Články


W126 - Legenda jednoho modelu

2 komentářů 2017-02-18 Přečteno: 589x

Zrození legendy ...

Úvodem je nutné připomenout jméno, které je spojené s modelem  "S-Class" a nepochybnou legendou této řady - model s označením W126 (limuzína) a C126 (kupé).

Bruno Sacco proslul jako jeden z největších návrhářů automobilové historie. Narodil se dne 12. listopadu 1933 v italském městě Udine. V roce 1958 začal svou kariéru v  Mercedes-Benz jako stylista a designér. Pracoval pod vedením Karla Wilferta, Friedricha Geigera a Bély Barényiho na různých projektech. Z těch nejznámější to byl Mercedes 600,  roadster známým jako "Pagoda" až k jeho, nepochybné legendě - modelu W126 (1979).  Získal řadu ocenění za design a  v roce 2006 vstoupil do síní slávy "Automotive Hall of Fame v Dearborn" v Michiganu ve Spojených státech a následně v roce 2007 do evropské "Automotive Hall of Fame"  v Ženevě ve Švýcarsku.

Mercedes-Benz W126 (1979-1991)

Na autosalonu IAA ve Frankfurtu v září roku 1979 byla veřejnosti představena nová modelová řada nejvyšší třídy Mercedesu (S-klasse) s interním označením W126 - u nás nazývaná "čína".  Počátek se datuje už do roku 1971 a první prototyp nového vozu vyjel v roce 1978. Tento typ se stal snad nejoblíbenějším a nejuznávanějším ve své třídě v historii automobilky. Ve své době se jednalo o nejpokrokovější automobil na světě, například i tím, že při vývoji vozu bylo použito výpočetní techniky (CAD).

Na svou dobu byl design vozu přímo futuristický a z dnešního pohledu můžeme potvrdit, že je skutečně velmi nadčasový. Stále má v sobě nádech exkluzivity a elegantní majestátnosti, za kterou se nemusí stydět ani ve srovnání se současnou konkurencí. V roce 1986 prošel W126 lehkým exteriérovým faceliftem v plastových ochranách dveří a prahů, což napomohlo optickému snížení vozu. Interiér prodělal za celou dobu výroby pouze několik malých vizuálních změn,  sedadla zůstala stejná až do r. 1991, kdy dostala jiný druh čalounění.

Než první W126 sjely z výrobního pásu, byly prováděny "crash testy" v rychlosti 55 km/h. Jedná se o jedny z prvních zkušebních testů tohoto druhu v 70. letech. Velmi tuhý základ karoserie a nosných konstrukcí s propracovanými  deformačními zónami v nich ve všech požadavcích obstál.  Další prvenství v oblasti bezpečnosti mu bezpochyby patří i tím, že již od r. 1980 se v typu W126 na přání montoval airbag řidiče, napínače pásů a v r. 1987 i airbag spolujezdce. Od počátku výroby byl brzdový systém ABS jako volitelný doplněk a od roku 1986 byl tento systém již součástí standardní výbavy všech vozů.

Karosářské varianty se nabízely zpočátku dvě. Verze čtyřdveřového sedanu a asi o 140 mm delší varianta označena jako obvykle SEL. Dlouhá verze představovala maximální luxus a pohodlí na zadních sedadlech.

Mercedes-Benz C126 (1980-1992)

 

V srpnu 1980 se poprvé ukázalo veřejnosti dvoudveřové kupé SEC, které bylo nabízeno výhradně s osmiválcovými motory.  O rok později bylo C126 představeno na autosalonu ve Frankfurtu (IAA v září 1981)
Tím započala legendární cesta pravděpodobně nejhezčího kupé na světě. V roce 1985 proběhl facelift.  Například Mercedes-Benz 560SEC dostal širší pneumatiky  a diferenciál s omezenou svorností. Jako standard byla dodávána klimatizace, stejně jako od roku 1988 vyhřívaná sedadla.
Kupé Mercedes-Benz vždy ztělesňovaly eleganci na čtyřech kolech.  Tyto zásady naplnilo SEC kupé beze zbytku.  
Největší podíl v nezaměnitelnosti a nestárnoucí eleganci má na tom již v úvodu jmenovaný Bruno Sacco.  Byl to právě on, kdo oživil horizontální masku chladiče s velkou centrální hvězdou, která byla charakteristickým rysem velkých Mercedes-Benz kupé a legendárního 300 SL Gullwing kupé od roku 1950. Celkem vzato, kupé série C126 byl husarský kousek z hlediska designu a jen díky odvaze tvůrce a jeho citu pro design, šíří i dnes ten pocit nadčasové elegance.

 

Mluvíme-li o elegantním vzhledu těchto kupé, tak proto, že bylo spojeno s exkluzivním vybavením, výkonnými motory a optimální bezpečností - což má za následek zážitek, který nabídl potěšení v každém aspektu automobilového designu. Díky propracovanému podvozku se z SEC stalo kupé příjemným společníkem na dlouhé cesty. Rozdíl několika málo detailů byl totožný s limuzínou W126 S-Class - jak v ergonomickém a elegantním interiéru, tak v pohonných jednotkách.
Kupé byly k dispozici výhradně s osmiválcové motory. Původně byly tam dva modely, 380 SEC, 500 SEC. V roce 1985 bylo 380 SEC nahrazeno 420 SEC, stejně jako příchod upravené verze 500 SEC s označením 560 SEC.

 

Pokud jde o bezpečnostní technologie kupé řady C 126 byly použity vždy ty nejnovější a nejdokonaleší. Podvozek byl navržen v souladu s tehdejšími poznatky výzkumu bezpečnosti. Jeden pozoruhodný detail výbavy byl elektricky ovládaný podavač bezpečnostních pásů, který byl v modelech SEC standardně dodávaný. Volitelně k dispozici byl také airbag řidiče a předpínače bezpečnostních pásů i pro spolujezdce. Čelní airbag spolujezdce byl k dispozici od roku 1985. Optimální aktivní bezpečnost jízdy byla zaručena nejnom už sériovým ABS, ale i  automatickým blokováním diferenciálu (ASD) nebo kontrolou prokluzu (ASR).

 

Výroba kupé řady C126 byla zastavena v roce 1991, téměř přesně po deseti letech uvedení na trh. Celkový počet 74.060 ks kupé vytvořil tuto vysoce populární rodinu SEC kupé. Nejprodávanějším modelem byla 500 SEC s 30.184 ks. Je zřejmé, že nejvzácnější verze byla 420 SEC s pouhými 3.680 ks. Bez ohledu na typ motoru, každé jednotlivé vozidlo je legendou své doby.

SEC v provedení AMG

Nemělo by se  zapomenout na provedení C126 SEC AMG.  V 80. letech minulého století, tehdy  ještě samostatná firma AMG, vytvořila zhruba 50 ks originálních přestaveb. Například  "560 SEC 6,0 " s rozšířeným podvozkem," jako masivní V8 kupé s extrovertním Body kitem a  výkonem téměř 400 koní.

 

Když se dnes některý z těchto kousků objeví na aukci v Sotheby (nejstarší a největší mezinárodní firma pořádající aukce výtvarného umění v Londýně),  pak se vydražená cena pohybuje i kolem 200.000 USD.

A závěr?

Dokud budou existovat a jezdit taková krásná a zachovalá auta, kterým je úplně jedno, že nesplňují dnešní požadavky na emisní limity EURO, pak je to ten nejlepší důkaz o automobilu jako součásti živé historie. Díky všem těm, kdo takové dílo před téměř čtyřiceti lety stvořili,  ale i těm, kteří se starají o to, aby takové legendární umění zůstalo zachováno.

Zdroj: Daimler Presse

Překlad a úprava: Skyair

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
W126 - Koupě 2 Miluju210 Iron
3 měsíců, 8 dnů W126 - Koupě

Foto galerie

Mercedes Benz W126

Toto je článek o modelu Mercedes Benz W126


Články