Fórum - Téma


R170 - Katalyzátor a lambda sonda


Fórum SLK R170 R170 - Katalyzátor a lambda sonda

Informace o modelu: Mercedes Benz SLK R170


1  2

2010-06-18 19:00:56

Prosím nevíte tu někdo jestli je někde nějaká pojistka či relé na vyhřívání lambda sondy? Má cca metr a pul od lambdy sletovanej jeden drát k jejímu přívodu, pokud by to bylo zrovna drát na vyhřívání vadí to či ne? .předem děkuji za rady

slk 2.3 kompressor 2001

2010-06-20 12:05:38

To zde opravdu nikdo neví???

2010-06-20 12:13:40

bych nerekl ze nevi... Projevuje se to na funkci vozu??

2010-06-20 12:31:24

ano , nižším výkonem, vysokou spotřebou (pod 15 se nedostanu), špatným splaováním , zakarbonizováním motoru , o mnoho rychlec odchazí lambda sonda, katalyzátor , svíčky atd

2010-06-20 14:11:16

Zkousel jsi novou lambdu??

2010-06-20 16:55:45

Lambda je nová .Proměřovaj sem dráty a na vyhřívání nejde vubec žádný proud.

Takže to zde asi opravdu nikdo neví

2010-06-21 22:24:12

Musis za nekym kdo ma multimetr... tady nic nezjistime... taky nutne nemusi byt zavada v lambda sonde...

diagnostika orio a pak se uvidi.

2010-06-21 23:24:47

možná jsem to špatně napsal ale zavadu mám takovouto.

diagnostika hlási chybu lambda sondy a tak jsem lambdu koupil novou od bosche když jsem ju namontoval stále hlásilo chybu lambdy, a tak jsem proměřoval dráty a zjistil jsem že mi do vyhřívacího kabelu nejde vubec žádný proud a tudíš se mi lambda nezahřeje na svoují provozní teplotu.a proto se táži jestli někdo nevi zda toto vyhřívání má třeba nějaké relé a nebo jestli už někdo neměl podobnou závadu.

2010-06-22 12:29:37

co si vzpomínám,tak u starýho škopka,nevim jak u medvěda-jak to má značený,u škopka to bylo tak,že byla pojistka a na nepřipustným místě a byl u toho vykřičnik s knížkou-to bylo vyraženo na tom plastu pojist.skřínce,takže jsi musel hledat pod čislem v návodu co to je za pojistku a k čemu slouží,ale pojistka tam byla na lambdu a myslim,že byla velká na Ampery

ještě jedna věc mi,co ti to vubec dělá přesně,když je studený motor,natočíš ho a měl by se chvili o něco výce točit na volnoběh,asi tak no 1000 otáček a pak se ti po zahřátí lambdy,měli by ti klesnout otáčky...

2010-06-22 18:45:49

to landa - při studeným motoru auto trochu pocukává při jízdě, volnoběh drží pěknej ale trhanej.pořád to auto tak trochu na volnoběch škubá.ta pojistka u škopka byla v pojistkovce nebo někde sašamtročená ?

to enougher - pokud někdo bude mít multimetr a nebude rozumět mercedesum tak mi je na prd. to si mužu proměřit sám.já potřebuju vědět proč mi do drátu kterej má vyhřívat lambdu nejde štáva.

Ovšem pokud se někdo najde kdo má multimetr a mercedesum rozumí pak by to by to bylo něco jinačího

2010-06-22 19:29:21

no každopádně bych začal s hledáním té pojistky,zda tam vubec je,byla v hlavní poj.skřínce-nevim jak u medvěda,taky ti to múže dělat čidlo nasávaného vzduchu,že ti pak nezapne sytič,pak ti to múže cukat,nebo špatně utáhlá lambda a pak ti to vyhodnocuje jinčí udaje,nebo to muže být jakýkoliv čidlo na motoru,ale každopádně s tímhle problemem to chce na diagnostiku ,mužeš mít rozhozený předstih,špatný kontakt a atd....,prostě dost věcí kolem

ještě si tak říkám,nemyls motor?zda jo,taky by ti to taky mohl dělat potenciometr,ale jak říkám,nevim jak u medvěda

2010-06-22 22:45:48

to landa - na dignostice jsem byl a ta hlási pokud si to dobře pamatuju zkrat plusového kabelu nebo něco podobnýho.jinak žádná chyba tam krom týhle nebyla.

myslíš že by tohle mohla dělat váha vzduchu - vycházm z toho že to je jedno z nejnáchylnějších čidel

2010-06-22 23:14:33

na jaký jsi byl diagnostice?zda na boschácký,tak ta ti moc nepoví,bejt tebou,tak s tim moc nejezdim,nebo ti odejde takhle brzo katalyzátor

plus kabel,si tak říkám co ta pojistka,nebo se podívat do konektoru co je v plast.objímce u lambdy,mohou tam být špatné kontakty,hledat a hledat

2010-06-22 23:42:41

katík už jsem měnil za novej

možná zkusit změřit to vyhřívání z něčeho z čeho by mělo vycházet . snad z řídící jednotky????

2010-06-23 10:39:15

Kontrola lambda řízení

Lambda sonda je snímač přítomnosti kyslíku ve výfukových plynech. Jde o elektrochemický člen, který na základě chemické reakce vytváří elektrický signál. Jeho výstupní hodnota se mění v závislosti na přítomnosti kyslíku ve výfukových plynech. V bezprostřední blízkosti složení směsi la=1 se prudce mění mezi hodnotami 0 - 0,1 V a 0,7 - 1 V.

Odporová lambda sonda

V praxi se však můžeme setkat i s jiným provedením lambda sondy, která se od klasické odlišuje principem měření, jde o odporovou sondu, resp. odporovou lambda sondu, která v závislosti na přítomnosti kyslíku nemění svoje napětí, ale odpor. V blízkosti složení směsi la=l prudce mění svůj odpor, v případě bohaté směsi má vysoký odpor, řádově 10 M ohm,a při přechodu na chudou směs její odpor klesá. Řídící jednotka napájí odporovou lambda sondu stálým napětím 5 V. Dva odpory vytvářejí dělení napětí, okamžitou hodnotu napětí bodu dělení určuje proměnlivý odpor sondy. Při složení směsi la=0,9 je napětí větší něž 3,85 V, a při složení směsi la=1,1 je výstupní napětí menší než 0,4 V. V obou případech se výstupní napětí lambda sondy, která pracuje správně, mění mezi těmito krajními hodnotami v každém provozním režimu motoru "skokově". Frekvence změny bývá 1-10 Hz. Charakteristiku a provozní parametry odporové lambda sondy můžeme měřit, podobně jako u klasické lambda sondy, jen po dosažení provozní teploty. U klasické lambda sondy je tato v rozsahu 300 - 350°C, odporová sonda však pracuje pri vyšších teplotách. Aktivní je až od cca 500° C, proto jsou všechny odporové lambda sondy vybavené také výhřevným odporem. Odporové sondy dávají řídící jednotce i údaje o teplotě, takže řídící jednotka může obsluhovat i funkci ochrany katalyzátoru.

Druhy lambda sond

V praxi se můžeme setkat s druhy, které mají 1, 2, 3 nebo 4 vývody. V jedno-vodičovém provedení je negativním signálním vedením samotný domeček sondy. V tomto případe musí být dokonalý kovový kontakt mezi sondou a výfukovým potrubím. Sonda bývá umístěná blízko motoru. Dvojvodičová sonda je ukostřená přes druhé vedení z řídící jednotky. Tento typ lambda sondy se nachází za sběrným potrubím,

v časti, která je k němu připojená přes pružiny co nejblíže k motoru. Když je sonda umístěná daleko od motoru, za sběrným potrubím na spodku karosérie, musí být vyhřívaná. Takovéto sondy jsou v tří- nebo čtyř-vodičovém provedení. Sonda je krytá plechem, který má zabránit mechanickému poškození, ale také ochlazení samotné lambda sondy okolo proudícím vzduchem. Když by se totiž při jízdě sonda ochladila, mohlo by to vést k trhaní motoru a k nepravidelnému chodu. Proto se tento plech nemá v žádném případě odstraňovat a jeho absence může vyvolávat i projevy poruch. tří-vodičové provedení má dvěma vodiči napájený výhřevný odpor, třetí vodič slouží k přenosu signálu a ukostření (negativ) je vyvedené přes domeček lambda sondy. S kovovým výfukovým potrubím musí mít dokonalý kovový kontakt Provedení se čtyřmi elektrickými vývody má ukostření vyvedené přes řídící jednotku. Ostatní tři vedení slouží, podobně jako u tří-vodičového, k napájení výhřevného odporu a na přenos signálu lambda sondy. Podle předpisů by měli být jednotlivé vodiče označené následovně:

  • - šedý vodič = kostření (negativ signálu)
  • - černý vodič = signální vedení
  • - oba bílé vodiče slouží k napájení vyhřívání.

Elektrický obvod vyhřívání se aktivuje na základě teploty. Velmi důležité upozornění je, že se vodiče lambda sondy nemůžou letovat. Jejich spojení je možné jen přes spojku nebo konektor. Vodiče jsou totiž vystavené teplotě okolo 380°C, ale cín má teplotu tavení 232°C a proto letované spoje nemůžou vydržet teploty jakým jsou vystavené vodiče lambda sondy.

Měřící přístroje

Základním požadavkem na přístroje, kterými kontrolujeme činnost lambda sondy je malá časová konstanta, aby jsme byli schopni sledovat rychle změny napětí. Analogové (ručičkové) přístroje (multimetry) nejsou na měření dynamických hodnot, jakými je i napětí lambda sondy, použitelné. Nad frekvenci změny měřené veličiny s několika hertzy jsou schopné ukazovat už jen průměrnou (střední) hodnotu měřené veličiny. Důvodem je setrvačnost pohyblivých častí přístroje. Podobná situace je však i u většiny digitálních přístrojů. Kvůli analogově-digitálnímu převodníku ukazují v měřeném frekvenčním pásmu méně hodnověrné krajní hodnoty. Na kontrolu lambda řízení však existuje množství speciálních přístrojů. Na obrazovce měřícího přístroje se pomocí LED diod ukáže po dobu regulace i skutečná krajní hodnota řízení. To umožňuje rychlá odezva systému na změny napětí. Nejpřesnější informace o činnosti lambda sondy však poskytují osciloskopy. Z nich nejvíc vvhovují přenosné, kterými můžeme měřit i v jedoucím vozidle. Některé chyby se totiž ukazují jen sporadicky nebo jen v určitých provozních stavech, Na zjištění resp. vyvolání takových poruch je třeba s vozidlem jezdit proto se používají přenosné osciloskopy.

Měření

Kontrola činnosti lambda řízení na vozidlech se čtyř-vodičovou lambda sondou.

Na první měření v elektrickém obvodě lambda sondy stačí použít obyčejný multimetr. Před nastartovaním motoru napojíme měřící zařízení na vývody lambda sondy. Po nastartovaní motoru by měl po dobu zahřívání multimetr ukazovat hodnotu napětí na lambda sondě okolo O V nebo 0,5 V. V průběhu zahřívání, když se složení směsi řídí tabulkovými hodnotami, přivádí řídící jednotka na vývody sondy takovéto napětí. Velkou pozornost je přitom třeba věnovat připojení měřícího zařízení na elektrické vývody lambda sondy. Když totiž propíchneme nebo porušíme obal vodiče, který zabezpečuje přenos signálu k řídící jednotce, přerušíme jeho stínění a může se stát, že ji ukostříme. Porušení stínění znamená vznik chybných signálů jednoduší je, když budeme měřit negativní hodnotu signálního napětí z kostry, resp. kostry motoru. Takto však můžeme postupovat jen při provedeních s nepárovým počtem vývodů, kde je negativní signál vyvedený na domeček sondy a odsud na blok motoru. V některých typech vozidel Ford se může stát že je pozitivní hodnota signálu napojená na 5V. V těchto případech, když měříme vůči kostře, se výstupní napětí sondy mění mezi 4 - 5 V.

Lambda řízení

Kontrolu lambda řízení je vhodné vykonat i v takových případech, když se nám samotná lambda sonda jeví jako dobrá. Občas se totiž může vyskytnout, že chybu lambda řízení způsobuje chybný signál elektroniky, resp. porucha elektroniky. Nejčastěji se však odchylky od správné činnosti dají připsat vlyvům jako například:

  • zvýšený tlak palivového systému proti předepsanému,
  • přerušený signál ze snímače teploty chladící kapaliny motoru, resp. porucha samotného snímače,
  • magnetický ventil studeného startu zůstává otevřený po zahřátí motoru
  • poškozené těsnění vstřikovacího ventilu paliva
  • netěsnost výfukového systému lambda sonda dostává falešný vzduch)
  • přerušený signál od lambda sondy

Kontrola ochuzení směsi

Na kontrolu lambda řízení odpojme vývody lambda sondy a do řídící jednotky přiveďme napětí s hodnotou 1V, která odpovídá bohaté směsi. Když je činnost lambda řízení správná, řídící jednotka by měla směs ochudit. Na zjištění, jestli řídící jednotka vykonala tuto operaci použijeme analyzátor výfukových plynů, který je schopný prokázat množství CO, HC, CO2 a 02 ve výfukových plynech, na základě těchto složek jsme schopní posoudit složení (bohatost) směsi.

Kontrola obohacení směsi

Na kontrolu činnosti obohacení směsi, musíme pro řídící jednotku nasimulovat signál chudé směsi, t.j. napětí 0 V. Dosáhneme toho tak, že ukostříme signální vedení lambda sondy. Řídící jednotka dostane signál, který zodpovídá chudé směsi a když je činnost lambda řízení správná, bude se snažit směs obohatit. Na zjišťování správné činnosti i v tomto případě použijeme analyzátor výfukových plynů.

Kontrola lambda řízení pomocí osciloskopu

Když máme k dispozici osciloskop, můžeme ho výhodně využít na zjišťování činnosti lambda řízení. Osciloskopem se napojíme na vstřikovací ventil a postupně simulujeme signál bohaté a chudé směsi. Když je činnost lambda řízení v pořádku, při simulování signálu bohaté směsi se bude snažit směs ochuzovat, a to zkracováním času otevření vstřikovacích ventilů. Naopak, když budeme simulovat signál chudé směsi, na obohacení směsi řídící jednotka prodlouží čas otevření vstřikovacích ventilů. Na zjištění činnosti lambda řízení tedy stačí pozorovat na osciloskopu prodlužování, resp. zkracování času otevření vstřikovacích ventilů.

Kontroly lambda sondy které nevyžadují porušení elektrického připojení sondy se dají uskutečnit na všech vozidlech. Při měřeních s narušením elektrického obvodu lambda sondy (rozpojením připojení lambda sondy) však musíme být prozíraví. U některých novějších vozidel se totiž může vyskytnout případ, že se rozpojení elektrického připojení lambda sondy zapíše do paměti EOBD jako chyba. V horším případě může vyvolat i nouzový chod motoru.

Budeš bádat, prostě to chce diagnostiku

2010-06-23 20:17:48

na ty sem byl , ale ne v origo servisu mercedes. myslíš že oni by tam při napíchnutí zjistili víc?

2010-06-23 21:21:21

určitě jo,jednak ti zjistí zda ti vubec ta lambda chodí a reguluje si při volnoběhu a při přidání plynu

a aspon budeš v klidu,zjistí dost věcí kolem motoru,komplet diagnostiku auta-motoru...

2010-06-25 22:51:40

To si piš, že zjistí víc!

2010-07-09 15:45:23

tak sem tam byl a nic víc nezjistili akorát to vypsalo chyby

topení součástí g3/2 /lambda před katíkem) prerušení vedení

g3/2 zkrat do plusu

snímač vychílenířízení

snímač příčného zrychlení

dnes se objevila nová závada. když je motor studený a šlápnu na plyn tak auto chcípne . prosím pomoc už sem bezradný

2014-12-09 17:15:14

Ahoj, mám dotaz - pokud svítí oranžová kontrolka počítače, byl jsem na diagnostice psalo to lambda před katalyzátorem, chci se zeptat zda-li někdo ví - pokud se lambda vymění kontrolka zhasne po výměně nebo se musí na diagnostiku a smazat

Díky.


Odpovědět

1  2