Mercedes Benz W198 - 300SL




Mercedes Benz W198 - 300SL

Rok výroby 1954 - 1963

Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300_SL

Kategorie: Pováleční veteráni 1945-1970

W198 - 300SL

Po období intenzivní poválečné obnovy vstoupila německá automobilka Mercedes-Benz na závodní dráhy v roce 1952, kdy byl dokončen vývoj závodního vozu s označením 300 SL. Zkratka SL znamenala Super Leicht, tedy superlehký. Stříbrné šípy, jak byly tradičně německé sportovní vozy Mercedes nazývány, slavily okamžitě velké úspěchy.

Od roku 1954 započala výroba kupé se stejnám označením 300 SL v provedení Coupé-Gullwing  a  skončila v roce 1957

Od roku 1957 do roku 1963 následoval 300 SL Roadster

Velmi úspěšný model  vyráběný v Daimler-Benz AG, byl už se vstřikováním paliva. Předcházející výroba v roce 1952 měla méně výkonné karburátorové závodní auto, Mercedes-Benz 300SL (W194). A pak  následoval model Mercedes  230SL.

Myšlenka výroby vznikla na návrh Maxe Hoffmana,  už při obrovském zájmu o  W194  u bohatých uživatelů, prosperujících na poválečném americkém trhu. Mercedes W198 - 300SL  byl představen   v roce1954 na  automobilové výstavě v  New Yorku. Následovaly výstavy ve Frankfurtu  a Ženevě, které představili model   "300"  s tří litrovým motorem a  přídomkem "SL" značící "Sport Leicht"  (Sportovní  Lehké).

300SL byl nejvíc známý pro jeho výrazné "křídlové" dveře,  vůbec první  vstřikování paliva a nejrychlejší maximální rychlost. Verze  Gullwing (křídlo racka) byla k dispozici od března 1955 až do roku 1957,  roadster  od 1958-1963.

 http://www.mercedesclub.cz/graphics/gallery/full/2542_300sl.jpg

Historie SL

1954 – 1963

V roce 1951, 15. června, vedení společnosti Daimler-Benz rozhodlo, že se vozy Mercedes vrátí na závodní okruh. Díky tomuto rozhodnutí měla značka Mercedes-Benz v 50. letech 19. století možnost sáhnout si na titul mistra světa. To byl začátek legendy SL.

Málokterá kombinace písmen vystihla podstatu charismatického vozu, jako zkratka SL. Původně znamenala „Sehr Leicht“, tedy něco jako „Tak lehký“. Lidé si ale Sehr postupně vyměnili za líbivější Sport. Vznikl tak název „Sport Leicht“ – „Sportovní a Lehký“.

Původně čistě závodní vůz neměl nejmenší ambice stát se sériově vyráběným. 300 SL byl jen pokračovatelem předválečné sportovní éry. A byl úspěšný, přestože technickým základem mu byla starší limuzína s označením W 186 Saloon (slavná „Třístovka“).

Zásadní impuls ke vzniku 300 SL dal konstruktér Mercedesu Rudolf Uhlenhaut. Vzal původní třílitrový motor, kolem něj postavil rám z trubek a hliníkové tělo. V roce 1952 už sklízel první ovoce.

Na slavné rallye Mille Miglia dojel Mercedes 300 SL cílovou páskou jako druhý. Ještě týž rok přijalo SL výzvu Carrera Panamericana, která skončila dvojitým vítězstvím Karla Kinga se spolujezdcem Hansem Klenkem a Hermanna Langa s Erwinem Gruppem. 300 SL si dále udržel pozornost veřejnosti nejlepšími časy v Berne, Le Mans a na Nürburgringu. Přes obrovský úspěch na závodním poli vedení společnosti Daimler-Benz o civilní verzi 300 SL stále neuvažovalo. Zapříčinil se o ni až rakouský gentleman Max Hoffmann, tou dobou americký prodejce automobilů, který se rozhodl od společnosti Daimler-Benz vlastně ještě neexistující automobil koupit. Brilantní obchodník se smyslem pro trend byl přesvědčen, že minimálně tisíc kusů je schopen na severu amerického kontinentu prodat. Hoffmannovy argumenty nakonec stuttgartské vedení společnosti přesvědčily a 300 SL s označením W 198 spatřilo světlo světa na automobilové výstavě v New Yorku roku 1954.

Sériově vyráběný 300 SL nesl lidové onačení Gullwing, v překladu křídla racka. Název byl odvozen od dveří, které se u tohoto sportovního kupé otvírali směrem nahoru. To se však záhy změnilo. Po třech letech, tedy v roce 1957, Gullwinga vystřídal roadster, který byl ve výrobě až do roku 1963. Vývoj automobilu opět ovlivnil americký trh, který se mohl zbláznit do silných otevřených vozů.

300 SL se stal hitem mezi tehdejšími známými osobnostmi. Byl vnímán jako šperk na kolech. Jednoho si pořídil například mediální magnát William Randolph Hearst nebo Rock´n´Rollový král Elvis Presley.

Mercedes SL však nebyl jen ozdobou celebrit. Byl to také výkonný sportovní vůz, srovnatelný s dnešními automobily. Výkon motoru dosahoval 215 koňských sil. Jeho maximální rychlost se pohybovala okolo 250 kilometrů za hodinu.

300 SL dosáhl vysokého výkonu modernizací motoru modelu Saloon. Výkon původního třílitru byl 115 koní. Závodní inženýři vyvinuly pro lepší parametry motoru přímé vstřikování paliva. Vstřikovací trysky umístili ve vrchní části stěny válce, kde byly v případě standardního motoru umístěny svíčky. Palivo pohánělo šest válců s průměrem 85 milimetrů a výškou 88 milimetrů. Výsledek? 210 koňských sil při 5 760 otáčkách za minutu.

Po přidání sportovního vačkového hřídele bylo dosaženo výkonu 215 koňských sil při 5 800 otáčkách. Na svou dobu neuvěřitelný byl nejen samotný výkon motoru, ale také rozsah otáček. Při maximální rychlosti se otáčky pohybovaly na hranici 6 600 otáček za minutu, při běžné jízdě pak 6 000, oproti v té době nepřekonatelným 4 000 otáček za minutu ostatních konkurentů.

Další technický pokrok byl užit při stavbě karoserie. Princip převzali inženýři Mercedesu z konstrukcí letadel. S ohledem na komfort cestující vytvořili rám vozu. Tedy to alespoň platilo pro model Gullwing s dveřmi otvíracími nahoru. Pro roadster museli konstruktéři rám snížit a zpevnit.

Význačným rysem modelu SL padesátých let byly výčnělky ve tvaru srpu měsíce nad všemi koly. Sloužily jako ochrana boku vozu před šotolinou a blátem.

Zadní náprava dostala vodorovně umístěnou vyrovnávací vinutou pružinu a sníženou kyvnou osu. To znamenalo lepší vedení nápravy a průjezdy zatáčkami. Nicméně také vyšší hmotnost, což při trvale vyšších rychlostech odnášely pneumatiky.

Dne 8. února 1963 byla výroba Mercedesu 300 SL ukončena. Do této doby bylo vyrobeno 3 258 kusů tohoto sportovního vozu. Z toho byla více než polovina roadsterů, tedy verzí bez střechy.

Ve stejném roce jako 300 SL představil Daimler-Benz menší model s označením Mercedes Benz 190 SL. Výroba začala v roce 1955 a pokračovala až do 1963. Vůz byl dodáván s čtyřválcovým motorem o objemu 1,9 litru o výkonu 120 koní při 5 700 otáčkách za minutu. Maximální rychlost 190 SL byla 171 kilometrů v hodině.

Závodní auto na ulici

Max Hoffman s titulem "New York Mercedes distributor" se stal oficiálním dovozcem  Daimler-Benz do USA.

Jeho návrh, aby Daimler-Benz AG ve Stuttgartu dovážel "300SL"  by skutečným komerčním úspěchem, zejména v Americe.

Závodní W194 300SL bylo postaveno kolem trubkového rámu a zastevěn byl karburátorový motor.  Design dělal hlavní  vývojový inženýr v Daimler-Benz, Rudolf Uhlenhaut.  Kovové kostra rozkládala hmotnost a zároveň poskytovala  vysokou úroveň pevnosti . Jedinečná architektura dala modelu charakteristické křídlové dveře.

V novém W198 300SL byla karosérie především ocelová, s výjimkou hliníkových dveří a víka zavazadlového prostoru. Více než 80% z celkové výroby vozu (cca 1400 kusů)  bylo prodáno v USA.

Takový úspěch "okřídleného" Mercedes-Benz, prodávaného ve velkém mimo svůj domácí trh byl potvrzením platnosti návrhu Maxe Hoffmana. Model 300SL udělal výraznou změnu image značky Mercedes Benz v Americe. Od výrobce solidních, ale usedlých aut, k výrobci moderních sportovních vozů.

První přímé vstřikování

 
 
 
 

  Nejrychlejší sériově vyráběné auto své doby ...

V 300SL je 3.0 litrový šestiválcový motor uložený se sklonem čtyřicet pět stupňů doleva (ve směru jízdy) z důvodu snížení výšky.  Vybavený  byl systémem Bosch - mechanickým benzínovým přímým vstřikováním. To téměř zdvojnásobilo výkon z původních 86 kW (115 hp) karburátorové verze na 158 kW (211 hp) se vstřikováním.

Inženýři v Mercedes Benz nevyvíjeli první vstřikování paliva.  Už válečné stíhací letecké motory používaly nepřímé vstřikování paliva. Toto bylo první injekční vstřikování paliva přímo do válce. Tato inovace zvýšila maximální rychlost až na 260 km/h, což učinilo z 300SL nejrychlejší sériově vyráběné auto své doby.

Tento motor měl dost vysoké požadavky na údržbu a provoz. Na rozdíl od současných elektricky napájených systémů vstřikování paliva,  mechanické palivové čerpadlo aplikovalo benzín do motoru s ohledem na otáčky.

Během rychlé jízdy, kdy motor jde na doraz,  se  benzín nestačil spálit  a smyl olej  ze stěn válců.  A  skončil jako ředidlo olejové náplně v motoru. Tomu zabraňoval postup, kdy motor po jízdě s maximální rychlostí musel běžet  tak dlouho, aby se dosáhlo teploty oleje dostatečně vysoké a benzin se z oleje odpařil.

Zhoršování problému napomáhal velký chladič oleje, jakož i velké množství oleje (10 litrů). Vúz by orientovaný více na rychlost než na městskou jízdu, která prakticky zaručovala, že olej nedosáhne dostatečně vysoké teploty. V praxi, řidiči při jízdě po městě zakrývaly průduchy proudění vzduchu přes chladič oleje, a byl  doporučen snížený interval výměny oleje na 1000 mil (1600 km). Provoz spojky byl zpočátku velmi těžký, později měly roadstery vylepšenou spojku  s ramenem a pomocnou pružinou, která snížila sílu na pedál.

 


Mercedes Benz Daimler-Benz AG.

Vyráběné pod-modely Modely

Coupe 300SL Gullwing
1954 - 1957
300 SLR
1955
Roadster
1957 - 1962
Roadster Hardtop
1958 - 1963

Časová osa

Fórum Technický koutek Nové téma

Inzerce / Bazar Vložit nový inzerát

Foto galerie Mercedes Benz W198 - 300SL

Mercedes Benz W198 - 300SL
1280 x 572 ... 84 KB
2015-12-11  Skyair
Mercedes Benz W198 - 300SL
1280 x 925 ... 211 KB
2014-03-27  Skyair
Mercedes Benz W198 - 300SL
1280 x 418 ... 66 KB
2013-02-17  Skyair
Mercedes Benz W198 - 300SL Roadster Hardtop
680 x 281 ... 25 KB
2009-12-09  hejmy


Poradna Vložit otázku

Videa Mercedes Benz W198

W126 - 500 SEC Gullwing Flügeltürer Funktionstest-1 mercedes 300sl...very nice! 1:43 Mercedes-Benz Renntransporter/Schnelltransporter beleuchtet+MB 300 SLS / LED Umbau LUEG.TV auf Tour: Unterwegs zu schönen Schlössern und Burgen

Motory


Rok Kód motoru Palivo [ccm] Válce [kW] [Nm] Počet
ventilů
1954 1957 Coupe 300SL Gullwing M198.980 benzín 2 975 6 / Řadový 158 kW 12
1957 1962 Roadster M198.980 benzín 2 975 6 / Řadový 158 kW 12

Naše vozidla Přidat vozidlo

Časová osa

1950 1960
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3
Mercedes Benz W198 - 300SL Coupe 300SL Gullwing
300 SLR
Roadster
Roadster Hardtop
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3
1950 1960