Mercedes Benz W111/112




Mercedes Benz W111/112

Rok výroby 1959 - 1971

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W111

Kategorie: Pováleční veteráni 1945-1970

S-Class  W111/112

Mercedes-Benz víc než půlstoletí používá jeden z bezpečnostních prvků automobilů – deformační  zóny. Poprvé se objevily v šestiválcové řadě W111 v srpnu 1959.

Jejich historie je však o dekádu starší a jsou dílem jednoho z nejslavnějších konstruktérů v oboru – původem Maďara Bély Barényiho. Pro tehdejší Daimler-Benz AG pracoval již v letech 1939-1946, o dva roky později, v srpnu 1948, podepsal s automobilkou novou smlouvu.

Tento muž byl prvním, kdo si uvědomil, že kinetická energie při havárii musí být pohlcována tak, aby nebyli ohroženi cestující uvnitř vozu. Proto zcela logicky rozdělil karoserii vozu na tři části, uprostřed s prostorem pro pasažéry, který byl zároveň pevnou bezpečnostní buňkou. Vpředu a vzadu byly pak měkké deformační zóny.

 Terracruiser

Barényi nazval svůj projekt moderního bezpečného automobilu Terracruiser, měl to být vůz s motorem o objemu 2-3 litry. Jednalo se právě o tříprostorový automobil, byť jeho záď dle výkresů ještě zcela nepřipomínala klasický sedan. Důležitější ovšem bylo striktní oddělení přední a zadní části od prostoru pro posádku. Ten byl navíc uložen pružně v jakési kolébce, která měla pohlcovat vibrace. Řidičovo sedadlo bylo ve voze centrálně, to kvůli zmírnění rizik při bočním nárazu. Barényi navrhl též bezpečnostní sloupek řízení, jeho pozornosti neunikl ani mizejícístěrač čelního skla a třešničkou na dortu byly boční výztuhy. Ano, psal se přelom čtyřicátých a padesátých let 20. století! Celek byl zabalen do úhledné karoserie přísně aerodynamických tvarů, zadní část mohla připomínat soudobé kopřivnické Tatry... Projekt sice zůstal jen ve stadiu výkresů, ale Barényiho vynálezy nakonec uplatnění našly.

W111 / 112

Velké Pontony se na konci padesátých let pomalu loučily s výrobními linkami. Nástupcem se v srpnu 1959 stala řada W111/112, tzv. velký křídlák.

Velké křídláky byly navrženy dle tehdejší módy, inspirovaly se zjevně za mořem, byť jejich zadní část se nemohla měřit s obrovskými ploutvemi amerických křižníků silnic. Design zdědila i menší série W110 uvedená na trh v roce 1961. Reklamní slogan Nové šestiválce – třída sama pro sebe tak úplně nelhal. Automobily nabídly dostatek komfortu, ale i sportovní jízdní vlastnosti. Pochopitelně dle tehdejších měřítek.

Při konstrukci řady Mercedes-Benz W111 a W112 se uplatnily moderní prvky pasivní bezpečnosti. Prostor pro cestující byl navržen jako buňka s deformačními zónami vpředu i vzadu dle patentů Bély Barényiho. Volant byl polstrován, aby zmírnil riziko zranění hlavy při nárazu – na airbag si zákazníci trojcípé hvězdy museli počkat ještě více než dvě desítky let. Dveře byly zevnitř opatřeny poprvé zámky (tzv. kolíčky). Ty přišly vhod nejen při pokusech o odcizení, ale i v případě nehody. Průkopníkem tříbodových bezpečnostních pásů na předních sedadlech bylo švédské Volvo. Ve Stuttgartu ale za ním v tomto ohledu příliš nezaostali a svým klientům je nabídli též.

Ještě k technickým inovacím. Model 300 SE, který naběhl do výroby po dvou letech od základních typů 220 b, 220 Sb a 220 SEb se dočkal kotoučových brzd, vzduchového odpružení a byl k mání také s prodlouženým rozvorem (SEL). Novinkou byla i čtyřstupňová samočinná převodovka a posilovač řízení.

Béčko? Ale kdeže!

Proč se v názvech objevovalo písmeno b? Interní kódy se v obchodním označení nepoužívaly a nové velké křídláky bylo nutné odlišit od předchozích velkých Pontonů stejných názvů. O žádné béčko se ale v případě série W111/112 nejednalo, byla prostorná a elegantní. V interiéru bychom našli nejen již zmíněný polstrovaný střed volantu, ale i palubní desku. Ta měla navíc částečně zapuštěné některé ovladače – při vývoji se skutečně dbalo na bezpečnost, která měla nejvyšší prioritu.

Základní verze 220b se dvěma karburátory se od svých luxusnějších bratříčků lišila i navenek. Postrádala totiž většinu chromování. 220 Sb  se stejně jako 220 SEb mohly pochlubit chromovanými pásy na obou stranách masky chladiče. Tímto kovem se blyštily také mřížky nasávání vzduchu v přední části čelního skla, středy kol, pruh nad zadním sklem, okrasné lišty na víku zavazadlového prostoru. Ploutvičky byly také chromované, a to nejen na zadní části, ale i na horním okraji. 220b měla jednodušší nárazníky, Sb a SEb je měly dvoudílné. Disponovaly rovněž většími zadními světly s integrovaným osvětlením registrační značky. .

Úpravy na motorech i technice

Motory byly převzaty z předchůdce, ale s drobnými úpravami. Šestiválce objemu 2,2 l dostaly nové propojení ovládání ventilů a ostřejší vačkové hřídele. Základní 220 b měla nově dva karburátory a výkon 70 kW (95 k), zatímco 220 Sb disponovala 81 kW (110 k). U 220 SEb se označení SE vztahovalo k "Einspritzmotor" - což znamená  "motor se vtřikováním" a výkon dosáhl hodnoty až na 88 kW (120 k).  

Také podvozek doznal změn. Samonosná konstrukce s předním pomocným rám zůstala zachována, jednoduchý křížový člen byl ovšem připevněn k podlaze pouze dvěma body. Zadní jednokloubová kyvadlová náprava dostala navíc kompenzační pružinu, která byla umístěna vodorovně nad otočným čepem. Zatížení zadní poháněné osy tak bylo rovnoměrné. Tlumiče byly vpředu i vzadu umístěny na vnější straně, pohlcování rázů a vibrací bylo tak účinnější. Brzdový systém prošel během výroby dvěma modifikacemi. Luxusnější Sb a SEb dostaly v dubnu 1962 na přední nápravu kotouče. Stejnou úpravou prošel i základní typ 220 b, ale až v srpnu 1963, v souvislosti s ní dostal i účinný posilovač. Až do té doby jej měl jen za příplatek. Tehdy se celá série dočkala také dvouokruhového systému decelerace. Vozidlo tudíž šlo bezpečně zastavit i tehdy, když jeden z obvodů selhal.

Hydraulika a automatika

Také v řadě W111 byla za příplatek hydraulická spojka Hydrak, ale pouze do začátku roku 1962. Mezitím se v dubnu 1961 objevila v nejdražším a nejsilnějším provedení nová plně samočinná převodovka z vlastního vývoje. Levnější 220 b a Sb se jí dočkaly až v srpnu 1962. Na rozdíl od ústrojí v luxusních 300 c (W186) a 300 d (W189), které neslo značku Borg-Warner, nepoužívala tato skříň měnič točivého momentu, ale spoléhala opět na hydraulickou spojku. Čtyřstupňová planetová převodovka sestávala ze dvou soukolí, tří lamelových spojek a taktéž trojice pásových brzd.

Na vrcholu

V srpnu 1961 byl představen Mercedes-Benz 300 SE. Vzhledově odpovídal modelům 220 Sb a SEb, ale nabídl pokročilejší techniku ve standardní výbavě. Kromě čtyřstupňového automatu na nově vyvinutého posilovače řízení nabídl též vzduchové odpružení. Velký šestiválec dostal nejen vlastní kód W112, ale i dvouokruhové brzdy s kotouči na všech kolech.

Třílitrový motor vycházel z 300 d W189, jenže dostal blok z lehkých slitin se zalisovanými vložkami válců. Díky tomu klesla jeho hmotnost o značných 40 kg. O vstřikování paliva se staralo dvoupístové čerpadlo Bosch. Zpočátku ležel maximální výkon na hranici 118 kW (160 k), v lednu 1964 byl zvýšen kompresní poměr a palivové čerpadlo vyměněno za šestipístové. Výsledkem bylo dalších 7 kW (10 k) navíc, tedy 125 kW (170 k).

Karoserie byla prakticky totožná s 220 SEb, ale měla ještě více chromu, například pás od předních k zadním světlům, širokou lištu pod dveřmi a podobně zářily i lemy blatníků. Ozdobný prvek na C-sloupcích měl v sobě integrovaná loga 300 SE. Majitelé, kteří nechtěli dávat okatě najevo svou odlišnost, si mohli tyto dekorace s klidem odříci.

S dlouhým rozvorem

Na autosalonu v Ženevě v březnu 1963 poprvé ukázala společnost Daimler-Benz další novinku, dlouhou verzi typu 300 SE s přídomkem L (lang – dlouhý). Měl o 100 mm prodloužený rozvor, který se projevil radikálním zvětšením prostoru pro nohy zadních pasažérů. Širší byly i dveře. Za příplatek bylo možné přední část vozu oddělit přepážkou a elektricky ovládaným sklem. Kromě toho se zvenčí odlišoval C-sloupkem. Větrání bylo totiž navrženo jinak a atrapy se tenkrát nenosily, takže ozdobné lišty i otvory chyběly. Prodloužená verze přinesla do nabídky rovněž čtyřrychlostní manuální převodovku. Byla k dispozici také pro krátkou 300 SE, tyto vozy byly vesměs o 1.400 DM levnější.

Konec? Ještě ne

Přelom července a srpna 1965 znamenal loučení pro velké křídláky s motory 2,2 a 3,0 l. Nástupnické modely 250 S, 250 SE a 300 SE se pyšnily novou modernější karoserií a patřily do série W108. Neznamenalo to ale definitivní konec. Následovníkem základní varianty 220 b (W111) se stala 230 S. I přes neobvyklé označení šlo o známou tvář, alespoň zvenčí, lišila se jen označením na zádi. Avšak pohonná jednotka se dočkala modifikací: Bylo zvětšeno vrtání, takže objem se přiblížil hranici 2,3 l. Rovněž vzrostla komprese, takže agregát nabízel 88 kW (120 k). Na zadní nápravě se objevila hydropneumatická pružina, která nahradila tradiční vinuté a udržovala konstantní světlou výšku.

Do ledna 1968 bylo vyrobeno 41.107 vozů typu 230 S. 341 z nich byly podvozky pro speciální nástavby. Jedna z nich si zaslouží alespoň krátkou zmínku: kombi, které stavěla belgická karosárna IMA. Prodávalo se přímo v dealerské síti automobilky Daimler-Benz s doplňkovým označením Universal od srpna 1966. Podobný vůz byl v nabídce i v sérii menších křídláků W110.

Přes 340 tisíc

V letech 1959-1968 vzniklo v Sindelfingenu celkem 344.751 sedanů a samostatných šasi sérií W111 a W112. Antikorozní ochrana byla na úrovni doby, tedy veškerá žádná. Autor článku si pamatuje jeden exemplář této generace ze začátku osmdesátých let, kdy parkoval před slánskou mateřskou školou. Vůz byl již v dosti zuboženém stavu, ač mu tehdy mohlo být maximálně něco kolem dvaceti let.

Kupé a kabriolet

Již v únoru 1961 se objevilly první modely kupé a později i kabriolety řady  Mercedes-Benz W111 a W112.  V září téhož roku přišel o střechu 220 SEb a vzniklo dvoudveřové kupé, . Výkonnější varianty 300 SE v obou karosářských provedeních debutovaly o dvanáct měsíců později: v únoru 1962.

Řada W111/112 v odborném tisku

Na závěr několik tradičních citací z dobového odborného tisku, tentokrát nejen z německy mluvících zemí:

Britský Autocar ve vydání ze 6. listopadu 1959 napsal: 220 SE má v souhrnu vynikající jízdní vlastnosti, nepochybně spojené s dlouholetými zkušenostmi firmy v automobilových závodech. Kromě toho umožňuje dosažení vysoké a trvalé cestovní rychlosti, rovněž ekonomika provozu je velmi dobrá. Interiér je navržen pro přepravu pěti lidí a jejich zavazadel na velké vzdálenosti. Tímto se může pochlubit jen několik dalších současných aut bez ohledu na zemi původu.

Taktéž britský magazín Sports Cars v prosincovém čísle ročníku 1959 zveřejnil podobně vzletná slova: Fabelhaft je německým výrazem, které odpovídá významu slova -nádherný-. A to jako popis vozu stačí. Nový Mercedes 220 stanovuje nové standardy, takové, kterým se bude moci rovnat jen málo dalších výrobců.

Německý Auto Motor und Sport v čísle 19/1963 testoval model 300 SE. Funguje jako vývěsní štít Mercedesu. V jednom vozidle kombinuje nejmodernější techniku: vzduchové odpružení, automatickou převodovku, posilovač řízení… Je jen málo automobilů na světě, ve kterých můžete cestovat pohodlně a bezpečně jako v 300 SE.

Vyráběné pod-modely Modely

220 SE Sb
1959 - 1968
300SE
1961 - 1965
Kupé - Kabrio
1961 - 1971

Časová osa

Fórum Technický koutek Nové téma

Inzerce / Bazar Vložit nový inzerát

Foto galerie Mercedes Benz W111/112

Mercedes Benz W111/112
1280 x 598 ... 89 KB
2015-12-11  Skyair
Mercedes Benz W111/112
1280 x 599 ... 90 KB
2015-12-11  Skyair
Mercedes Benz W111/112
1280 x 782 ... 113 KB
2015-12-11  Skyair
Mercedes Benz W111/112
1280 x 601 ... 97 KB
2015-12-11  Skyair


Manuály Mercedes Benz W111/112 Vložit nový manuál

Manuály servisní (1) Přidat

Model Rok Dokument Jazyk Velikost Stran
W111/112 1959 - 1967 mb service manual.pdf Anglicky 35.9 MB 441

Poradna Vložit otázku

W112 - Řazení   Dobrý den, mam Mercedes 300SE - W112, r.v.1963, v rekonstrukci z pozůstalosti. Snažím se ho dát dohromady a prosím o nějaké informace, rady, fota, odkazy jakékoliv maličkosti, cokoliv co by mohlo pomoci. Prosím o radu jak se u tohoto vozu řadí, protože se mi nedaří zařadit zpátečku. Děkuji.

Videa Mercedes Benz W111/112

Mercedes Benz W111 fully restored - best on youtube Mercedes-Benz 300 SE Automatic W112/3 - Revell - Scale 1/18 Mercedes 300SE (W112) Running of 300SE Coupe(W112)

Motory


Rok Kód motoru Palivo [ccm] Válce [kW] [Nm] Počet
ventilů
M108.920 benzín 2 496 6 / Řadový 96 kW 194 Nm 12
M129.980 benzín 2 500 6 / Řadový
M180.921 benzín 2 171 6 / Řadový 63 kW 12
M180.924 benzín 2 180 6 / Řadový 78 kW 12
M180.954 benzín 2 253 6 / Řadový 88 kW 12
1959 1965 220 SE Sb M127.982 benzín 2 195 6 / Řadový 88 kW 189 Nm 12
1969 1971 300SE M116.980 benzín 3 499 8 / Vidlicový 150 kW 286 Nm

Naše vozidla Mercedes Benz W111/112 Přidat vozidlo

1962 Mercedes Benz W111/112 220 SE Sb

Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka.

1962 Mercedes Benz W111/112 220 SE Sb 2.2

Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor Řadový, M127.982.

Časová osa

1950 1960 1970
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1
Mercedes Benz W111/112 220 SE Sb
300SE
Kupé - Kabrio
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1
1950 1960 1970