Články


SLK R170

2298 komentářů 2017-03-24 Přečteno: 882x

Mercedes-Benz SLK R170

Tady to začalo!

http://www.mercedesclub.cz/graphics/articles/75/images/full/slk-ma-predpoklady-stat-se-klasikou-259.jpg

Mercedes Benz R170 SLK 200

S dvoulitrovým  motorem a výkonem100kW (136 koní), sice nejslabší ze všech  -  na počátku bez kompresoru. Ale výhodou motoru bez kompresoru je jednoduchost a dlouhá životnost.

A jak čas ukázal, je nakonec příznačná pro celou řadu motorů M111.

 První generace Mercedesu SLK v kanárkově žluté barvě

  se sériově vyráběla od června roku 1996.  Pak následovala celá paleta barev. Od klasické a asi nejvíc rozšířené stříbrné metalízy, přes černou, červenou, modrou a mnoho dalších.

Ve skutečnosti první generace SLK (Sport - Leicht - Kurz / Sportovní - Lehké - Krátké) ještě nepatří mezi historické automobily, natož veterány. Ale  ve svém, tehdy netradičním roadsterovém  provedení, se k nim pomalu blíží. 

Je to především kvůli pevné zatahovací střeše. Přestože celkově bylo prvního modelu vyrobeno a prodáno více než 311 tisíc po celém světě - především v USA, tak pomalu ze silnic mizí. Ale dodnes poutají pozornost .

Za garážované kusy v původním zachovalém stavu od prvního majitele, jeté jen v létě,  s kompletní  servisní historií  a které mají k dnešku najeto někdy i hluboko pod 100.000 km se ceny pohybují okolo 10.000 eur.  Za SLK 32 AMG v tomto stavu není dnes výjimkou cena i přes 20.000 Euro.

Naproti tomu vozidla s bohatou historií a s mnoha majiteli může začínat i kolem 2.000 Eur. Tam už je výběr složitější, obzvlášť. když mají tito "otloukánci" za sebou havárie. A to především do zadní části vozu. Pak je pro kupujícího nejlepší nechat vůz před nákupem zkontrolovat u odborníků v servisu. Doladit  takový vůz do bezchybného stavu vyžaduje nemalé náklady.

Mercedes SLK si zaslouží pozornost a ohleduplnost, ačkoli se ještě mezi mezi klasické vozy nekvalifikoval. Čím si tento zájem SLK zasloužilo? 

Už  tehdy, v roce 1996, způsobilo revoluci v dodacích  lhůtách - byly to asi dva roky.  Připomínalo to staré poválečné časy, kdy byl Mercedes i v Německu milostivě přidělován podle pořadníku. Na začátku bylo SLK dokonce prodáváno  s přirážkou 15.000 Marek pro toho,  kdo se chtěl dostat na počátek dodavatelského  seznamu!

Mercedes byl od počátku vyráběn na  výrobní lince automobilky Mercedes-Benz ve městě Brémy. Výroba během roku nabrala  rychlost natolik,  že čekací list byl brzo skončil. 

SLK "R" interně nazývané 170, bylo vynálezem zcela nového druhu automobilu s principem pevné a přitom skládací střechy - nazývané Vario.

Specifikace SLK 200  (1996)

  • Čtyřválec - přeplňovaný, uložený podélně vpředu
  • Dva vačkové hřídele v hlavě,  přenos rozvodů řetězem , čtyři ventily na válec, elektronické vstřikování paliva
  • Zdvihový objem • 1998 cm ³  • vrtání: 89,9 x zdvih: 78,7
  • 100 kW (136 koní) při 5500 ot.
  • Kompresní poměr • 10,4:1
  • Max. točivý moment • 190 Nm při 3700 ot.
  • Pěti-stupňová manuální převodovka
  • Pohon zadních kol
  • Nezávislé zavěšení předních kol, dvojité lichoběžníkové, vzadu
  • Rozvor • 2400 mm
  •  D / Š /  V  • 3995 / 1715 / 1284 mm
  • Čistá hmotnost • 1.270 kg
  • Užitečná hmotnost • 260 kg
  • Celková hmotnost • 1530 kg
  • Zrychlení • 0-100 km / h za 9,3 s
  • Max. rychlost • 208 km / h
  • Spotřeba • 9.1 l  / Super/100 km
  • Palivová nádrž / rezerva • 53 l/ 8 l

Mercedes Benz R170 SLK 200K

Výroba verze  SLK 200K probíhala od roku 1997 do roku 2004. V předfaceliftovém modelu byl pro německý trh určen motor 200 pouze bez kompresoru, a proto se zájem kupujících soustředil především na provedení 230K a 320.

V exportní verzi s kompresorem dodávané pro Itálii, Řecko, Turecko a Portugalsko do roku 2000 byl z důvodů výrazně vyšší daně aut s obsahem nad 2000ccm zvýšen výkon motoru M111.943 ze 120 kW na 141 kW.

V nové faceliftové verzi od roku 2000 by výkon motoru 200K "jen" 120kW, mimo jiné i z důvodu nástupu emisní normy Euro 3.


Mercedes Benz SLK R170 200K

Mercedes-Benz SLK 200K první generace s následným faceliftem  je postaven na platformě starší C-třídy vyráběné do roku 2000. SLK je 4-metrový roadster s pevnou skladací střechou. Na výšku měří 1270 mm, šířka 1715 mm, rozvor je 2400 mm a váží 1250 kg.  S autem, i když má "pouhých"  120 kW se jezdi velice dobře a pokud jezdíte pro radost, tak je i výkon plně dostačující.

Ze začátku si oproti sedanům a limuzínám musíte zvyknout na tvrdší podvozek a sedačky.  Ale "nebe nad hlavou" vám to mnohokrát vynahradí. Od 20°C je jízda bez střechy příjemná,  především při  slunečném počasí.  S lepším oblečením a  čapkou na hlavě je cestování  vysokohorskýni alpskými silničkami snesitelné i při teplotách pod 10°C.

Animace faceliftového motoru M111 200K


Mercedes Benz SLK R170 200K

 

Silné stránky

  • kvalitní a robustní automobil
  • pevná skládací střecha
  • na roadster poměrně velký zavazadlový prostor
  • spotřeba benzínu do 10 l / 100km
  • i po mnoha letech neztratil vůz nic na své přitažlivosti

Slabé stránky

  • barvy v interiéru
  • špatný  výhled na semafor při zavřené střeše
  • silné A-sloupky omezující výhled
  • na roadster dost velký volant

Mercedes Benz R170 SLK 230 Kompressor

Dvousedadlový roadster s názvem SLK se zařadil mezi Mercedesy s novým, neotřelým a dynamickým designem. Kompresorem přeplňovaný čtyřválec dává z objemu 2,3 litru pro SLK výkon 142 kW - 193 koní.  Díky kompresoru je však možno využívat i dobrého zátahu v nízkých otáčkách. Nejvyšší točivý moment 280 Nm je totiž k dispozici již při 2500 ot/min a neklesá až do 4800 ot/min. Při relativně nízké hmotnosti a přeplňování není spotřeba velká. Pohybuje se okolo 9-11 l/100 km.

Výroba SLK 230 od roku 1997 do roku 2004.  V únoru 2001  začala výroba  faceliftová verze 145 kW - 197 koní.

http://www.mercedesclub.cz/graphics/user_images/6426/full/4566_mbslk.jpg

 
Skládací pevná střecha umožňuje SLK bez problémů používat celoročně. O otevření či složení střechy do zavazadlového prostoru se kompletně stará složitý elektrohydraulický systém  Pochopitelně, že tímto řešením se výrazně omezuje již tak nevelký zavazadlový prostor. Ale přednosti určitě převládají nad nedostatky. I přes složitost systému funguje ovládání po mnoho let bez výrazných problémů. A kdo si  jednou vyzkoušel jízdu "nahoře bez", tak tomu kouzlu navždy propadne.

 
Mercedes Benz SLK

Většina zákazníků dává jednoznačně přednost sportovněji laděné verzi 2,3 Kompressor s výkonem 142 (145) kW. Také nejvyšší točivý moment  je nezanedbatelný: 280 Nm.

Pokud se jede se staženou střechou doléhá k uším posádky jadrný a sytý zvuk od sportovně laděného výfuku. Aerodynamika je vyřešena dobře a do interiéru za jízdy příliš nefouká. Tradiční zpětný závan , který je u kabrioletů běžný, je jednoduše avšak účinně eliminován instalací textilní síťky mezi ochranné oblouky. Při zavřené střeše dojde k velmi dobré izolaci vnějšího hluku a například sportovní zvuk výfuku prakticky úplně vymizí.

Celý interiér vás okamžitě zaujme. Velmi zdařilý je design, který kombinuje například černou a červenou s bílým podkreslením přístrojů. Řazení manuální převodovky jde lehce, přesně a umocňuje radost z jízdy s SLK. Zvolit lze i vůz s bezproblémovou automatickou převodovkou.

http://www.mercedesclub.cz/graphics/owners/full/3187_1185_obraz019.jpg

Brzdový systém je vybaven tzv. brzdovým asistentem BAS. Jde o systém, který u Mercedesu vyvinuli za účelem maximálního zkrácení brzdné dráhy. Tento systém vyhodnocuje rychlost stisknutí brzdového pedálu a jakmile zjistí , že jde o náhlé a prudké stisknutí brzdového pedálu, vyvine systém maximální tlak na brzdy nehledě na sílu stisknutí pedálu. Tímto se dosáhne ideální spolupráce s ABS. Podle techniků Mercedesu se tímto může zkrátit brzdná dráha až o polovinu!

Jízdní vlastnosti jsou podle předpokladu i v extrémních situacích velmi dobré. Zajímavé je ale i to, že se podařilo výborné jízdní vlastnosti skloubit s přijatelným komfortem odpružení při běžné jízdě.

Technici i designéři Mercedesu ukázali, že kromě velkých limuzín umí navrhnout a vyrábět krásná sportovní auta, která i po mnoha letech nic na své působivosti neztratí.

Specifikace SLK 230  (1996)

Motor 230 Kompresor (170.447) [M 111.973]
Výkon                              142 kW / 193 PS
Objem motoru               2295 ccm  
Počet ventilů                  16
Kompresní poměr        8.8
Točivý moment              280 Nm
Konstrukce motoru      REIHE -  4 válce,  podélně uložený,  přeplňovaný kompresorem
Typ paliva                       (95 oct.) bezolovnatý benzín
Příprava paliva               Motronic - vícebodové vstřikování
Otáčky motoru max. výkonu                            5300 / sec
Otáčky motoru max. kroutícího momentu    2500 / sec
Počet ložisek na klikovém hřídeli                  5
Vrtání  (mm)                  90.9
Zdvih (mm)                    88.4
Rozvod                           DOHC
Pohon rozvodů             řetěz
Chlazení  motoru          vodou
Přenos výkonu              5 st. mechanická převodovka,  pohon zadních kol -  ASR
Max. rychlost                  240 km/hod
Zrychlení 0-100 km/h   7,2 sec
Spotřeba (95 oct)         - město 13.3     - mimo město 7.0      - kombi  9.3
Nádrž / rezerva             53 / 8   litrů
Systém brzd                  hydraulické, kotoučové  (ABS, BAS)
Typ katalyzátoru            s řízeným katalyzátorem (třícestný)
Typ karoserie                dvoumístný roadster s elektrickou skládací kovovou střechou
Pohotovostní hmotnost (kg)     1325
Nosnost (kg)                            260
Délka (mm)                            3995
Šířka (mm)                             1715
Výška (mm)                           1289
Rozvor (mm)                           2400
Rozchod vpředu (mm)              1488
Rozchod vzadu (mm)               1471
Mercedes Benz
 
 

 Mercedes Benz R170 SLK 320

Poprvé šestiválcový motor k dispozici v sériovém SLK . Motor v SLK 320 odpovídá známému motoru z jiných sérií.

Je to 3,2 litrový šestiválec do V se třemi ventily na válec a dvojitým zapalováním.  Dává 160kW při 5700 otáčkách.

Motor/palivo:

Zdvihový objem 3199 cm3 (vrtání x zdvih = 89,9 mm x 84,0 mm)

Typ motoru 6-ti válec do V / Umístění motoru vpředu

Komprese 10:1

Spotřeba - město 16.4 l - mimo město 8 l - kombinovaná 11.1 l

Objem nádrže 60 l

Rychlost / zrychlení / výkon:

Max. rychlost 245 km/h

Zrychlení 0-100 km/h 6.9 s

Maximální výkon 160 kW / 5700 ot/min.

Maximální točivý moment 310 Nm/ 3000 ot

Mercedes Benz SLK R170 320


SLK 320 byl vyráběn pouze ve facelitové verzi.


Mercedes Benz R170 SLK 32 AMG

SLK 32 AMG - Pro dynamické jízdní zážitky, díky množství inovovaných částí sportovní techniky tohoto vozu. Otevřené, statečné a přímé – takový je charakter SLK 32 AMG, které vás bude fascinovat a bude každý den jako nové. Sportovní vůz s maximální koncentrací - hbité, bystré a rychlé: emoce, které tento roadster již od prvních kilometrů provázejí, se na silnici ještě stupňují. Za to je zodpovědný mimo jiné jeho motor: 3,2 litrový AMG 6V s kompresorem. Přináší výkon 260 kW / 354 koní a točivý moment  450 Nm, což je rekordní úroveň ve své třídě. Výsledkem je maximální jízdní pohodlí, navíc s AMG SPEEDSHIFT 5ti rychlostní automatickou převodovkou, která v sobě spojuje výhody manuálu s automatikou.  Vznikl tak sportovní vůz s maximální koncentrací, který je hbitý, bystrý a rychlý.

Pro srovnání, v druhé generaci SLK 55 AMG 5,4  litrový osmiválcový motor výkon "jen"  265 kW / 360 koní


Motor AMG 3,2 6V

Válce:  6 do V

Ventily:   3 na válec

Objem:  3199 cm3

Vrtání x zdvih:  89,9 x 84,0 mm

Kompresní poměr:  9,0:1

Max. výkon:   260 kW (354 hp) při 6100 ot./min.

Max. točivý moment:  450 Nm při 4400 ot./min.

 
Mercedes Benz SLK R170 32 AMG

A trochu z historie R170 v dobových prospektech a brožurách.


Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
R170 - Pokec 933 Skyair Jambicz
9 dnů, 18 hodin R170 - Pokec
R170 - Rady a tipy 1 359 Skyair Skyair
5 měsíců, 4 dnů R170 - Rady a tipy
R170 - ODKAZY = Zdroj informací 6 Skyair Skyair
5 měsíců, 24 dnů R170 - ODKAZY = Zdroj informací

Foto galerie

Mercedes Benz SLK

Toto je článek o modelu Mercedes Benz SLK R170

SLK má předpoklady stát se klasikou

První generace Mercedesu SLK v kanárkově žluté barvě

  se sériově vyráběla od června roku 1996.  Pak následovala celá paleta barev. Od klasické a asi nejvíc rozšířené stříbrné metalízy, přes černou, červenou, modrou a mnoho dalších.

Ve skutečnosti první generace SLK (Sport - Leicht - Kurz / Sportovní - Lehké - Krátké) ještě nepatří mezi historické automobily, natož veterány. Ale  ve svém, tehdy...

Sportovní auta a nafta?

„Asi jako potápění v krytém bazénu.  Ekonomické, ale nezábavné...“ pravil skeptik.

Po dlouhou dobu bylo nemyslitelné používání vznětových  motorů ve sportovních autech. Ale stále více výrobců se dnes odvažuje porušit toto tabu -  a kupodivu s úspěchem.

Poprvé i Mercedes-Benz v sériovém roadsteru s označením SLK 250 CDI nabízí dieselovou variantu s 204 koňmi, zdvihovým objemem 2143 ccm a s kombin...

Mercedes-Benz SLK - 55 AMG: V8 422 koní

Nejvýkonnější verze roadsteru SLK

Německý Mercedes se tři týdny před začátkem frankfurtského autosalonu pochlubil s nejvýkonnější verzí roadsteru SLK s označením 55 AMG. O pohon se stará atmosférický osmiválec s výkonem 422 koní.

Mercedes udělal radost všem milovníkům poctivých atmosféricky plněných motorů. Pod kapotou nového SLK buší osmiválcové srdce, které se obejde bez kompresorů i turbodmyc...

Nová generace kupé-roadsterů

Mercedes-Benz SLK R172

Automobilka Mercedes-Benz představila svoji novou chloubu, již v pořadí třetí generaci třídy SLK. Jak je již u automobilky zvykem z předešlých dvou generací, třída SLK vychází z nejdražšího Mercedesu, který  je momentálně v nabídce a u nové třetí generace tomu není jinak. Nové SLK vychází ze supersportu Mercedes-Benz SLS.

Design nové generace zaznamenal poměrně výrazné změ...


Články