Články


Benzovi, první automobilisté

2011-03-22 Přečteno: 1 328x

Za svým cílem míří o stošest

Všichni mají pusy otevřené úžasem. Bertha vybírá zatáčku a projíždí kolem stáda krav a koz, které pasou venkovani. Chce zvýšit rychlost, ale do kopce to nejde. Nakonec je třeba pomoci divících se vesničanů. Za chvilku ale Bertha se syny a silnou vůlí míří dál, k vlastnímu cíli.

Mercedes-Benz?

Když slyšíte název značky Mercedes-Benz, určitě vás zaujme, co znamená to druhé slovo. Odkud přišlo? Carl Benz byl původně mechanik, který však stále studoval. V roce 1871 založil firmu s materiály pro stavbu strojů a zařízení. Přesto ho zajímaly hlavně motory, tak se pustil do stavby toho dvoudobého. Zdokonalit chtěl i původní konstrukci spalovacího motoru. V období vývoje se v červnu 1872 stačil i oženit s Berthou, roz. Ringerovou. experimentovat však nepřestal ani po svatbě a tak roku 1879 obdržel svůj první patent.

Motory, Benzův život

O několik let později založil firmu na výrobu průmyslových motorů

Benz & Cie. Šel však ještě dál a začal se zabývat myšlenkou stvořit automobil, který by byl využitelný v obyčejném životě. Ostatní konstruktéři se o to zatím pokoušeli s malými úspěchy. Benz začal nejdřív s návrhem čtyřdobého motoru, navazujícího na Ottův patent (958 cm³) a podvozku tříkolového vozu. V jeho podání měl mít vůz elektrické zapalování, diferenciál a chlazení vodou. Postupně tak vlastně vyrobil první benzínový automobil na světě.

Automobil Benz Velo

Roku 1885 tak mohl v Mannheimu předvést svůj automobil, na který však dostal patent29. 1. 1886. S prodejem vozu pod názvem Benz Velo začal už v létě 1886, ale správné funkčnosti jeho výtvoru se obecně nevěřilo. Benzův motorový vůz se zatím proto nesetkal se zájmem přihlížejících a potencionálních zákazníků. Krátké zkušební jízdy taky vždy skončily poruchou. Jeho žena Bertha se proto rozhodla podniknout výjimečnou akci, která jí proslavila o celém světě. Svému muži ale v jeho snahách dávala výraznou podporu dlouho předtím.

Změní všechno jeden výlet?

Do manželova podniku vložila své věno, takže se splatily dluhy a firma se zachránila před jasným úpadkem. Vyplacení společníka Benzovým umožnilo samostatnost ve vývoji. Její nový nápad byl ale promyšlený, takže ho před ním musela dlouho skrývat. Bez vědomí manžela, ale s nadšením 5. srpna 1888 podnikla dlouhou jízdu z Mannheimu do svého rodného Pforzheimu, která měla 106 kilometrů. Hlavním cílem jízdy byla návštěva matky. Z výchozího bodu odjížděla za letního svítání, ale ne osamocená.

Stále je co opravovat

V Benzově tříkolce s sebou vezla společné syny, patnáctiletého Eugena a čtrnáctiletého Richarda. Musela s nimi totiž cestou vyřešit hodně technických problémů. Když jim tedy došlo palivo, stala se městská lékárna ve Wieslochu u Heidelbergu vlastně první „čerpací stanicí“ na světě. Palivem se ale často zanesl a ucpal karburátor. Bylo nutné pořádně ho vyčistit a k tomu Bertha používala svou úzkou a dlouhou sponu do vlasů. Bylo taky neustále třeba dolévat často vodu do původně odpařovacího systému chlazení.

Průkopnický čin

Bertha na rozdíl od synů nevěděla nic o ovládání automobilu, ti se ale o jeho chod postaral dobře. Rozuměla však obchodu a prostřednictvím této veřejné prezentace chtěla svému muži přinést komerční úspěch. On jako klasický vynálezce totiž marketing podceňoval. Pro uklidnění manžela stihla ještě poslat telegram o úspěšné cestě. Ta je postupně vedla přes Bad Schönborn a Neulingen-Bauschlott do Pforzheimu, kam dojeli k večeru. První dálková cesta přinesla samozřejmě velký zájem přihlížejících, i místních novin.

Marketingový úspěch

Bertha se následujícího dne vrátila do Mannheimu. Oběma cestami rozptýlila pochybnosti o spolehlivosti a bezpečnosti vozu. Stala se první řidičkou automobilu vůbec a člověkem, který také poprvé provedl dálkovou jízdu. Tím položila základy k budoucímu úspěchu pro Benzův automobil, i firmu. Anabáze vedla taky ke mnoha technickým zdokonalením, např. k přidání dalšího převodu pro snazší zdolání větších stoupání. V původním typu výrazně chyběl a někdy ho tak bylo nutné do prudšího kopce vytlačit lidskou silou.

Výroba aut začíná

Několik let na to se Benz Velo stal prvním hromadně vyráběným automobilem.

To se už ale začaly vyrábět i čtyřkolové automobily, jejich vývoj sledoval podnikatel a konstruktér Carl Benz až do své smrti v roce 1929. Jeho žena Bertha znamenala hodně pro vývoj automobilismu, taky ale zůstala věrná rodinným tradicím. Proto ve věku 95 let zemřela v Ladenburgu, tedy městě, ve kterém sídlila první dílna jejího muže. Nebýt tvrdohlavé Berthy, možná by zůstal jen obyčejným mechanikem a kostruktérem.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články