES BENZ 190SL FOR SALE (SOLD!) Mercedes-Benz G4

Naše vozidla Přidat vozidlo