Mercedes Benz W114/115




Mercedes Benz W114/115

Rok výroby 1968 - 1976

Wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_/8

Kategorie: Pováleční veteráni 1945-1970

W114/115  -  "Strich-Acht" (1968 - 1976)

Rok 1968 přinesl nástupce "křídláků", řadu Mercedes-Benz W114/115, v anglicky mluvících zemích přezdívanou "Stroke-8". Tato nová generace znamenala v konzervativních měřítkách stuttgartského výrobce doslova revoluci. Rozdíl mezi W114 a W115 byl v motorech.

W114 měla šestiválcové motory a W115 čtyřválcové a pětiválec 240D 3.0.

Proporce vozu, které navrhl slavný designér Paul Bracq, byly vyvážené, stuttgartská novinka si zachovala relativně kompaktní rozměry. Těmi by dnes tato hvězda patřila mezi menší vozy střední třídy – vždyť na délku neměřila ani 4,7 m!

Němci pojmenovali vůz jako "Strich-Acht". Oba názvy, přepisované symbolem "8" neznamenaly nic jiného, než rok představení tohoto vozu. Konstrukční novinkou byla zadní úhlová náprava odpružená vinutými pružinami s pomocnými pryžovými bloky a příčným zkrutným stabilizátorem. V bývalém Československu dostal tento automobil předzdívku "Kraťas"

Od roku 1973 se vyráběl facelift, tzv. "Žralok"

Mimo jiné,  předfacelift měl hladké zadní lampy a přední boční dveře modelů mají  vpředu větrání v trojůhelníkových okénkách, díky nim byl nazýván "Ventilačka".

Oproti tomu "Žralok" má pod předním nárazníkem oválný otvor. Přední dveřní okna jsou vcelku a kompaktní chromovaná zrcátka jsou mechanicky ovládaná zevnitř vozu, řazení se přesunulo z polohy pod volantem na zem - tedy na tunel mezi přední sedačky. Při faceliftu v roce 1973 se na vozech této řady také poprvé objevila prolamovaná zadní světla, která měla zabránit znečišťovaní. A tento prvek pak ve výrobě mercedesů zůstal až do 90. let.

V této generaci se objevily jak modely se čtyřválcovými motory (200 a 220 spalovaly benzin a 200D, 220D, 240D pochopitelně naftu), tak i větší šestiválce ve verzích 230 a 250. Stuttgartská automobilka byla spolu s Peugeotem na počátku vývoje vznětových motorů pro osobní automobily,  "Žralok" pak jako první sériový vůz na světě dostal pod kapotu naftový agregát s pěti válci.

Pochopitelně, i tyto automobily pokračovaly v tradici prodloužených verzí, speciálních karosérií a světlo světa spatřilo i kombi, ale to tentokrát bohužel nepřekročilo stadium prototypu. Zákazníci tak na něj v prodejnách čekali marně, jejich prosby vyslyšeli až nezávislí karosáři.

Zvláštní kapitolou bylo dvoudveřové kupé 250CE, které mohlo mít větší dvouapůllitrový šestiválec se vstřikováním paliva. Písmeno "E" pochází z německého slova Einspritzung (vstřikování) a tím započata třída E.

Řada W114/115 se také stala základem série konceptů ESF – experimentálních vozidel, na kterých byly testovány bezpečnostní prvky blízké budoucnosti.

Vývoj

Vývoj nové generace začal již v době nástupu malého křídláku, tedy v roce 1961. V dnešní době počítačové lze jen těžko uvěřit, že trval skoro sedm let. Vedoucím celého projektu byl Fritz Nallinger, tehdejší hlavní inženýr, člen správní rady a technický ředitel společnosti Daimler-Benz AG. Technickou stránku měl na starost Karl Wilfert, o design se postaral v úvodu zmíněný Paul Bracq, který měl k ruce další návrhářskou veličinu – Bruna Sacca. Požadavek byl jasný – koncepce sdílené karoserie se opouští, je třeba vytvořit menší alternativu k současně vyvíjené luxusnější řadě W108/W109 .

Nový vůz měl být kompaktnější, ale zároveň se měl od svých větších sourozenců lišit více, než tomu bylo u Pontonu a malých křídláků. Tak znělo Nallingerovo zadání. Kromě jiného neměl být opomenut ani ten fakt, že i při zmenšených rozměrech musí mít pětice cestujících dostatek prostoru. Samozřejmě, na pořadu byla i otázka jejich bezpečnosti. Tvary karoserie měly být jednoduché a přitom elegantní a nadčasové, tedy přesně v duchu značky. Začaly se rýsovat již v roce 1964, ale stále nebylo rozhodnuto, jak bude vypadat příď budoucího vozu. Původně se uvažovalo o tom, že menší čtyřválce by se odlišovaly vodorovně umístěnými obdélníkovými světlomety vpředu stejně jako předchůdci, kteří měli v levnějších verzích světla kulatá, nakonec bylo ovšem od této myšlenky zkraje roku 1965 upuštěno. To už vývoj vedl Hans Scherenberg, neboť Fritz Nallinger odešel na zasloužený odpočinek.

Dalšími karosářskými variantami kromě sedanu, na kterých vývojový tým pracoval, byly sportovnější dvoudveřové kupé, limuzína s prodlouženým rozvorem a station wagon, tedy kombi.

Vzhledem k tomu, že kupé a limuzína se dočkaly sériové výroby, na kombi už nezbyly kapacity, takže ho v nové řadě museli zákazníci oželet. V říjnu 1967 zahájil Mercedes-Benz předsériovou produkci nových vozů v továrně v Sindelfingenu, celkem vzniklo 1.100 kusů ve dvou sériích. Na závěr vývojové etapy tohoto vozu se zmiňme ještě o jedné zajímavosti – design zadní části byl jen s drobnými změnami použit i na nástupci, veleslavné řadě W123 , vydržel tak ve výrobě takřka dvě desetiletí...

http://www.mercedesclub.cz/graphics/user_images/6426/full/5285_mb.jpg

 

Prodej

Rozsáhlá modelová řada, příslovečná kvalita, spolehlivost a velký důraz na komfort a bezpečnost - to vše vyústilo v jediné - žralok se stal doslova a do písmene bestsellerem. Za bezmála devět let (od ledna 1968 do prosince 1976) vznikly téměř dva miliony vozů, přesně 1.919.056. Jen pro srovnání – zhruba stejný počet osobních aut vyrobila německá automobilka od konce druhé světové války do roku 1968, tedy za více než dvě desetiletí. Nástupci W123 se ovšem tato vysoká čísla podařilo překonat!


Mercedes Benz Daimler-Benz AG.

Mercedes Benz Daimler-Benz AG.

Vyráběné pod-modely Modely

jiné
W114
1968 - 1976
W115
1968 - 1977

Časová osa

Fórum W114/115 Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
W115 - Dotazy 64 Jetloš petr1353
1 měsíců, 9 dnů
W115 - Dotazy
W114 - Výměna těsnění pod hlavou 5 FiendMB duch0101
4 měsíců, 25 dnů
W114 - Výměna těsnění pod hlavou
W115 - Zjištění roku výroby 19 w115 Jetloš
9 měsíců, 7 dnů
W115 - Zjištění roku výroby
W115 - Elektrické schéma 2 F89 blueabyss
5 let, 5 měsíců
W115 - Elektrické schéma


Nové téma

Inzerce / Bazar Mercedes Benz W114/115 Vložit nový inzerát


Koupim W115 200/220D z nostalgie, auto jež jsem mě...

Koupim W115 200/220D z nostalgie, auto jež jsem měl před 20ti lety.

Foto galerie Mercedes Benz W114/115

Mercedes Benz W114/115 W114
1020 x 680 ... 66 KB
2016-02-06  Skyair
Mercedes Benz W114/115
1139 x 585 ... 117 KB
2015-12-11  Skyair
Mercedes Benz W114/115
1155 x 953 ... 172 KB
2015-12-11  Skyair
Mercedes Benz W114/115
640 x 449 ... 81 KB
2009-02-17  ABCON


Manuály Mercedes Benz W114/115 Vložit nový manuál

Manuály uživatelské (2) Přidat

Model Rok Dokument Jazyk Velikost Stran
W114/115 1968 - 1976 w115 bedienungsanleitung.pdf Německy 6.34 MB 62
W114/115 W115 w115 owners manual spanish.pdf Španělsky 5.01 MB 79

Manuály servisní (16) Přidat

Model Rok Dokument Jazyk Velikost Stran
W114/115 W115 1968 - 1976 w115 servisni manual.pdf Česky 5.45 MB 22
W114/115 W115 w115 serizeni kol naprav.pdf Česky 664 KB 1
W114/115 1976 - 1986 w123 230e m115 starter removal.pdf Anglicky 2.66 MB 1
W114/115 1968 - 1976 w115 fuse box diagram.pdf Anglicky 107 KB 1
W114/115 1959 - 1967 mb service manual.pdf Anglicky 35.9 MB 441
W114/115 w114 115 remove rear axle shaft.pdf Anglicky 1.81 MB 12
W114/115 w114 115 rubber mounts for front axle.pdf Anglicky 8.11 MB 6
W114/115 w114 115 removal and installation of front axle.pdf Anglicky 7.32 MB 5
W114/115 W115 1968 - 1976 w115 200d 220d reparatur anleitung.pdf Německy 13 MB 92
W114/115 1968 - 1976 w115 wiring diagram.jpg Německy 2.37 MB
W114/115 1968 - 1976 w114 115 sitze enfernt.pdf Německy 265 KB 13
W114/115 1968 - 1976 w114 114c zeichnungsteile.pdf Německy 9.39 MB 75
W114/115 1968 - 1976 w115 reparaturanleitung.pdf Německy 13 MB 97
W114/115 1968 - 1976 w114 115 jetzt helfe ich mir selbst.pdf Německy 15.2 MB 121
W114/115 1968 - 1976 w115 zeichnungsteile.pdf Německy 7.41 MB 60
W114/115 W114 1967 - 1976 w115 service book manual.pdf Německy 5.29 MB 178

Katalogy a prospekty (1) Přidat

Model Rok Dokument Jazyk Velikost Stran
W114/115 1968 - 1976 w114 115 strich acht modelle.pdf Německy 14.1 MB 129

Ostatní (1) Přidat

Model Rok Dokument Jazyk Velikost Stran
W114/115 1968 - 1976 w114 115 zakladni udaje.pdf Česky 107 KB 9

Poradna Vložit otázku

W115 - Jaký mám rok výroby   Zdravim, mám W115/8 220D r.v 1970 - ,ale zadní lampy nemám hladké,ale žebrované,okna v předních dveřích jsou vcelku ,zrcátka chromovaná,ovládaná ze vnitř. Podle vašeho úvodu je tohle až po faceliftu v roce 73. Auto mám měsíc a nevím zda je to originál či předělávka

Videa Mercedes Benz W114/115

w114 restorasyon çal Mercedes 240D de 1973 w115/117 mercedes 200D Schöne Sterne 2012

Motory


Rok Kód motoru Palivo [ccm] Válce [kW] [Nm] Počet
ventilů
1972 1976 W114 M110.921 benzín 2 717 6 / Řadový 118 kW 240 Nm 12
1972 1976 W114 M110.981 benzín 2 717 6 / Řadový 136 kW 240 Nm 12
1968 1972 W114 M114.920 benzín 2 470 6 / Řadový 85 kW 12
1972 1976 W114 M130.923 benzín 2 748 6 / Řadový 96 kW 12
1968 1976 W114 M180.954 benzín 2 253 6 / Řadový 88 kW 12
1968 1973 W115 M115.920 benzín 2 172 4 / Řadový 77 kW 178 Nm 8
1968 1977 W115 M115.923 benzín 1 971 4 / Řadový 70 kW 159 Nm 8
1973 1976 W115 M115.951 benzín 2 277 4 / Řadový 81 kW 186 Nm 8
1968 1977 W115 OM615.912 (220D) diesel 2 197 4 / Řadový 44 kW 125 Nm 8
1968 1977 W115 OM615.913 (200D) diesel 1 988 4 / Řadový 40 kW 113 Nm 8
1973 1977 W115 OM616.916 (240D)W115 diesel 2 404 4 / Řadový 48 kW 137 Nm 8
1974 1976 W115 OM617.910 diesel 2 998 5 / Řadový 59 kW 169 Nm 10

Naše vozidla Mercedes Benz W114/115 Přidat vozidlo

1970 Mercedes Benz W114/115 W115 2.0

1 fotek

Výkon motoru 40 kW (54 PS) při 4200 ot./min. Točivý moment: 113 Nm (83 ft/lb) při 2400 ot./min. Palivo diesel. 4-rychlostní Manuální převodovka. Motor 1 988 ccm (121 cui), 4-válec, Řadový, 8-ventil, OM615.913 (200D).

1973 Mercedes Benz W114/115 W115 2.3

1 fotek  |  1 servisních knížek

Výkon motoru 81 kW (110 PS) při 5500 ot./min. Točivý moment: 186 Nm (137 ft/lb) při 4500 ot./min. Palivo benzín. 4-rychlostní Manuální převodovka. Motor 2 300 ccm (140 cui), 4-válec, Řadový, 8-ventil, M115.951.

The first series of /8 in company...

1974 Mercedes Benz W114/115 W115

20 fotek

Palivo diesel. 4-rychlostní Manuální převodovka.

1973 Mercedes Benz W114/115 W115 2.2

1 fotek

Výkon motoru 44 kW (60 PS) . Palivo diesel. 4-rychlostní Manuální převodovka. Motor 4-válec, Řadový, OM615.912 (220D).

1973 Mercedes Benz W114/115 W115 2.2

4 fotek

Výkon motoru 44 kW (60 PS) při 4200 ot./min. Točivý moment: 125 Nm (92 ft/lb) při 2400 ot./min. Maximální rychlost 134 km/h. Zrychlení 28.3 s ~ 0-100 km/h. Hmotnost 1 350 kg. Palivo diesel. 4-rychlostní Manuální převodovka. Motor 2 197 ccm (134 cui), 4-válec, Řadový, 8-ventil, OM615.912 (220D).

Servisní knížky Mercedes Benz W114/115

naftove čerpadlo a hlavní brzdovy valec   Úplně se rosypalo naftové čerpadlo.repase odhadnuta na cca 40tisic.koupil jsem jiné motor už běží, nicméně praskl brzdovy válec.shanim tuto součástku. Kdyby jste někdo mel nebo vedel prosím dejte vědět dekuji

Plechařina   Nové prahy

Nový chladič   Nutná oprava chladiče (uplně se rosipal) na dvacet let pokoj.

Začátek prací   Tak jsem konečně začal něco dělat na mím veteránu. Klempýřina, jak se říká céóčko má fofr.

Časová osa

1960 1970
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7
Mercedes Benz W114/115 jiné
W114
W115
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7
1960 1970