Články


V Trutnově jezdí hybridní autobus

2012-02-14 Přečteno: 858x

Na linkách MHD Trutnov bude probíhat v průběhu měsíce února zkušební provoz hybridního kloubového autobusu Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid. Běžní cestující budou tedy moci posoudit komfort jízdy tímto inovativním hybridním autobusem v hodnotě cca. 15 mil. Kč.

Hybridní autobus Mercedes kombinuje výhody elektrického a dieselového pohonu a je jakýmsi technologickým mezistupněm na cestě k nulovým emisím.

Cílem zkušebního provozu je mj. ověření předpokládaných provozních parametrů vozidla včetně reálně dosahované úspory spotřeby PHM v porovnání s ostatními provozovanými autobusy – předpokládaná úspora díky hybridnímu pohonu autobusu by mohla dosahovat hodnot mezi 20-30 %.

Hybridní pohon autobusu zajišťují 4 elektromotory o celkovém výkonu 32 0kW (4 x 80 kW), které pohánějí střední a zadní nápravu. Čtyřválcový naftový motor o objemu 4,8 litru a výkonu 160 kW splňující nejnovější emisní normy zajišťuje dobíjení instalovaného souboru 19,4 kWh lithium-iontových baterií autobusu umístěného na střeše vozidla.

Konvenční autobus stejné konstrukce s naftovým pohonem disponuje standardně šestiválcovým motorem o objemu 12 litrů. Pro dobíjení baterií je vedle naftového motoru využíván systém rekuperace energie při provozním brzdění autobusu v zastávkách, na křižovatkách, při jízdě z kopce apod. – elektromotory při brzdění fungují jako generátory.

Hybridní pohon umožňuje absolvování části trasy linky v čistě elektrickém bezemisním módu – tato funkce je určena např. pro průjezdy přes historické centrum města apod. Karoserie autobusu vychází z unifikovaného typu Mercedes Benz Citaro G.

Tento model je i v rámci provozu MHD Trutnov zastoupen od prosince 2010 ve verzi s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) – na rozdíl od „domácího“ vozu je však hybridní verze ve 3-dveřovém provedení s poptávkovým systémem ovládání posledních dveří.

Pro úplnost je třeba doplnit, že vedle zkušebního provozu výše popisovaného hybridního autobusu již od konce prosince provozuje místní dopravce jako SKIBUS v Peci pod Sněžkou a Velké Úpě další inovativní vozidlo, a to nízkopodlažní elektrobus českého výrobce SOR EBN 10,5.

 Tímto elektrobusem se mají možnost svézt návštěvníci výše uvedených lyžařských středisek – jde o stejný typ elektrobusu, který byl testován v rámci provozu MHD ve Dvoře Králové nad Labem v loňském červenci.


Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Mercedes Benz Citaro

Toto je článek o modelu Mercedes Benz Citaro


Články