Články


Koncept roadsteru SLA je připraven

2015-11-13 Přečteno: 1 253x

Když  Mercedes-Benz  představil malý roadster na bázi A-Class jako vizi SLA  v Detroitu v lednu 2000, vzbudil zvědavost a ohlas nejen přihlížejících. Proto se designéři v technologickém centru v Sindelfingenu mohli těšit na zajímavou práci. Začali proměňovat vizi do podoby konceptu. Ve všech ohledech budoucí SLA klade důraz na zážitek, jaký poskytuje jízda v moderním otevřeném voze. Kouzlo tohoto roadsteru není jen v jeho neobvyklém vzhledu, ale odráží se i v interiéru.

Tvůrci upustili od koberců a látkového čalounění ve prospěch lakovaných kovových ploch a tmavě hnědé, speciálně dodávané kvalitní sedářské kůže. Tato useň si  zachovává svůj velmi zvláštní charakter. Přírodní materiál je odolný a také velmi prodyšný. Je použitý na palubní desce, na vnitřních stranách dveří a v oblastech vystavených častým kontaktům s uživateli. Jedná se o je volant, povrch sedadel nebo loketní opěrky ve dveřích. Hrany v interiéru jsou záměrně viditelné a se světlým prošíváním poskytují barevný kontrast a efekt ručního zpracování. Kokpit připomíná sportovní auta a třídu GT z předchozích let. Přístroje ve stylu "chronometru" budou ve standardním vybavení a znázorněné údaje se budou týkat pouze rychlosti, otáček motoru, tlaku oleje a hladiny paliva. Nicméně, ostatní údaje se mohou volitelně objevit na displeje za číselníky nebo automaticky v případě poruchy.

"Vision SLA" nezapře svůj původ v A-Class a přejímá  kompaktní rozměry s vnějším délkou 3,77 metru.  Slibuje mrazivý zážitek z jízdy, stejně jako v  prvním SLK R170, které bylo jen o 20 centimetrů delší.  A například oproti SL R230 bude SLA jen o 73 centimetrů kratší. Hlavními konstrukční rysy konceptu kompaktního roadsteru jsou mohutně tvarované blatníky, ostře skloněné čelní sklo, velké dveře a mírně šikmá záď ve stylu legendárních Mercedesů nazývaných "Stříbrný šíp". Dvojice inovativních prvků jsou nepřéhlednutelné. Přední ploutve vycházejí ze středového "nosu" připomínajícího SLR z počátku tohoto století a logicky zahrnují centrálně umístěný hvězdný znak Mercedesu.

Pohonnou jednotkou by měl být 1,9 litrový  motor s maximálním výkonem 92 kW (125 k) a s maximálním točivým momentem 180 Nm při 4000 otáčkách. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a maximální rychlost 209 km/h. Vysoké aktivní bezpečnostní standardy jsou odvozené z A-Class a mírně upravenému podvozku samozřejmě nechybí ESP - Elektronický program stability a brzdový asistent. V karoserii jsou aplikovány moderní konstrukční a výzkumné postupy. Vize SLA představila inovativní hybridní konstrukci karoserie složené z hliníkových profilů a panelů a rovněž kvalitních plastů. Tato lehká a pevná konstrukce předpokládá, že SLA nepřesáhne pohotovostní hmotnost 950 kg.

Vliv A-Class je vidět v bezpečnostní koncepci. I když dvoumístný roadster nebyl postaven na principu sendviče, v případě závažného čelního nárazu používá stejný princip zasunovacího motoru pod prostor pro cestující jako u A-třídy. Umístění motoru je v takovém úhlu, že při čelním nárazu sklouzne motor dolů podél pevného předního podlahového panelu, aniž by byl narušen prostor pro cestující. Toto dává SLA stejně vysoké bezpečnostní normy jako větší sedany Mercedes. Ochranna v otevřeném vozu je poskytována robustními oblouky za sedadly a zesíleným rámem pod čelním sklem.

Důležitý důraz byl kladen na osvětlení. V zadních lampách je 30 vysoce výkonných LED diod s hranoly k rozptýlení světla. Tento zadní varovný systém je účinnější než běžné žárovky, a to zejména za podmínek snížené viditelnosti. Důraz byl kladen i na výkonné LED blinkry, které se nachází na ploutvích uvnitř světelných krytů. Ty jsou navrženy nejenom funkčně, ale i tak, aby přilákaly pozornost. Vysoce výkonné LED diody byly také použity pro brzdová světla, která jsou namontována v zadním nárazníku a v zadní příčce na víku zavazadlového prostoru. Rovnoměrně rozptýlené osvětlení vozovky při potkávacích světlech a vysokou svítivost do dálky poskytují xenononové projektory, které používají dva samostatné světlomety jak pro dálková, tak i potkávací světla.

Kompaktní Mercedes-Benz SLA debutoval jako vize. Koncept už byl vyvinut do stavu, kdy je SLA připraveno jít do výroby v co nejkratší době. Kdo ví, třeba už zanedlouho bychom mohli tento nekonvenční roadster vidět v showroomech.

Zdroj: Daimler Press

Překlad a úprava: Skyair

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články