Články


GWA Ciento Once: Mercedes-Benz C111 se vrací

2011-01-13 Přečteno: 1 597x

Ondřej Pavlůsek

Společnost GWA hodlá oživit design slavného konceptu Mercedes-Benz C111 z roku 1970 prostřednictvím vlastního modelu pojmenovaného Ciento Once.

Společnost GWA vede texaský designér Arturo Alonso, který se do povědomí Evropanů poprvé dostal v roce 2008, když představil studii moderní úpravy designu klasického Bentleye S3.

Srdce Arturo Alonsa ovšem bije pro značku Mercedes-Benz. Jeho prvním vozem, který mimochodem stále vlastní je Mercedes-Benz 220S z roku 1964. Společnost GWA se navíc specializuje na úpravy vozů s třícípou hvězdou na přídí a Ciento Once není prvním pokusem o omlazení některé ze stuttgartských legend.

Na počátku roku 2009 světu představil svou modernizaci klasického Gullwingu 300 SL. Tu vytvořil ve spolupráci s německou společností Gullwing-AG, která je výrobce věrné repliky slavného Mercedesu. V druhé polovině roku 2009 se Arturo Alonso pustil i do moderního SLS AMG a přiblížil jej vzhledově jeho vzoru z padesátých let.

V loňském roce rozjel Arturo Alonso vlastní podnik GWA a vedle úprav kupé SLS AMG, současné třídy E a slavné Pagody se chystá nabídnout i vlastní model Ciento Once. Design tohoto supersportu je inspirován druhým provedením Mercedesu C111 z roku 1970.

Arturo Alonso se při navrhování designu svého modelu nedrží striktně originálu a jeho linie mírně upravuje. Ciento Once se od C111 odlišuje lehce pozměněným tvarem přídě, na níž přibyl spoiler, umístěním znaku, provedením hlavních světlometů nebo zadní kapoty a použitím výsuvného spoileru.

V interiéru Ciento Once odkazuje na svůj vzor látkou použitou na čalounění sedadel a především tvarem palubní design. Nejsympatičtější připomínkou Mercedesu C111 je umístění autorádia ve svislé poloze na středové konzole stejně jako u originálu, v němž bylo takto umístěno autorádio značky Becker.

Základem GWA Ciento Once bude trubkový prostorový rám, v němž má být před zadní nápravou uložen vidlicový dvanáctiválec Mercedes-Benz M120 s výkonem 304 kW (414 k). Tato pohonná jednotka má pohánět kola zadní nápravy prostřednictvím šestistupňové převodovky Cima.

Rozvor náprav u Ciento Once má být s hodnotou 2616 mm o něco kratší než u originálu a pohotovostní hmotnost okolo 1400 kg je naopak vyšší než u C111 (vůz z roku 1970 vážil 1240 kg). Dvoumístné kupé bude stát na kolech GWA Type A obutých do pneumatik o rozměrech 265/35 R19 vpředu a 295/30 R20 vzadu. Brzdový systém bude pocházet z Mercedesu S55 AMG.

GWA Ciento Once s hliníkovou karoserií ve stříbrné barvě bude podle tiskových materiálů svého tvůrce postaven pouze v jednom jediném exempláři.

Mercedes-Benz C111

Dvoumístné kupé Mercedes-Benz C111 vybavené křídlovými dveřmi ohromilo svět poprvé v roce 1969 při své premiéře na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Podle původních plánů automobilky se nemělo jednat o pouhou designérskou studii a pojízdnou laboratoř, ale o plnohodnotného nástupce slavného 300 SL z padesátých let.

Prototyp s karoserií v oranžové barvě při své premiéře přitahoval pozornost svými čistými liniemi i technikou ukrytou pod karoserií, ze jejíž design byl zodpovědný tým, který vedl Bruno Sacco. První verzi C111 z roku 1969 poháněl třírotorový motor podle patentu Felixe Wankela, poskytující výkon 206 kW (280 k).

Již v roce 1970 mělo premiéru druhé provedení s označením C111-II, které je možné identifikovat podle dvou kulatých světlometů v nízké masce, dvou rozměrných výdechů v přední kapotě a otevřených boků na krytu motoru. K ocelovému šasi připevněná karoserie ze sklolaminátu měla u této verze součinitel odporu vzduchu 0,325. Mercedes-Benz C111-II měl ve své zádi čtyřrotorový motor, který z celkového objemu 2,4 litru poskytoval výkon 257 kW (349 k).

Právě na svou dobu moderní a zároveň módní pohonná jednotka se stala achilovou patou Mercedesu C111.Vývojovému týmu se totiž nedařilo dosáhnout spolehlivosti, na níž byli zákazníci zvyklí u zážehových a vznětových motorů značky Mercedes-Benz.

Neuspokojivá byla i spotřeba paliva, která se údajně stále pohybovala okolo 20 litrů benzinu na 100 km. Vývoj Wankelova motoru byl u Mercedesu v roce 1971 zastaven a z nadějného projektu se stala pojízdná laboratoř. Ve stejném roce byl uveden C111-II D, který posloužil při vývoji přeplňovaných vznětových motorů.

Mercedes-Benz navázal na své původní oranžové koncepty z počátku sedmdesátých let v roce 1977 stříbrným prototypem C-111-III poháněným turbodieselem. Jeho přeplňovaný vznětový pětiválec poskytoval výkon 169 kW (230 k) a karoserie měla neuvěřitelný součinitel aerodynamického odporu 0,191. Posledním v řadě byl rekordní C111-IV s přeplňovaným benzinovým osmiválcem o objemu 4,8 litru z roku 1979.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články