Mercedes Benz W116




Mercedes Benz W116

Rok výroby 1972 - 1980

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes_Benz_W116

Kategorie: Youngtimery 1970-1999

Oficiální zakladatel S-Class  W116

Zakladatel generace "nové" třídy S-Class W116. Vývoj začal v roce 1966. Jednalo se o první Mercedes se zbrusu novou firemní  styling formou. 

Design, dokončený v roce 1969 byl dramatickým skokem vpřed. Nadčasové linie dohromady vytvářejí elegantní a sportovní charakter. Základní koncept byl vlastně inspirován R107 SL-Class roadsteru, zejména přední a zadní světla.

Vůz byl představen v září 1972. Modelová řada zpočátku zahrnovala dvě verze motoru:

M110 (Straight-6 s 2746 ccm) - 280S (se Solex karburátorem)

a 280SE (Bosch D-Jetronic vstřikování)

Následoval model 350 SE, poháněný M116 motorem (V8 s 3499 ccm). O půl roku později se objevily dva nové modely poháněné  motorem M117 (V8 s 4520ccm).

Nejpozoruhodnější byl  W116 s vysoce výkonným motorem  450 SEL 6.9, který byl zaveden do výroby v roce 1975  a od roku 1978 se stal  prvním sériově vyráběným automobilem používajícím protiblokovací systém ABS. Tento model se chlubil největším motorem instalovaným v poválečném Mercedes-Benz.

450SEL byl jmenován evropským autem roku 1974.

Vývoj velkého sedanu Mercedes-Benz W116 byl zahájen již v roce 1966

Mercedes-Benz W116 (1973): první S-Class nastupuje
 

Model W116 představil nový stylistický jazyk s vodorovně situovanými světlomety, který v nabídce Mercedesu pokračoval až do hloubi devadesátých let, resp. zastavení výroby řady 190. Byl to vůbec první sériový automobil, jenž mohl být opatřen soustavou ABS. Tehdy ji u Mercedesu ještě označovali „A-B-S“ (Anti-Blockier-System) a koncern Daimler-Benz ji vyvinul ve spolupráci s firmami Bosch a Teldix.

Mercedes W116 Zeneva 73 2.jpgMercedes W116 Zeneva 73.jpgMercedes w116 08.jpg
Oficiální výstavní premiéra modelu Mercedes-Benz W116 na ženevském autosalonu v roce 1973
 

První generace tohoto systému sloužila k testování a v modelu W116 se již nacházela jeho druhá generace. Při vývoji první S-Class (Sonderklasse) byla mimořádná pozornost věnována aktivní i pasivní bezpečnosti. Za zmínku stojí kromě uvedeného ABS také do blatníků protažené a ze stran lépe čitelné blinkry, palivová nádrž přemístěná ze zavazadlového prostoru nad zadní nápravu nebo plochá, měkce polstrovaná palubní deska bez výběžků a s deformovatelnými ovládacími prvky.

  Z hlediska bezpečnosti byla zřejmě nejdůležitější přítomnost speciálně vyvinutých deformačních zón vpředu i vzadu. Struktura skeletu střechy a podlahy včetně prahů a sloupků tvořila mimořádně tuhou ochrannou klec okolo posádky. Tvar předních i zadních světel byl částečně inspirován dvoudveřovou řadou Mercedes-Benz R107, jež se vyráběla v letech 1971 až 1989 (!).
Mercedes Benz 280S 2.jpgMercedes Benz 280S.jpg
Základní provedení Mercedes-Benz 280S (W116)

Vývoj velkého sedanu Mercedes-Benz W116 byl zahájen již v roce 1966, tedy pouhý rok po náběhu výroby řady Mercedes-Benz W108/9, kterou první S-Class nahradila. Ve svém finálním provedení se světu ukázala již na podzim roku 1972, ovšem na svoji oficiální premiéru si musela počkat až na březnový autosalon v Ženevě následujícího roku.

Mercedes SL R107 1971 2.jpgMercedes SL R107 1971 1.jpgMercedes C111 II 1970.jpg
Nový stylistický jazyk započatý v řadě W116 načrtly již vozy Mercedes SL (R107), některé konstrukční prvky pak pocházely z experimentálních vozů série C111

Šlo o luxusní čtyřdveřový sedan s tříprostorovou karoserií a klasickým uspořádáním pohonného ústrojí s motorem vpředu podél a pohonem zadních kol. Všechna kola byla zavěšena nezávisle a pružena vinutými pružinami s nesoustředně uloženými tlumiči vpředu. Zadní náprava byla tvořena vlečenými trojúhelníkovými rameny, dvouokruhová brzdová soustava měla standardně kotouče na všech kolech a posilovač.

Mercedes w116 04.jpgMercedes w116 05.jpgMercedes w116 06.jpg
Značná pozornost konstruktérů Mercedesu byla při stavbě řady W116 věnována tuhé kabině a deformačním zónám

Přední náprava měla trojúhelníková ramena vespod a jednoduchá nahoře a odvozena byla ze série koncepčních zkušebních prototypů Mercedes-Benz C111 z šedesátých a sedmdesátých let. Sériový model Mercedes-Benz W116 se zprvu nabízel ve třech verzích. Vozy 280S a 280SE byly opatřeny řadovými šestiválci DOHC s objemem 2 746 ccm (M110) a jedním dvojitým karburátorem Solex (160 koní/120 kW), resp. nepřímým vstřikováním Bosch D-Jetronic (185 koní/136 kW).

Mercedes w116 02.jpgMercedes w116 03.jpgMercedes w116 01.jpgMercedes w116.jpgMercedes w116 07 ABS.jpg
Náhled do stavby sedanů W116, vpravo pak názorná ukázka výhod ABS

Špičkové provedení 350SE disponovalo osmiválcem M116 s objemem 3 499 ccm a výkonem 200 koní (150 kW), ovšem záhy mu přes hlavu přerostla varianta 450SE s novým motorem M117 o objemu 4 520 ccm, výkonu 225 koní (165 kW) a točivém momentu 377 Nm. Převodovky byly alternativně čtyř a pětistupňové manuální, nebo třístupňové automatické. 

Mercedes 450SEL 69 1975 (5).jpgMercedes 450SEL 69 1975 (6).jpgMercedes 450SEL 69 1975 (7).jpg
Špičkové provedení 450SEL 6.9 při své premiéře a pohled na jeho impozantní motor

Kromě nejlevnější karburátorové verze byly všechny modely alternativně k dispozici v porozvedení SEL s o 100 mm prodlouženým rozvorem náprav a karoserií, jež nabízela ještě více místa pro nohy cestujících vzadu a zvenčí se pozná podle delších zadních dveří.

Mercedes Benz 280SE.jpgMercedes 350SEL 2.jpgMercedes 350SEL.jpg
Varianty 280SE a 350SEL

Skutečným vrcholem první generace S-Class se stala verze Mercedes-Benz 450SEL 6.9, jež stála třikrát tolik co standardní 280S (70 000 vs. 23 800 marek) a pod svojí kapotou hostila největší motor od dob meziválečného modelu Mercedes-Benz 770.

Technické údaje: Mercedes-Benz 450SEL 6.9

  • Rok 1975
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 8/2 • OHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 6 834 cm3
  • Vrtání • zdvih 107,0 mm • 95,0 mm
  • Stupeň komprese 8,8:1
  • Nejvyšší výkon 210 kW (286 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 4 250 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 550 Nm při 3 000 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,4 s
  • Nejvyšší rychlost 225 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 3 stupňů
  • Objem palivové nádrže 96 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 985 kg • 2 420 kg
  • Prům. spotřeba: komb. 16,0 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 965 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 521 mm • 1 505 mm
  • Rozměr pneumatik 215/70 HR14
  • Rozměry: délka × šířka × výška 5 060 × 1 870 × 1 430 mm

Šlo o vidlicový osmiválec M100 s objemem 6 834 ccm, výkonem 286 koní (210 kW), točivým momentem 550 Nm a vstřikováním Bosch K-Jetronic, jež dostaly ve stejném roce také ostatní verze řady W116.

Mercedes 450SEL 69 1975 (2).jpgMercedes 450SEL 69 1975 (8).jpgMercedes w116 300 SD.jpg
Evropské verze měly na obou koncích karoserie dvojici tenkých nárazníků, varianty pro zákazníky v USA poznáme podle kulatých světlometů a nárazníků masivnějších

Byl to vlastně převrtaný agregát 6 330 ccm ze starších vozů W109 a limuzín 600 a vozu 450SEL 6.9 umožnil v kombinaci s třístupňovou automatickou převodovkou zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,4 s a dosáhnout rychlosti 225 km/h.

Mercedes 450SEL 69 1975 (1).jpgMercedes 450SEL 69 1975 (3).jpgMercedes 450SEL 69 1975 (4).jpg
Provedení 450SEL 6.9 stálo třikrát tolik co základní šestiválec 280S a disponovalo třeba plynokapalinovým pérováním, prvním v německé sériové produkci

Zároveň to byl také první německý automobil s plynokapalinovým pérováním a samočinnou nivelací světlosti. Za ABS bylo možno připlácet od roku 1978, v následujícím roce se ABS objevilo v seznamu prvků příplatkové výbavy také pro levnější verze S-Class.

Tuning | Mercedes-Benz

Mercedes-Benz W116 300 SD Turbodiesel

V roce 1977 byl na autosalonu ve Frankfurtu představen model 300 SD Turbodiesel opatřený vznětovým pětiválcem OM617 s objemem 3 005 ccm a nepřímým vstřikováním, který díky přeplňování turbodmychadlem Garrett dosahoval výkonu 112 koní (82 kW) a točivého momentu 228 Nm. Jako jediný člen rodiny W116 dostal automatickou převodovku se čtyřmi stupni a určen byl překvapivě výhradně pro export do USA.

Mercedes W126 1979 (2).jpgMercedes W126 1979 (1).jpgMercedes W126 1979 (3).jpg
Generaci W116 nahradila v roce 1979 představená řada W126

V roce 1979 slavila na autosalonu ve Frankfurtu premiéru nová generace S-Class v podobě modelu W126, ale vozy původní řady W116 v Sindelfingenu vyráběli až do roku 1980. Celkem jich tam během sedmi let vzniklo více než 473 tis.

Zdroj: http://www.autorevue.cz/mercedes-benz-w116-1973-prvni-s-class-nastupuje

Mercedes Benz Daimler-Benz AG.

Fórum W116 Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
W116 - Pokec a dotazy 8 Pytlák Miky
3 let, 3 měsíců
W116 - Pokec a dotazy


Nové téma

Inzerce / Bazar Mercedes Benz W116 Vložit nový inzerát


Prodám W116 na ND nebo renovaci, není motor a přev...

Prodám W116 na ND nebo renovaci, není motor a převodovka, interier ok...k auto mohu dodat novou zabalenou kompletní plechařinu za 15000Kč.

Při rychlém jednání sleva, po dohodě mohu i odvézt.

Cena: 17000Kč

Foto galerie Mercedes Benz W116

Mercedes Benz W116
1000 x 666 ... 126 KB
2015-12-11  Skyair
Mercedes Benz W116
800 x 600 ... 70 KB
2010-01-27  ABCON
Mercedes Benz W116
800 x 599 ... 67 KB
2010-01-27  ABCON
Mercedes Benz W116
800 x 600 ... 58 KB
2010-01-27  ABCON


Manuály Mercedes Benz W116 Vložit nový manuál

Manuály servisní (3) Přidat

Model Rok Dokument Jazyk Velikost Stran
W116 1972 - 1980 w116 service manual 450sel 1979.pdf Anglicky 67.1 MB 122
W116 1972 - 1980 engine m117.pdf Anglicky 19.5 MB 34
W116 1972 - 1980 w116 models.pdf Anglicky 31 MB 47

Poradna Vložit otázku

Videa Mercedes Benz W116

Our love and passion for a special Mercedes Benz W116 280s 1975 part 4 Mercedes W116 Scheibenwischermotor Probelauf nach Überholung Wiper Big Block Benz - Skid Vid Our love and passion for a special Mercedes Benz W116 280s 1975 part 5

Motory


Rok Kód motoru Palivo [ccm] Válce [kW] [Nm] Počet
ventilů
M110.922 benzín 2 717 6 / Řadový 118 kW 240 Nm 12
1972 1980 M116.980 benzín 3 499 8 / Vidlicový 150 kW 286 Nm
1972 1980 M117.965 benzín 4 973 8 / Vidlicový 195 kW 405 Nm 16
M117.982 benzín 4 520 8 / Vidlicový 165 kW 378 Nm 16
1972 1976 M117.983 benzín 4 520 8 / Vidlicový 165 kW 378 Nm 16

Naše vozidla Mercedes Benz W116 Přidat vozidlo

1977 Mercedes Benz W116 4.5 V8

1 fotek

Palivo benzín. 4-rychlostní Automatická převodovka. Motor 4 500 ccm (275 cui), 8-válec, Vidlicový.

1974 Mercedes Benz W116 2.8

2 fotek

Palivo benzín. 3-rychlostní Automatická převodovka. Motor 2 800 ccm (171 cui), 6-válec.

Celkově po renovaci ,,vyvařeno,nový lak,opraven interier..

1976 Mercedes Benz W116 2.8

4 fotek

Výkon motoru 136 kW (185 PS) . Palivo benzín. 4-rychlostní Manuální převodovka. Motor 2 800 ccm (171 cui), 6-válec, Řadový, M110.981.

Tuto W116 jsem koupil v roce 93, pžedchozí majitel z Rakouska ji měl sice téměř od začátku, ale byla dost bídně udržovaná, nefungovala klimatizace (zadřený kompresor), nefungovalo nivo (tlumiče), motor šel špatně ( to naštěstí byly jen kabely ke svíč...

1976 Mercedes Benz W116 4.5

1 fotek

Výkon motoru 165 kW (224 PS) při 5000 ot./min. Palivo benzín. 3-rychlostní Automatická převodovka. Motor 4 520 ccm (276 cui), 8-válec.

1976 Mercedes Benz W116

1 fotek

Palivo benzín. 4-rychlostní Automatická převodovka. Motor 6-válec, Řadový, 12-ventil.