Mercedes Benz DMG Daimler-Motoren-Gesellschaft




Mercedes Benz DMG Daimler-Motoren-Gesellschaft

Rok výroby 1890 - 1926

Wikipedia: http://de.wikipedia.org/w...mler-Motoren-Gesellschaft

Kategorie: Předmluva - jak to všechno začalo

DMG  -  Daimler Motoren Gesellschaft

 Daimler Motoren Gesellschaft (zkráceně DMG) byla německá továrna na výrobu spalovacích motorů a posléze automobilka, kterou v roce 1890 společně založili Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach v Cannstattu (dnes Bad Cannstatt), který je částí Stuttgartu. Společnost zanikla v roce 1926 sloučením s automobilkou Benz & Cie., čímž vzniklo nové seskupení,  jež přijalo název spojením  obou jmen -  Daimler-Benz AG.
 
 
Plakát na Mercedes Double Phaeton (1908)
 
 
Daimler Cannstatt z roku 1898. Typický příklad „vozu bez koní“.

Gottlieb Daimler (17. března 1834 - 6. března 1900)

Německý konstruktér, syn pekaře se nejprve zaučoval úplně jinému zaměření průmyslu- učil se puškařem. "Vynálezce" automobilu se v něm probudil až o něco později. Během studií se seznámil s Ferdinandem Steinbesem, který ho podporoval v dalším vzdělávání na průmyslové škole. Jean Lenoir, první konstruktér motoru (avšak jako paliv použil svítiplyn) byl jakýmsi jeho vzorem a myšlenka zkonstruovat motor, ještě na vyšší úrovni ho potom už neupustila. O pár let později (po shlédnutí vylepšeného motoru od Augusta Otty ) společně se svým spolupracovníkem, Wilhelmem Maybachem, zkonstruoval zcela nový, revoluční motor, který se zbavil závislosti na plynu. Využili plynu získaného z benzinu, a tak se nikdo nesmí divit, že v roce 1885, Daimlerův syn, Adolf, ujel s motorem o obsahu 0,212 l tři kilometry. Daimler tak "vyvinul" základ všech automobilů- spalovací motor. Ten už dnes používá snad každá automobilka a každá jej nějak upravuje (tak aby vyhovoval jejím výrobkům). Vynález spalovacího motoru znamenal v této době obrovský krok vpřed. V současnosti se Daimlerovo jméno objevuje společně s automobilkou Mercedes- Benz. 

Mercedes Benz DMG Daimler-Motoren-Gesellschaft

 

Historie

V roce 1887 zakoupil Gottlieb Daimler tovární pozemek v cannstadtském Seelbergu. Daimlerova první žena Emma umírá 28. července 1889. O více než rok později, 20. listopadu 1890 zakládají Daimler spolu s Maybachem a finančníky Maxem von Duttenhoferem a Karlem Lorenzem Daimler-Motoren-Gesellschaft a zahajují sériovou výrobu motorových vozů. Maybach ovšem 11. května 1891 odešel. DMG rostla, počet zaměstnanců se zvýšil zakrátko na 163, toto množství dělníků však nebylo tehdy možné rychle a kvalifikovaně zaučit. A navíc nový šéfkonstruktér Max Schrödter na tom nebyl se znalostí spalovacích motorů zrovna nejlépe. Prodeje klesly a společnost se ocitla ve ztrátě. Daimler tedy uzavřel tajnou smlouvu s Maybachem. Pronajal část hotelu Hermann v Bad Cannstattu, proměnil ji na konstruktérskou kancelář a Maybach zde vyvinul vůz se řetězovým převodem (Riemenwagen), dvouválce a čtyřválce Phoenix a rozprašovací karburátor.

V březnu 1893 byl ovšem Daimler odvolán z pozice technického ředitele. Von Duttenhofer a Lorenz si vypůjčili značnou částku peněz, aniž by již pouhého akcionáře a člena dozorčí rady informovali. Peníze nebyli schopni splácet a tak žádali, aby jim Daimler odprodal zbytek svých akcií. Daimler, než aby byl spojován s krachující firmou, tak učinil a 10. října 1894 ji opustil. Mezitím se stačil podruhé oženit, 8. července 1893 si vzal Linu Hartmann

Jeho bývalá továrna se z nejhoršího dostala prodejem práv na výrobu motorů do Velké Británie. Koupil je jistý Frederick Richard Simms, který je následně prodal H. J. Lawsonovi a v roce 1896 vznikl britský Daimler. Díky této transakci se Daimlerovi, Wilhelmu Maybachovi a Karlu Linckovi (další blízký Daimlerův spolupracovník, který se staral o obchod) podařilo získat zpět jejich vliv v DMG. Gottlieb Daimler umírá 6. března 1900.

Jellinek řídí svůj vůz Phönix
 

V roce 1896 navštívil továrnu tehdejší rakouskouherský generální konzul v Nice Emil Jellinek, který se věnoval též prodeji automobilů. S vozem, který si u DMG objednal (Phönix 8 PS), vyhrál na Francouzské riviéře v roce 1899 řadu závodů. Nicméně Jellinek s ním nebyl spokojen, a proto se v roce 1900 dožadoval závodního vozu s výkonem alespoň 35 koňských sil. Přál si také, aby nový vůz nesl jméno jeho dcery Mercedes. Gottlieb Daimler zemřel v březnu 1900 a nového modelu Mercedes 35 PS, který byl hotov až koncem roku, se již nedočkal. Sportovní i cestovní verze vozu slavily značné úspěchy, a tak byl Jellinek požádán, aby se stal členem představenstva DMG. Od roku 1902 se pro všechny nové modely společnosti DMG začala používat obchodní značka Mercedes.

V roce 1903 továrna v Cannstattu vyhořela, načež se výroba DMG přestěhovala do větších prostor v Untertürkheimu. Automobilová výroba se tak stala hlavním odvětvím Daimler Motoren Gesellschaft.

Nabídka společnosti se záhy rozšířila o další modely, např. o model Simplex, který se vyráběl v letech 1902 až 1910 v různých verzích s velkými motory o objemu od 4 – 10 l. V roce 1907 se v nabídce automobilky poprvé objevily dva vozy se šestiválcovými motory.
Téhož roku nabídla značka první terénní vozidlo s pohonem všech čtyř kol v dějinách, Dernburg-Wagen. Vůz dostal jméno podle ministra zahraničních věcí pro německé kolonie Bernharda Dernburga, který jej používal v Africe.

Po 1. světové válce, kterou Německo prohrálo, byla situace ve výrobě automobilů velice složitá. Přesto došlo v roce 1921 k historické události. Značka představila první sériově vyráběný automobil na světě s přeplňovaným motorem. Byl vybaven Rootsovým objemovým kompresorem, který zvvyšoval výkon z 25 koní na 40 koní, ačkoli obsah válců byl jen 1,6 litru.

Automobilový trh v poválečném Německu zasaženém ekonomickou krizí krachoval, což DMG přinutilo ke spolupráci s hlavním soupeřem, společností Benz & Cie. Obě firmy se tak mohly podělit o náklady na výzkum a vývoj. Tato spolupráce posléze v roce 1926 vyústila ve sloučení obou firem. Vznikla tak nová společnost Daimler-Benz AG. Její automobily nesly od té doby značku Mercedes-Benz a jejich ochrannou známkou se stala „trojcípá hvězda představující ,zemi, vodu a vzduch‘ obkroužená tradičním vavřínovým věncem Karla Benze“.

DMG - Šoupátkový motor

3. června roku 1900 bylo dokončeno prvních šest kusů testovací série. Zkoušky dopadly velmi úspěšně a tak automobilka v březnu 1910 zakoupila licenci na výrobu motorů systému Knight na desetileté období, ta byla později prodloužena. V létě se objevil první exemplář modelu 16/40 HP se čtyřválcovým agregátem o objemu 4 litrů na autosalonu v Paříži, sériová výroba byla zahájena na počátku roku 1911 a poslední automobil opustil továrnu až v roce 1924! Řada čítala ještě další dva modely – menší 10/30 HP a větší 25/65 HP, ty se však vyráběly jen krátkou dobu – v letech 1913-1915.

V létě 1913 vzrostl výkon a změnilo se tedy i označení na 16/45 HP (první číslo znamenalo tzv. daňové koně, druhé skutečný výkon motoru). Dalších úprav se automobil dočkal až na konci své kariéry – v létě 1924 se opět změnil název na 16/50 HP a automobil dostal také technickou novinku – jako druhý Mercedes po typu 28/95 HP se mohl pochlubit brzdami i na předních kolech.

Motory typu Knight byly bezventilové, jejich funkci zastávala šoupátka. Tyto agregáty vynikaly zejména tichým chodem, uplatnily se tedy většinou u velkých luxusních automobilů. Mezi 500-1500 min-1 byly také výkonnější než tehdejší konvenční pohonné jednotky. To vedlo šéfa DMG Paula Daimlera k rozhodnutí o jejich výrobě. Kromě Mercedesu tyto motory používala například belgická Minerva, po převzetí liberecké továrny RAF v roce 1913 také mladoboleslavská automobilka Laurin & Klement. Měly ovšem samozřejmě také nevýhody, především vysoké náklady na výrobu a problematické mazání pohyblivých částí, obzvlášť vzhledem ke kvalitě tehdejších olejů, poruchy ovšem způsobovala také zanedbaná údržba. Jakmile motor překročil 1600 min-1, byl navíc daleko hlučnější. Maximálně mohl dosáhnout 1750 min-1, což se rovnalo rychlosti zhruba 80 km/h a to už bylo i na začátku dvacátých letech poněkud málo.

Přesto vzniklo za takřka čtrnáct let produkce více než 5,5 tisíce vozů Mercedes s těmito motory. Vzhledem k tehdejším objemům výroby, exkluzivitě a ceně se nejedná o nijak malé číslo.

I přes technická omezení se agregáty dle Knightova patentu uplatnily i v automobilových závodech. Největšího úspěchu s Mercedesem 16/45 HP dosáhl Belgičan Théodore Pilette ve třetím ročníku závodu 500 mil Indianapolis, který se konal 30. května 1913. I když měl jeho vůz nejmenší objem motoru ze všech 27 účastníků, kvalifikoval se jako třináctý a do cíle dojel po 7 hodinách a 19 minutách jako pátý. Zajímavé na jeho výkonu bylo to, že celý přes 800 km dlouhý závod absolvoval bez tehdy obvyklého střídání jezdců a navíc nebyl ani jednou v boxech! K tomu jistě přispěla i spotřeba paliva, která činila pouhých 11,8 l/100 km. Na závodní vůz opravdu úctyhodné číslo. Pokud je vám příjmení Pilette povědomé, v závodnické tradici této rodiny pokračovali i syn André a vnuk Théodore Teddy, kteří to dotáhli až do F1.

Za dalšími úspěchy tohoto vozu stál jiný Belgičan, Léon Elskamp, který vyhrál několik menších závodů – například Semaine d'Ostende nebo Pohár belgického autoklubu RACB ve Spa, oba v roce 1913.

Text byl použit z článku: auto.cz

Vyráběné pod-modely Modely

Reitwagen
1885
Stahlradwagen
1889
Phoenix
1898
35 PS
1901
8/11PS
1901
Simplex
1901 - 1909
Dermburg-Wagen
1907
28/60 PS
1915 - ...

Časová osa

Fórum Technický koutek Nové téma

Inzerce / Bazar Vložit nový inzerát

Foto galerie Mercedes Benz DMG Daimler-Motoren-Gesellschaft

Mercedes Benz DMG Daimler-Motoren-Gesellschaft Phoenix
800 x 600 ... 116 KB
2013-03-28  hejmy
1907 Mercedes Benz DMG Daimler-Motoren-Gesellschaft Dermburg-Wagen
534 x 384 ... 45 KB
2013-03-18  hejmy
1915 Mercedes Benz DMG Daimler-Motoren-Gesellschaft 28/60 PS
1024 x 681 ... 113 KB
2013-03-18  Skyair
1898 Mercedes Benz DMG Daimler-Motoren-Gesellschaft Phoenix
452 x 363 ... 43 KB
2013-03-18  hejmy


Poradna Vložit otázku

Naše vozidla Přidat vozidlo

Časová osa

1880 1890 1900 1910
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5
Mercedes Benz DMG Daimler-Motoren-Gesellschaft Reitwagen
Stahlradwagen
Phoenix
35 PS
8/11PS
Simplex
Dermburg-Wagen
28/60 PS
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5
1880 1890 1900 1910