Články


SLK má předpoklady stát se klasikou

706 komentářů 2013-01-17 Přečteno: 3 141x

První generace Mercedesu SLK v kanárkově žluté barvě

  se sériově vyráběla od června roku 1996.  Pak následovala celá paleta barev. Od klasické a asi nejvíc rozšířené stříbrné metalízy, přes černou, červenou, modrou a mnoho dalších.

Ve skutečnosti první generace SLK (Sport - Leicht - Kurz / Sportovní - Lehké - Krátké) ještě nepatří mezi historické automobily, natož veterány. Ale  ve svém, tehdy netradičním roadsterovém  provedení, se k nim pomalu blíží. 

Je to především kvůli pevné zatahovací střeše. Přestože celkově bylo prvního modelu vyrobeno a prodáno více než 311 tisíc po celém světě - především v USA, tak pomalu ze silnic mizí. Ale dodnes poutají pozornost .

Za garážované kusy v původním zachovalém stavu od prvního majitele, jeté jen v létě,  s kompletní  servisní historií  a které mají k dnešku najeto někdy i hluboko pod 100.000 km se ceny pohybují okolo 10.000 eur.  Za SLK 32 AMG v tomto stavu není dnes výjimkou cena i přes 20.000 Euro.

Naproti tomu vozidla s bohatou historií a s mnoha majiteli může začínat i kolem 2.000 Eur. Tam už je výběr složitější, obzvlášť. když mají tito "otloukánci" za sebou havárie. A to především do zadní části vozu. Pak je pro kupujícího nejlepší nechat vůz před nákupem zkontrolovat u odborníků v servisu. Doladit  takový vůz do bezchybného stavu vyžaduje nemalé náklady.

Mercedes SLK si zaslouží pozornost a ohleduplnost, ačkoli se ještě mezi mezi klasické vozy nekvalifikoval. Čím si tento zájem SLK zasloužilo? 

Už  tehdy, v roce 1996, způsobilo revoluci v dodacích  lhůtách - byly to asi dva roky.  Připomínalo to staré poválečné časy, kdy byl Mercedes i v Německu milostivě přidělován podle pořadníku. Na začátku bylo SLK dokonce prodáváno  s přirážkou 15.000 Marek pro toho,  kdo se chtěl dostat na počátek dodavatelského  seznamu!

Mercedes byl od počátku vyráběn na  výrobní lince automobilky Mercedes-Benz ve městě Brémy. Výroba během roku nabrala  rychlost natolik,  že čekací list brzo skončil. 

SLK "R" interně nazývané 170, bylo vynálezem zcela nového druhu automobilu s principem pevné a přitom skládací střechy - nazývané Vario.

Střecha diskrétně ukrytá

 

Střecha zmizí po stisknutí tlačítka do zavazadlového prostoru. Jednoduše geniální.  Jak ve volném programu v mistrovství gymnastiky se pevná střecha za necelých 30 vteřin elegantně skryje.

Ačkoli se pokusy o obdobnou techniku objevily kdysi v Peugeotu a Fordu, tak v historii sériové výroby automobilů vše zůstalo jako před tím.  A živí pamětníci si to dnes sotva pamatují. A později,  Mitsubishi v USA, se pokoušelo zahájit výrobu  v roce 1995, ale podobná technologie se  nalézala pouze v homeopatických dávkách a k lidem téměř nedorazila. Ta stříška byla velice malá, mizela v kufru jako celek a působila dost komicky. SLK R170 jako první vyřešilo problém, co se zadním oknem. Střecha a okno se  chytře složí  do tvaru písmene "Z"  a po 25 vteřinách se nad ní v protisměru uzavře víko kufru.

SLK - známý ráj kouzelníků

Řidič stiskne červený - při činnosti žárovkou prosvícený spínač na středové konzole. Jako mávnutím kouzelného proutku začne divadlo. A tak se řidiči SLK naučili používat toto atraktivní představení na parkovištích, před zvědavým publikem, podobně jako kejklíři ve středověku.

Po skončení dějství stál na jevišti před užaslým publikem báječný kabriolet.  A  když bohové nečekaně přivolali hromy, blesky a déšť, střecha se opět uzavřela jako poklop ponorky.  A tak v autorizovaných servisech byly pořadníky na schůzku s testovací jízdou. Všichni si to chtěli  vyzkoušet na vlastní kůži. Brzy převzala tato operace pojmenování s erotickým nádechem - "oben ohne",  tedy  "nahoře bez".

Ohlédnutí za variantami

SLK 200 se 136 koňmi  bylo bez kompresoru  a do výroby bylo zařazeno jako nejlevnější varianta. Ale už brzy se dostavily požadavky na vyšší výkon . V Itálii a v dalších jižních zemích, byla z důvodu daňových zákonů (zvýhodněný objem motoru do dvou litru) dodávána v přeplňované verzi SLK 200K - s dvoulitrovým motorem. Brzy následoval kompresorový  model SLK 230K se 193 koňmi.  A po faceliftu v roce 2000 následovala výroba šestiválcového motoru do "V" - SLK 320 bez kompresoru a s 12 svíčkami. 

Stávající motory 200K a 230K doznaly drobných změn spojených nejen s výkonem. Facelift 230K se 197 koňmi.

Samostatnou kapitolou byly malosériové úpravy AMG - především v provedení SLK 32 AMG s výkonem 354 koní a dodatečný a ojedinělý tuning firmou Brabus.

VIDEO SLK R170 BRABUS 6.5 V8

SLK a ženy

Po desetiletí byly v nabídce kabrioletů Mercedes-Benz pouze modely SL.  Proto malý roadster SLK slavil tak velký úspěch i u žen. Nejen proto, že byl výkonově srovnatelný se sériovými SL, ale především to byla právě výhoda skládací pevné střechy, která ženy za volantem oslovila. 

Přestože byl ještě souběžně vyráběn model R129 SL, oblíbený především osobnostmi ze showbyznysu, ženy přivítaly SLK  s nadšením.  Nutno ale dodat,  že muži přece jenom zůstali největšími zájemci.  SLK se stalo druhým nebo třetím vozem v domácnosti. A tak roadstery  oblíbených SLK trávily celou zimu v teplých garážích, aby mohly nablýskané vyrazit se svými majiteli a majitelkami do jarních slunečných dnů se střechou v kufru.

Plusy

  • Vario střecha byla revoluce: Po stisknutí tlačítka z kupé roadster a naopak. To je stále velká fascinace. 
  • Výborná kvalita pohonných jednotek s rozumnou údržbou a spotřebou čtyřválců.
  • Dobrý jízdní komfort i jízdní vlastnosti,  vysoká pasivní bezpečnost. (EURO NCAP)
  • I po letech provozu je na vozidle minimální výskyt koroze.
  • Přes složitost mechanizmu střechy a občasnými problémy s mikrospínači je střecha pozoruhodně spolehlivá. 

Minusy 

  • Kovová střecha zabere při sklápění mnohem více prostoru, než textilní střecha. Kufr se zmenší z 350 na 145 litrů.
  • Při zanesení dvojice odvodňovacích kanálků v přední části lemu kufru nečistotami, dochází k pronikání vody.
  • Sedadla a lakovaný interiér (madla, prostřední panel) vyžadují citlivé zacházení. Snadno dochází k odřeninám.
  • U automatické převodovky (do roku 1997) dochází  vyjímečně k  úniku oleje. Obdobně i u diferenciálu.

 

Situace na trhu s ojetými SLK R170

Čas plyne a mezitím se SLK R170 stalo dostupnější:  Od 5.000 Eur lze nalézt  již SLK s potvrzeným stavem kilometrů.   Ceny pravděpodobně i nadále  zůstanou nižší, přestože všechny ukazatele říkají:  v budoucnosti to bude žádaná  klasika!

Náhradní díly

Žádný problém. Auto není tak staré a ve skladech jsou dostatečné zásoby. Nicméně se pohybují v průměru cen za náhradní díly vozů   Mercedes-Benz. 

Závěr

SLK 230 Kompressor R170 s manuální převodovkou do roku 2000 má nejlepší hodnotu k vynaloženým penězům. Počátkem roku, v únoru 1999,  proběhl první technický facelift k odstranění některých předešlých závad.

V únoru následujícího roku 2000 započala výroba posledního celkového faceliftu SLK R170 a výroba tohoto modelu byla ukončena v dubnu 2004. Srovnatelně opotřebované faceliftové modely jsou vzhledem k roku výroby a drobným vylepšením poněkud dražší. 

       FOTOGALERIE SLK R170 - FACELIFT


Specifikace SLK 230 Kompressor do roku 2000

  • Čtyřválec - přeplňovaný, uložený podélně vpředu
  • Dva vačkové hřídele v hlavě,  přenos rozvodů řetězem , čtyři ventily na válec, elektronické vstřikování paliva
  • Zdvihový objem • 2295 cm ³
  • 142 kW (193 koní) při 5300 ot.
  • Max. točivý moment • 280 Nm při 2500 ot.
  • Pěti-stupňová manuální převodovka
  • Pohon zadních kol
  • Nezávislé zavěšení předních kol, dvojité lichoběžníkové, vzadu
  • Rozvor • 2400 mm
  •  D / Š /  V  • 3995 / 1715 / 1289 mm
  • Čistá hmotnost • 1.325 kg
  • Zrychlení • 0-100 km / h za 7,4 s
  • Max. rychlost • 232 km / h
  • Spotřeba • 9.3 l  / Super/100 km
  • Původní cena nového vozu (v roce 1996) 60.950 DM

Populární jsou SLK s automatickou převodovkou, která obvykle při správné údržbě nemá větší problémy. Přesto je nutné počítat s tím, že případná oprava bude nákladnější, než u manuální převodovky.  Spotřeba paliva s automatickou převodovkou  je o cca o 1 litr vyšší, stejně jako servisní náklady.

Pokud mají vynaložené náklady na pořízení a provoz kvalitního ojetého vozu menší význam, pak  roadster SLK není špatná volba. I vzhledm k tomu, že jak ze statistik vyplývá, patří SLK R170 k méně poruchovým vozidlům s budoucností zajímavého klasického roadsteru, vyrobeného už koncem minulého století.

 

Zdroj: www.autobild.de

Překlad a úprava: skyair

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
R170 - Koupě SLK 708 MatesK mello
1 dnů, 11 hodin R170  - Koupě SLK

Foto galerie

Mercedes Benz SLK

Toto je článek o modelu Mercedes Benz SLK R170

SLK R172

Mercedes Benz SLK R172 (2011 - 2015)

Třída SLK dospěla v roce 2011 do své třetí generace.

Mercedes-Benz třídy SLK je vždy designovým odrazem nejdražšího Mercedesu své doby. Proto, tak jako první generace  z  roku 1996 pracovala s prvky třídy CL,  pak druhé v roce 2004 vycházelo z desginových prvků supersportu SLR.  A proto není překvapením, že třetí SLK odkazuje na nejsportovnější z Mercedesů,...

SLK R171

Mercedes Benz SLK R171 200 1,8

Roadster inovované SLK třídy byl dodáván ve čtyřech variantách. Nejméně výkonný SLK 200 KOMPRESSOR je osazený ekonomickým čtyřválcem o obsahu 1800 ccm  - 120 kW = 163 koní a spotřebuje pouhých 8.7 litru na 100 km.

Na SLK R171 je toho hodně, co se vám bude právem líbit, a pokud nebudete vyloženě kousaví a strefovat se u základní verze s nejslabším motorem do nepřimě...

SLK 170

Mercedes-Benz SLK R170

Tady to začalo!

Mercedes Benz R170 SLK 200

S dvoulitrovým  motorem a výkonem100kW (136 koní), sice nejslabší ze všech  -  na počátku bez kompresoru. Ale výhodou motoru bez kompresoru je jednoduchost a dlouhá životnost.

A jak čas ukázal, je nakonec příznačná pro celou řadu motorů M111.

 První generace Mercedesu SLK v kanárkově žluté barvě

  se sériově vyráběla od červ...

Sportovní auta a nafta?

„Asi jako potápění v krytém bazénu.  Ekonomické, ale nezábavné...“ pravil skeptik.

Po dlouhou dobu bylo nemyslitelné používání vznětových  motorů ve sportovních autech. Ale stále více výrobců se dnes odvažuje porušit toto tabu -  a kupodivu s úspěchem.

Poprvé i Mercedes-Benz v sériovém roadsteru s označením SLK 250 CDI nabízí dieselovou variantu s 204 koňmi, zdvihovým objemem 2143 ccm a s kombin...

Mercedes-Benz SLK R172 - 55 AMG: V8 422 koní

Nejvýkonnější verze roadsteru SLK R172

Německý Mercedes se tři týdny před začátkem frankfurtského autosalonu pochlubil s nejvýkonnější verzí roadsteru SLK R172 s označením 55 AMG. O pohon se stará atmosférický osmiválec s výkonem 422 koní.

Mercedes udělal radost všem milovníkům poctivých atmosféricky plněných motorů. Pod kapotou nového SLK buší osmiválcové srdce, které se obejde bez kompresorů i...

Nová generace kupé-roadsterů

Mercedes-Benz SLK R172

Automobilka Mercedes-Benz představila svoji novou chloubu, již v pořadí třetí generaci třídy SLK. Jak je již u automobilky zvykem z předešlých dvou generací, třída SLK vychází z nejdražšího Mercedesu, který  je momentálně v nabídce a u nové třetí generace tomu není jinak. Nové SLK vychází ze supersportu Mercedes-Benz SLS.

Design nové generace zaznamenal poměrně výrazné změ...


Články