Mercedes Benz W120/W121




Mercedes Benz W120/W121

Rok výroby 1953 - 1962

Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W120

Kategorie: Pováleční veteráni 1945-1970

W120 / W121   Malý "Ponton"

Stosedmdesátku vystřídala v roce 1953 řada 180 (W120/121), první Mercedes s klasickou tříprostorovou karosérií sedan, podle svých baculatých tvarů přezdívaný Ponton.

Tříprostorová koncepce slibovala lepší aerodynamiku, než předválečný předchůdce, a tím pádem i nižší spotřebu paliva. Karoserie byla již samonosná. Přední kola byla zavěšena na pomocném rámu, zadní náprava dostala v polovině padesátých let jednoduchý kyvný závěs.

V letech 1957 a 1959 pak přišly změny v designu i konstrukci. Postupným vývojem a cizelováním bylo dosaženo toho, že nástupce se objevil až po takřka deseti letech. Jistě, ve srovnání se stosedmdesátkou byl život Pontonu prakticky o polovinu kratší, automobilová móda i technika se však začaly po druhé světové válce vyvíjet rychlejším tempem – k technickému rozvoji samozřejmě velkou měrou přispěl i samotný konflikt.

Samonosná karoserie

Jednotlivé karosářské díly pevně přivařené k nosné konstrukci podlahy, se kterou tvořily jeden celek – to byla hlavní konstrukční novinka této řady. Ano, Ponton měl, jak už bylo zmíněno v úvodu, jako první automobil značky samonosnou karoserii. Ve srovnání s tehdy konvenčním řešením, které představoval rám z ocelových profilů nebo trubek a na něm přišroubované panely karoserie, se zvýšila torzní tuhost a zároveň se snížila hmotnost. Díky tomu se stoosmdesátka svému předchůdci vzdálila na světelné roky, ve své době byla považována za ultramoderní automobil a odborníci neskrývali své nadšení. Ovšem, je tu jedno velké ale – samonosná karoserie nebyla žádnou novinkou, uplatnila se například už před válkou u britského Hillmanu Minx (s modelem, který byl známý z našich silnic, měl pochopitelně shodné pouze označení). Prvenství ovšem drží italská Lancia Lambda, která Mercedes-Benz předběhla o tři desítky let!

Změnami oproti typu 170Sb prošel i podvozek. Přední dvojitá ramena byla připevněna k tzv. pomocnému rámu z U profilů, který nesl nejen odpružení teleskopickými tlumiči, ale rovněž i motor, převodovku a řízení. Pomocný rám byl umístěn vpředu a zajištěn na samonosné konstrukci třemi pryžovými silentbloky. Zadní náprava zůstala osvědčená kyvná a jen lehce modifikovaná.

Ukončení výroby

Mercedesy 190 a 190 D sjížděly z výrobních linek do srpna 1961, kdy byly nahrazeny řadou W110 s ploutvemi na zádi. Vždyť jí také říkali Fintail, Tailfin nebo německy Heckflosse. Produkce obou modelů 180 pokračovala ještě více než rok, do října 1962. Vznětová varianta se ještě dočkala upraveného motoru OM 621, jehož objem vzrostl na 2 litry a výkon dosáhl 35 kW, tedy 48 koní.

Celkem vzniklo 442.963 vozů. Sedanů bylo 437.310, dalších 5.653 automobilů opustilo stuttgartskou továrnu jako samostatné podvozky k dalšímu karosování. Z technického hlediska si i další generace předchůdců třídy E zachovaly tříprostorovou karoserii, ale přezdívka Ponton zůstala pouze vozům, vyráběným v letech 1953-1962

Text převzat z článku : auto.cz/Mercedes-Benz třídy E - hvězdná evoluce II.

Mercedes Benz Daimler-Benz AG.

Mercedes Benz Daimler-Benz AG.

Mercedes Benz Daimler-Benz AG.

Vyráběné pod-modely Modely

180
1953 - 1962
190 SL
1955 - 1963
190
1956 - 1961

Časová osa

Fórum Technický koutek Nové téma

Inzerce / Bazar Vložit nový inzerát

Foto galerie Mercedes Benz W120/W121

Mercedes Benz W120/W121
1020 x 680 ... 60 KB
2016-02-06  Skyair
Mercedes Benz W120/W121
1280 x 561 ... 75 KB
2015-12-11  Skyair
Mercedes Benz W120/W121
1169 x 723 ... 112 KB
2015-12-11  Skyair
Mercedes Benz W120/W121
1143 x 797 ... 125 KB
2015-12-11  Skyair


Manuály Mercedes Benz W120/W121 Vložit nový manuál

Manuály servisní (1) Přidat

Model Rok Dokument Jazyk Velikost Stran
W120/W121 1959 - 1967 mb service manual.pdf Anglicky 35.9 MB 441

Poradna Vložit otázku

Videa Mercedes Benz W120/W121

mercedes ponton 180db w120 om636 video 3 Mercedes OM636 Kaltstart Mercedes Ponton 220 Frankfurt Bad Homburg Mercedes in Tehran Von Stuttgart nach Teheran mit dem Merced

Motory


Rok Kód motoru Palivo [ccm] Válce [kW] [Nm] Počet
ventilů
1959 1961 M121.920 benzín 1 884 4 / Řadový 59 kW 8
1953 1962 M136.925 benzín 1 884 4 / Řadový 48 kW
1959 1961 OM621.910 (190Db) diesel 1 884 4 / Řadový 37 kW 8
1953 1959 OM636.930 (180 D) diesel 1 767 4 / Řadový 32 kW 8

Naše vozidla Mercedes Benz W120/W121 Přidat vozidlo

1961 Mercedes Benz W120/W121 180

Palivo benzín. 4-rychlostní Manuální převodovka.

1959 Mercedes Benz W120/W121 190 SL 1.9

Palivo benzín. 4-rychlostní Manuální převodovka. Motor 1 900 ccm (116 cui), 4-válec, Řadový.

Sanitní, jediný dochovaný tohoto typu

Časová osa

1950 1960
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3
Mercedes Benz W120/W121 180
190 SL
190
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3
1950 1960