Mercedes Benz W194




Mercedes Benz W194

Rok výroby 1952 - 1952

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W194

Kategorie: Pováleční veteráni 1945-1970

W194 Typ 300SL

Po období intenzivní poválečné obnovy vstoupila německá automobilka Mercedes-Benz na závodní dráhy v roce 1952, kdy byl dokončen vývoj závodního vozu s označením 300 SL. Zkratka SL znamenala Super Leicht, tedy superlehký. Stříbrné šípy, jak byly tradičně německé sportovní vozy Mercedes nazývány, slavily okamžitě velké úspěchy.

Zvítězily například v závodě 24 hodin Le Mans a na mexické Carrera Panamericana ( článek najdete na veteran.auto.cz). Tyto úspěchy inspirovaly amerického dovozce Mercedesů Maxe Hofmanna z New Yorku k objednání tisícovky těchto vozů pro majetné americké zákazníky. Stuttgartská automobilka připravila civilní verzi a v roce 1954 ji začala vyrábět. Dnes známá jako gulwing

Zrození klasiky


Mercedes Benz W194

Na začátku padesátých let, po krátkém období intenzivní poválečné obnovy, se německá značka Mercedes-Benz začínala pomalu vracet k závodění. Vzhledem k omezenému rozpočtu a očekávaným změnám pravidel ve formuli 1 padlo rozhodnutí věnovat se naplno vytrvalostním závodům sportovních vozů. Tým zkušených techniků pod vedením Rudolfa Uhlenhauta (1906–1989) se v roce 1951 pustil do práce na projektu, nazvaném továrním kódem W194. Za pouhých devět měsíců bylo představeno famózní závodní dvoumístné kupé Mercedes-Benz 300 SL (foto), kde zkratka SL znamenala “sportlich leicht,” tedy sportovní lehký automobil.


Mercedes Benz W194 

K pohonu zadních kol byl zvolen řadový šestiválec z reprezentačního typu Mercedes-Benz 300 (W186), resp. výkonnějšího kabrioletu 300 S (W188). Třílitrový motor dostal novou hlavu válců a trojici spádových karburátorů Solex a jeho výkon stoupl na 177 k (130 kW) při 5200 min-1. Nakloněním motoru v úhlu 45 stupňů se dosáhlo snížení kapoty. Poměrně těžká jednotka motoru a převodovky byla vyvážena lehkou konstrukcí podvozku a karoserie. V jen 50 kg těžkém trubkovém prostorovém rámu byl vpředu uložen motor a vzadu objemná benzinová nádrž. Hliníková karoserie měla nahoru vyklápěné dveře, neboť jiné řešení nedovolovaly boční výztuhy trubkového rámu. U prvního prototypu se ještě nedalo mluvit o dveřích, neboť výklopná byla jen boční okna, společně s půlkou střechy. Do vozu se tedy muselo naskakovat. Pro závod v Le Mans, kde záleželo na rychlém usednutí do vozu při startu byly křídlové dveře zvětšeny tak, že zasahovaly částečně do boků.

Skvělý nástup

Prototypy sportovních vozů Mercedes-Benz 300 SL prošly počátečními testovacími jízdami v listopadu 1951 na okruhu Solitude, kousek od Stuttgartu, a také na okruzích Nürburgring a Hockenheimring. Nová sportovní hvězda Mercedes-Benz 300 SL se poprvé představila tisku 12. března 1952 na dálnici mezi Stuttgartem a Heilbronnem. Kromě výkonného motoru se mohla pochlubit hmotností pouhých 875 kg prázdného vozu a maximální rychlostí 250 km/h. Vůz měl mimořádně dobrou aerodynamiku. Pozdější měření na modelu ve větrném tunelu prokázalo hodnotu součinitele odporu vzduchu 0,25. 300 SL byl určen k vytrvalostním závodům a jeho interiér (foto) byl proto dobře vybavený. Před čtyřramenným volantem byl umístěn velký rychloměr a otáčkoměr a po stranách volantu čtyři menší přístroje (teploměry chladicí kapaliny a oleje a tlakoměry oleje a paliva). Střed přístrojové desky zabíraly stopky. Do zavazadlového prostoru se vešly dvě náhradní pneumatiky.


Mercedes Benz W194 

Poprvé byl Mercedes-Benz 300 SL oficiálně nasazen v květnu 1952 do závodu Mille Miglia. Trojici vozů řídili jezdci Caracciola, Kling a Lang. Kling skončil druhý za Giovannim Braccem na Ferrari 250S. O dva týdny později slavily 300 SL první vítězství na Ceně Bernu ve Švýcarsku, když obsadily první tři místa. Ještě větší úspěch jim přinesl v červnu 1952 24hodinový závod v Le Mans. Šéf závodního týmu Mercedes Alfred Neubauer šokoval konkurenci už při tréninku, když zkoušel vůz s velkou vzduchovou brzdou na zádi. Do vlastního závodu jej ale nenasadil kvůli potížím s uchycením. Závod vyhrála dvojice jezdců Hermann Lang a Fritz Riess na voze s podvozkem číslo 194/7, když ujela 277 kol (necelých 3734 km) a překonala tak vítěze 1951 (Jaguar XK 120) o více než 120 km. Úspěch pečetili druhým místem Helferich/Niedermayr. 300 SL se stal prvním německým vozem, který vyhrál tento slavný závod.

Úspěšná závodní sezona 1952 vozů Mercedes-Benz 300 SL tím ale ještě zdaleka nebyla u konce. Na Nürburgringu získala trojice roadsterů 300 SL první tři místa a v listopadu získala kupé 300 SL první dvě místa v etapovém vytrvalostním závodu Carrera Panamericana v Mexiku, dlouhém 3100 km. Karl Kling a Hans Klenk vyhráli (foto) a posádka Lang/Grupp byla druhá. Vítězný vůz je po restaurování umístěn v muzeu Mercedesu ve Stuttgartu, kde v současné době probíhá výstava k 60. výročí vzniku řady SL. Pro závodní sezonu 1952 bylo postaveno deset vozů 300 SL.


Mercedes Benz W194 

Sezona 1953

Pro závodní sezonu 1953 byl 300 SL přepracován. Jedenáctý SL (194/11) dostal karoserii z magneziového plechu, který je ještě lehčí než hliníkový. Na základě testů ve větrném tunelu dostal tento vůz (foto) novou čelní stěnu včetně masky chladiče a optimalizovaný tvar kapoty, zajišťující lepší obtékání vzduchu. Nově tvarované byly vzduchové výstupy za předními koly a dalšími otvory se odváděl vzduch od zadních kol. Výkon šestiválcového motoru vzrostl díky přímému vstřikování paliva na 215 k (158 kW).


Mercedes Benz W194 

Dalším vývojem prošla rovněž zadní náprava, ke které byla přemístěna převodovka (transaxle), čímž se zlepšilo vyvážení hmotnosti na obě nápravy. Rozvor byl zkrácen o 100 mm a uvažovalo se také o použití kotoučových brzd na 16palcových kolech. Vůz, který dostal díky své hranaté masce chladiče přezdívku “hoblík” se na závodní okruhy nikdy nedostal. Jeho geny se však projevily na sériovém voze Mercedes-Benz 300 SL (W198), vyráběném v letech 1954–57.



Rok výroby: 1952
Postaveno: 10
ks

Motor:  řadový šestiválec  OHV, tři dvojité karburátory Solex, suchá kliková skříň
Zdvihový objem: 2995 ccm
Výkon: 170 koní (125 kW) při 5200 otáčkách za minutu
Pohotovostní hmotnost: cca 1060 kg
Nejvyšší rychlost: 230 km / h


Zdroj Veteran auto.cz

Fórum Technický koutek Nové téma

Inzerce / Bazar Vložit nový inzerát

Foto galerie Mercedes Benz W194

Mercedes Benz W194
800 x 500 ... 57 KB
2015-04-13  Skyair
Mercedes Benz W194
800 x 500 ... 75 KB
2015-04-13  Skyair
Mercedes Benz W194
800 x 554 ... 39 KB
2015-04-13  Skyair
Mercedes Benz W194
800 x 500 ... 60 KB
2015-04-13  Skyair


Poradna Vložit otázku

Videa Mercedes Benz W194

Mercedes 300 SL Mercedes 300SL How to change the Air & Cabin Filter on a Mercedes ML350 (W164) - Westcoast Autobahn

Naše vozidla Přidat vozidlo