Mercedes Benz Smart City




Mercedes Benz Smart City

Rok výroby 1998 - ...

Wikipedia: https://cs.wikipedia.org/wiki/Smart_(automobil)

Kategorie: Smart

Smart: Nejmladší značka skupiny Daimler

Výrobce mikroautomobilu Smart slaví patnáctileté výročí svého založení. Společnost, která původně nesla název Micro Compact Car AG, byla založena ve švýcarském Bielu 27. dubna 1994.

Historie dvoumístného městského mikroautomobilu je však mnohem starší. První prototyp vozítka s délkou 2,5 m a rozvorem 1,7 m vznikl totiž už v roce 1972! Šéfem projektu byl Johann Tomforde, jehož jméno se objevuje v historii Smartu i o dvě desetiletí později. Vůz ovšem zatím poháněl elektromotor. Po devíti letech na něj navázal koncept NAFA. Ten byl také jen dvoumístný, na délku měřil opět pouze 2,5 m, byl 1,5 m široký a stejně vysoký. Poháněl jej zážehový tříválec litrového objemu s výkonem 30 kW. Městský mikroautomobil pro cesty na krátké vzdálenosti vážil pouhých 550 kg. V roce 1988 se pak objevila elektrická verze tohoto konceptu, která nakonec vznikla ve stokusové sérii. Vozy jezdily v tehdejším Západním Berlíně, ale neosvědčily se, kapacita baterií byla ještě příliš omezená.

Na začátku devadesátých let Mercedes-Benz zahájil také vývoj většího vozu, než byl pozdější Smart. V roce 1993 se objevil prototyp Vision A 93, o rok později Study A – oba byly předobrazem pozdější první generace třídy A s kódem W168. Druhý tým pracoval na návrzích vozu, kterému tehdy říkali Mercedes Compact Car – poprvé se tak objevila zkratka MCC. První nefunkční maketa v měřítku 1:1 byla hotova ještě v roce 1990, o rok později vznikly v kalifornském designérském centru návrhy prototypu MCC 01. Funkční šasi bylo hotové v květnu 1992, bylo poháněno elektromotorem a ještě nemělo karoserii. V roce 1993 vznikly další studie Eco Speedster a Eco Sprinter. Otevřený Eco Speedster měl už vzadu umístěný zážehový tříválec, projekt se tak vrátil ke kořenům ze začátku osmdesátých let. I v dalších plánech už měli představitelé tehdejšího koncernu Daimler-Benz AG jasno – nebudou spolupracovat s Volkswagenem, jak bylo původně plánováno, ale se švýcarskou hodinářskou firmou SMH, výrobcem hodinek Swatch, jejíž šéf Nicolas George Hayek byl projektu velmi nakloněn. Obě eco studie se objevily v Ženevě 1994, kdy do založení společnosti Micro Compact Car AG zbývaly už jen pouhé týdny.

O dva roky později měly premiéru při olympijských hrách v Atlantě a na autosalonu v Paříži další prototypy. Sériovou podobu Smartu mohli spatřit poprvé návštěvníci frankfurtské IAA v roce 1997, to už byl většinovým vlastníkem Micro Compact Car AG Daimler-Benz, neboť SMH se investicemi do projektu finančně vyčerpala a Hayek v únoru 1997 takřka všechny své akcie německé automobilce odprodal. O rok později se pak restrukturalizovaná a přejmenovaná Micro Compact Car Smart GmbH stala stoprocentním majetkem Daimler-Benz AG. V roce 2002 pak změnila jméno potřetí na současné Smart GmbH (v propagačních a tiskových materiálech používá výrobce stále přepis s malým písmenem, tedy smart GmbH, který je totožný s jeho logem).

Vozy byly tvrdě testovány v nejrůznějších přírodních podmínkách ve Spojených státech, problémy s jejich stabilitou si však vynutily oddálení sériové výroby a standardní montáž jednoduchého stabilizačního systému a později i plnohodnotného ESP. První automobily tak vyjely z bran továrny Smartville ve francouzském Hambachu až 2. července 1998. Vzadu umístěné přeplňované tříválce 599 cm3 měly výkony 33, 40 a 45 kW. Od roku 1999 byl k mání i diesel s objemem 799 cm3 s výkonem 30 kW, o rok později přišla verze City Cabrio s plátěnou střechou. V roce 2003 se zvýšil objem zážehových motorů na 698 cm3 a výkony na 37 a 45 kW. Na konci roku byla celá řada City Coupé/Cabrio přejmenována na ForTwo. Celkem vzniklo 770.256 kusů první generace. Jeden z nich je dokonce součástí sbírek Muzea moderního umění v New Yorku.

Druhá generace ForTwo se objevila před dvěma lety, v březnu 2007, její výroba a prodej začaly o měsíc později. Koncept se nezměnil, minivůz jen narostl na zhruba 2,7 m. Litrové tříválce bez turbodmychadla mají výkony 45 a 52 kW, přeplňovaná varianta pak 62 kW, vznětový motor CDI nabízí 33 kW. Sériově se začala vyrábet i verze MHD (Micro Hybrid Drive), nejedná se však o hybridní automobil, ale o běžný benzinový smart vybavený systémem start-stop. Zařízení se mezitím již stalo standardem pro atmosférické modely.

Smart nevyráběl jen řadu City/ForTwo. Na jaře 2001 se objevil koncept Crossblade, který byl v letech 2002-2003 vyroben v sérii dvou tisíc kusů. Na podzim 2002 byl představen dvoumístný sportovní Smart Roadster/Roadster-Coupé, jichž v letech 2003-2005 vzniklo 43.000. Nepříliš úspěšný byl i jediný sériový Smart se čtyřmi dveřmi - model ForFour z let 2004-2006, který vznikl ve spolupráci s Mitsubishi a vyjížděl z nizozemské továrny NedCar. Vzniklo jich asi sto tisíc.

Všechny modely značky vznikly v bezpočtu limitovaných sérií, tuningu se věnuje firma Brabus. Objevily se další koncepty – CrossTown (2005), SUV ForMore (2006), probíhá také vývoj alternativních pohonů – existují smarty poháněné elektřinou i palivovými články.

 Wikipedie

 Text použit z článku: auto.cz

Modely: smart

Tento model pro vás vytvořil Hejmy

Fórum Technický koutek Nové téma

Inzerce / Bazar Mercedes Benz Smart City Vložit nový inzerát


Prodám na FORTWO 2+2 disky-plech, Pneu Continental...

Prodám na FORTWO 2+2 disky-plech, Pneu Continental Contact EP 2x 175/55 15",2x 145/65 15" (80%) 4x puklice Smart,vše bez poškození, málo jeté.

Foto galerie Mercedes Benz Smart City

Mercedes Benz Smart City
800 x 600 ... 60 KB
2009-11-29  hejmy
Mercedes Benz Smart City
800 x 437 ... 39 KB
2009-11-29  hejmy
2009 Mercedes Benz Smart City
1280 x 1024 ... 87 KB
2009-11-26  hejmy


Manuály Mercedes Benz Smart City Vložit nový manuál

Manuály servisní (2) Přidat

Model Rok Dokument Jazyk Velikost Stran
Smart City servisni prohlidky a b c.pdf Česky 3.31 MB 7
Smart City smart.doc Anglicky 23 KB

Poradna Vložit otázku

Smart City Coupe - Nouzový režim   Dobrý večer, prosím o pomoc.. Náš smart city coupe padá do nouzového režimu. Při načtení hlásí netěsnost okruhu turbodmychadla. Nalezena závada – naprasklá hadice propojující intercoler s klapkou – utěsněno Závada vymazána – opět naskočila Na radu mechanika vyčištěna škrtící klapka včetně kont......

Videa Mercedes Benz Smart

get smart smart fortwo in The Expendables 2 Bernar Venet: Bugatti Grand Sport Venet Premiere Mercedes-Benz S500 w221 City Car Driving 1.2.4

Naše vozidla Mercedes Benz Smart City Přidat vozidlo

2001 Mercedes Benz Smart City

2 fotek

Palivo benzín. Motor 600 ccm (37 cui), 3-válec.

..do města to nejlepší a na dálnici taky nezaostáváte

2003 Mercedes Benz Smart City

1 fotek

Výkon motoru 37 kW (50 PS) při 4500 ot./min. Palivo benzín. Motor 700 ccm (43 cui), 3-válec, Řadový, 6-ventil.

2002 Mercedes Benz Smart City

Výkon motoru 33 kW (45 PS) při 5200 ot./min. Palivo benzín. 6-rychlostní Automatická převodovka. Motor 599 ccm (37 cui), 3-válec, Řadový, MC01.

2000 Mercedes Benz Smart City

12 diskuzí

Palivo diesel. 6-rychlostní Automatická převodovka.

1999 Mercedes Benz Smart City

Palivo benzín. 3-rychlostní Manuální převodovka.