Mercedes Benz W108/109




Mercedes Benz W108/109

Rok výroby 1965 - 1972

Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W108

Kategorie: Pováleční veteráni 1945-1970

S-Class  W108/109 

Dalším mezníkem v historii tříd S a CL byla série W108/109, která se vyráběla v letech 1965-1972.

Velké "křídláky"  W111/112 tak zcela nenahradila, byla jejich modernějším současníkem. Kupé a kabriolety pak v této řade vůbec neexistovaly. Nebyly ani potřeba, Daimler-Benz pokračoval ve výrobě klasiky… Tvary novinky byly dílem věhlasného Paula Bracqa.

Mezi technické finesy nové řady patřilo patentované bezpečnostní řízení, hydropneumatický stabilizátor na zadní nápravě, špičkové modely 300 SEL a 300 SEL 6.3 se pak mohly pochlubit vzduchovým odpružením.

Větší objem

První verze nové řady Mercedes-Benz W108 a W109 měly premiéru v srpnu 1965. Šlo o modely 250 S, 250 SE a 300 SE, které nahrazovaly část produkce křídláků, konkrétně varianty 220 Sb, 220 SEb a 300 SE.
Novinka vynikala elegantními tvary a čistými liniemi, které obcházely tehdejší módní tvary velkým obloukem a zachovaly si notnou dávku nadčasovosti i dnes.

Technicky nešlo o žádnou velkou revoluci. Jen objem základního motoru stoupl z 2,2 na 2,5 l díky zvětšenému vrtání a prodlouženému zdvihu. Klikový hřídel byl nyní uložen v sedmi hlavních ložiskách. Nový výměník oleje a vody zaručoval lepší tepelnou zátěž v olejovém systému. Ve vstřikovací variantě 250 E nahradilo šestipístové čerpadlo dřívější dvoupístové. Prozatím špičková 300 SE neměla na rozdíl od stejnojmenného předchůdce vzduchové odpružení. Místo toho se nová trojice mohla pyšnit hydropneumatickými kompenzačními pružinami na zadní nápravě. Ty nahradily klasické vinuté a zajišťovaly konstantní výšku bez ohledu na zatížení.

V březnu 1966 rozšířil nabídku 300 SEL s rozvorem prodlouženým o 100 mm. Větší prostor sloužil výhradně pro nohy zadních cestujících. Tento nejluxusnější model celé řady již měl vzduchové odpružení standardně montované, čímž si vysloužil i vlastní sérii W109.

Běžnější verze s konvenčním zavěšením (i když hydropneumatika vzadu zrovna příliš konvenční nebyla a není) nesly označení W108.

Pro papeže

V letech 1966 a 1967 vznikly v Sindelfingenu tři exempláře 300 SEL pro Vatikán. V červnu 1966 byl postaven na prodlouženém podvozku landaulet, který měl vzadu na rozdíl od sériových limuzín jen jediné místo pro hlavu katolické církve. Pevná střecha se nacházela pouze nad předními sedadly, dále pokračovala plátěná. V květnu 1967 doplnily tento unikát dva totožné šestimístné sedany s podlahou prodlouženou o 650 mm. Zůstala jim čtveřice dveří, zadní pár byl ale v souvislosti se změnami řádně upraven. V interiéru bychom našli kromě standardních čtyř sedadel ještě dvě sklopná. Landaulet byl určen jako druhé vozidlo Jeho Svátosti, tehdejší papež Pavel VI. používal ještě superluxusní Mercedes-Benz 600 W100. Dva dlouhé Pullmany sloužily k přepravě oficiálních hostů ve Vatikánu.

Jiný motor a výbava

Produkce modelů 250 SE a 300 SE skončila v lednu 1968. Nástupnické modely 280 S a SE se zvenčí příliš nelišily, měly jen jiný motor a rozšířenou výbavu. Nově vyvinutý šestiválcový agregát objemu 2,8 l dával v karburátorové verzi 103 kW (140 k), ve vstřikovací pak 118 kW (160 k). Obdobné pohonné jednotky dostala i křídlatá kupé a kabriolety odvozená ze sérií W111 a 112. Z nabídky nezmizel ani 300 SEL. Jeho hliníkový třílitr ovšem vzal zasvé a nahradila jej také jednotka s objemem 2,8 l, ovšem z Pagody 280 SL. Ta se chlubila výkonem 125 kW (170 k).

Osm válců do V…

O dva měsíce později, v březnu 1968, se objevila špičková verze 300 SEL 6.3. Limuzína s výkony sportovního vozu (bez přehánění) měla motor V8 6,3 l z luxusního typu 600 (W100), se kterým sdílela i samočinné převodné ústrojí. Motor dával úctyhodných 250 koní, tedy 184 kW, daleko důležitější byla hodnota točivého momentu. Mamutích 500 Nm přenášených na zadní kola dokázalo katapultovat ctihodnou limuzínu z klidu na stovku za 8 s a maximální rychlost vrcholila 221 km/h! Na konci 60. let dvacátého věku šlo o úctyhodná čísla.

Při představení na autosalonu v Ženevě způsobil nový vůz značný rozruch, protože zůstal až do poslední chvíle utajen. Od svých slabších sourozenců se navenek lišil velmi decentně. Prozrazovaly jej širší pneumatiky, dvojité halogenové světlomety a přídavná sada dálkových reflektorů. Ač 6.3 cenově převyšoval základní 300 SEL o nemalých 10 tisíc marek a oproti 280 SE jste za něj museli vysázet na prknovíce než dvojnásobek, byl obchodně úspěšný. Vyrobilo se jej 6.526 kusů, což je vzhledem k době produkce a exkluzivitě dost.

…i v malém

Na podzim 1969 byl nahrazen 300 SEL se šestiválcem 2,8 l novou verzí 3.5. Šlo rovněž o osmiválec, ale malý, jak doplňkové označení napovídalo, s objemem 3,5 l. Z něj poskytoval 147 kW (200 k). Od března 1971 byl k mání také v modelech 280 SE 3.5 a 280 SEL 3.5 se standardními ocelovými pružinami. Nezmizel ani šestiválec 280 SE, jeho delší verze SEL skončila, přednost zkrátka dostaly osmiválce. Aby toho nebylo málo, vzniklo i výkonnější srdce objemu 4,5 l. Z modelů 280 SE 4.5, 280 SEL 4.5 a 300 SEL 4.5 se ale mohli počínaje květnem 1971 těšit jen severoameričtí klienti, byly určeny tedy výhradně na export za Atlantik. 

Proti zbraním

Kromě trojice vozů pro Vatikán existoval v sérii W108/109 ještě jeden speciál – tentokrát pancéřovaný. Od června 1965 Daimler-Benz taková auta nevyráběl, ale tentokrát udělal výjimku. Volný trh měl smůlu, obrněné Mercedesy 280 SEL 3.5 si objednalo spolkové Ministerstvo zahraničí. Útoky na německé diplomaty zejména v Latinské Americe nebyly počátkem 70. let ničím výjimečným a muselo se jim tudíž zabránit. Bohatí podnikatelé měli smůlu a museli se poohlédnout jinde, respektive svá auta s trojcípou hvězdou poskytnout soukromým specialistům mimo automobilku. Mezi květnem 1971 a zářím 1972 vzniklo celkem 28 neprůstřelných limuzín, které byly dodány šéfům zahraničních misí v horkých oblastech.

Produkce úspěšné série W108/109 skončila v září 1972 s konečným účtem 383.341 exemplářů. Jejím nástupcem se stala W116, oficiálně první, které se říkalo S-Klasse. Byť toto označení se ve skutečnosti objevilo až o 21 let později.

Řada W108/109 v odborném tisku

Na závěr tradiční citace z dobových motoristických časopisů, konkrétně jediného:

Německý Auto, Motor und Sport v čísle 2 z roku 1966 o Mercedesu 250 SE napsal: Ticho, klid a jemnost při jízdě, bezpečné ovládání ve vyšších rychlostech a v zatáčkách, vynikající výbava, důraz na kvalitu patrnou zejména v detailech – to hovoří samo za sebe. 250 SE se tak zařazuje mezi nejlepší současná auta na světě.

Totéž periodikum uvedlo ve vydání 6/1968 v testu verze 300 SEL 6.3 o jejích dynamických vlastnostech toto: Naše vozidlo pocházelo z první série, označení 6.3 na zádi ještě chybělo. Majitelé Porsche 911 a 911 S jsou zvyklí se běžně považovat za krále dálnic a teď byli znemožněni relativně neškodně vypadajícím mercedesem. Pokud si některý z nich tato slova přečte, máme pro něj dobrou zprávu: Nemáte rozhodně žádný důvod svá auta vracet do Zuffenhausenu z důvodu nedostatečné výkonnosti…

Mercedes Benz Daimler-Benz AG.

Vyráběné pod-modely Modely


Časová osa

Fórum Technický koutek Nové téma

Inzerce / Bazar Vložit nový inzerát

Foto galerie Mercedes Benz W108/109

Mercedes Benz W108/109
998 x 874 ... 166 KB
2015-12-11  Skyair
Mercedes Benz W108/109
640 x 480 ... 48 KB
2009-02-16  ABCON
Mercedes Benz W108/109
640 x 480 ... 51 KB
2009-02-16  ABCON
Mercedes Benz W108/109 300SEL 6.3
640 x 480 ... 62 KB
2009-02-16  ABCON


Manuály Mercedes Benz W108/109 Vložit nový manuál

Manuály servisní (3) Přidat

Model Rok Dokument Jazyk Velikost Stran
W108/109 1959 - 1967 mb service manual.pdf Anglicky 35.9 MB 441
W108/109 280SE w108 280se elektricke schema.pdf Německy 1.4 MB 3
W108/109 280S w108 w109 schaltplan.pdf Německy 2.23 MB 1

Poradna Vložit otázku

W108 - Teplý motor nestartuje   Zahřátý motor 280S nelze nastartovat, studeny startuje okamžítě. Palivo v karburátoru v pořádku, cívka+jiskra OK. Po vstříknutí paliva přímo do sání nastartuje po cca 10sec.zhasne. Startér OK, baterie OK, měřeno při startu napětí. Tak už nevím, prosím o radu. JARA

Videa Mercedes Benz W108/109

300SEL 6,8 AMG 300SEL 6,8 AMG w108 w109 300sel 3.5 mercedes 280 se burn out

Motory


Rok Kód motoru Palivo [ccm] Válce [kW] [Nm] Počet
ventilů
M108.920 benzín 2 496 6 / Řadový 96 kW 194 Nm 12
1969 1972 M116.980 benzín 3 499 8 / Vidlicový 150 kW 286 Nm
M129.980 benzín 2 500 6 / Řadový

Naše vozidla Mercedes Benz W108/109 Přidat vozidlo

1968 Mercedes Benz W108/109 2.5

1 fotek

Palivo benzín. 4-rychlostní Manuální převodovka. Motor 2 500 ccm (153 cui).

2004 Mercedes Benz W108/109

Palivo diesel. 6-rychlostní Manuální převodovka.

1970 Mercedes Benz W108/109 280S

Palivo benzín. 4-rychlostní Manuální převodovka.

1971 Mercedes Benz W108/109

Palivo benzín. 4-rychlostní Automatická převodovka. Motor 6-válec, Řadový.

Časová osa

1960 1970
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2
Mercedes Benz W108/109 250S
250SE
280S
280SE
280SE 3.5
280SE 4.5
280SEL
280SEL 3.5
280SEL 4.5
300SEb
300SEL
300SEL 3.5
300SEL 4.5
300SEL 6.3
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2
1960 1970